راهنمای مراقبت و پرورش گل داوودی

گل های داوودی انواع مختلفی در شکل ها و رنگ های متفاوت و زیبایی دارند و از گیاهانی هستند که می توانید به راحتی با نکاتی ساده در پاییز به پرورش آن ها بپردازید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گیاه داوودی جزء خانواده کامپوزیت ها می باشد که در طیف وسیعی از رنگ های جذاب ، سایزها و اشکال مختلف در دسترس می باشد و این گیاه برای اولین بار حدود ۶ قرن پیش در کشور چین یافت شد. در واقع به نوعی قدرت زندگی را برای فرد ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

چطور گیاه پژمرده را دوباره احیا و درمان کنیم؟

چنانچه در نمناک عنوان شده است گل های داوودی طیف وسیعی از گل های سفید را در خود جای می دهند و برگ هایی به رنگ سبز پر رنگ دارند و گیاهان نسبتا سختی می باشند .

گیاه داوودی انبوهی از گل ها می باشد که از دو مدل گلچه تشکیل شده است . گلچه های زبانه ای که در بیرون گل قرار دارند و گلچه های لوله ای که درون گل قرار دارند . گلچه های زبانه ای نقش گل های ماده را دارند که از نظر رنگ می توانند بسیار متنوع و از نظر شکل نیز جذاب باشند .

بهترین زمان کاشت گل داوودی

زمان کاشت گل داوودی در اواخر زمستان تا بهار و اواخر تابستان تا پاییز می باشد.در کاشت بذر گل داوودی در ابتدا می بایست سینی نشا و یا بستر کشت را از مخلوط شن یا خاک برگ +خاک برگ + پرلیت +کوکوپیت و یا هر گونه خاک سبک دیگری که بتوان تهیه کرد فراهم کنید.

آنچه در کاشت گل داوودی باید رعایت کنید

بذر ها باید با فاصله مناسب از یکدیگر کاشته شده و روی آنها را با لایه ای به ضخامت آن ۵ میلیمتر بپوشانید. سپس با استفاده از یک اسپری آب بستر کشت را مرطوب کرده و دمای محیط را در حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه تنظیم کنید.به کار بردن پوشش نایلونی رنگ روشن می تواند در حفظ رطوبت خاک کمک کند.

حفظ رطوبت خاک باید تا زمان جوانه زنی که در حدود ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد ادامه داشته باشد. پس از اینکه بذر ها جوانه زدند پوشش نایلونی را برداشته و سینی نشا را به مکانی با نور زیاد و ترجیحا تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. گل ها را باید بعد از رفع خطر سرما زدگی به محیط بیرون منتقل کرد.

اگر مجبور به کاشت بذر در منزل هستید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی قرار دهید تا نور کافی به آن برسد و پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرونی هستند حتما باید آنها را به بیرون از خانه انتقال دهید .(در صورت انتقال ندادن به بیرون ، ساقه ها دراز شده و کم کم از بین می روند )

اگر می خواهید گل داوودی را در فضای باز پرورش دهید باید برای کاشت آن ،مکانی آفتابی انتخاب کرده، و خاک آنجا را بوسیله شخم زدن نرم کنید. سپس خاک را با استفاده از کود پوسیده دامی و یا کمپوست تقویت کرده و اگر خاک از زهکش مناسب برخوردار نباشد (اصطلاحا خاک رسی باشد) با اضافه کردن مقداری شن به خاک به زهکش بهتر خاک کمک کنید. در مرحله بعد گیاهان جوانه زده را در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری از هم بکارید.برای آبیاری این جوانه ها باید به مدت دو هفته نسبت به آبیاری روزانه اقدام کنید.

زمانی که گل داودی در حال رشد و نمو است به حالت طبیعی رها شود، سر شاخه هایی زیادی از ساقه اصلی رشد کرده و در نتیجه تعداد گلهای کوچک زیاد می شود بطوریکه از یک ساقه اصلی که از ریشه خارج شده در حدود ده تا پانزده شاخه جدید رشد می کند و به حالت یک دسته گل رشد می کند. برای پرورش یک گل بزرگ توپی و زیبا کافی است ساقه گل را مرتبا هرس کنید. در هر مرحله از هرس حدود یک سوم از طول ساقه کوتاه شود.

سایر ویژگی های گل های داوودی

این گیاهان به شدت عاشق نور خورشید هستند اما در کل حدودا ۶ ساعت به نور خورشید در طول روز نیاز دارند و هرچقدر نور بیشتری دریافت کنند، رشد بهتری خواهند داشت .

این گیاهان را باید از نور خورشید هنگام عصر دور کرد زیرا نور بیش از حد داغ باعث سوختگی گیاه می شود و این گیاه معمولا بیشتر رشد خود را در فصل تابستان دارد و کاشت و رشد این گیاه در نور مصنوعی، زمان شکوفه دهی خود را تغییر می دهد .

آیا فضا برای این گیاه مهم است؟

این گیاهان معمولا تمایل دارند که نزدیک به هم باشند و به یاد داشته باشید که بهترین فصل کاشت آن ها در باغچه فصل پاییز می باشد. این گیاهان هر سال بزرگ تر از سال قبل می شوند.

فضای این گیاه برای رشد می تواند بسیار مهم می باشد و معمولا مواد مغذی را به خوبی جذب می کنند اما ممکن است که ریشه های آنان در معرض آفت حشرات قرار بگیرد و از آسیب ها رنج ببرند و جهت تابش نور روی این گیاهان متفاوت است و حفاظت از آن ها نیاز به پول و زمان دارد .

چند وقت یک بار باید به گیاه داوودی آب داد ؟

گیاهان داوودی برای رشد عالی نیاز به رطوبت دارند و باید در فصل های بهار، تابستان و پاییز به صورت مداوم به این گیاهان آب داد اما در فصل زمستان باید کمتر این کار را انجام دهید تا کم کم خاک گرم شود . صبح های زود باید حدود ۱۵ تا ۲۰ سانت به این گیاه آب بدهید. رطوبت را باید مستقیما به پایه گیاه برسانید. این کار باعث می شود که آب اضافی در شاخ و برگ آنها گیر نیافتد.

آیا گیاه داوودی را باید هرس کرد؟

از هرس کردن این گیاه نترسید . هرس کردن این گیاه باعث افزایش و تقویت رشد آن می شود و در نتیجه شکوفه های بیشتر و پر تری را به شما تحویل می دهند . زمانی که قد این گیاهان در فصل بهار به ۱۵ سانت می رسد، می توانید ۲.۵ سانت از شاخه های آن را جدا کنید.

این کار را تا فصل تابستان هر دو تا سه هفته یک بار انجام دهید . زمانی که این گیاه در فصل زمستان از بین رفت ، هرس کردن را روی آن پیاده کنید و تحقیقات نشان می دهد که این نوع هرس کردن باعث رشد چند برابری گیاه شما می شود .

آیا کود گیاهی برای این گیاه لازم است؟

تمام گیاهان به مواد مغذی نیاز دارند و کود دادن به آن ها باعث می شود که رشد بسیار خوبی داشته باشند . رشد اولیه گیاه داوودی در بهار و اوایل تابستان اتفاق می افتد و بنابراین این گیاهان نیاز به تغذیه مناسبی دارند .

کود گیاهی شما باید کیفیت بسیار عالی داشته باشد و جذب آب آن نیز بالا باشد و در نتیجه خواهید دید که شکوفه های بیشتر و قوی تری دارد . اگر حس کردید که گیاه شما ضعیف شده ، می توانید کوددهی را تا فصل بهار آغاز کنید که کوددهی در فصل پاییز می تواند سختی این گیاه را کاهش دهد تا در فصل های سرد زنده بماند .

چگونه مقاومت گیاه را در فصل زمستان بالا ببریم؟

مهم ترین عامل زنده ماندن این گیاه در فصل زمستان دمای مناسب خاک می باشد . اگر این گیاه یخ بزند ، ریشه های آن آسیب جدی می بینند . در این حالت می توان لایه ضخیمی از مالچ را تا بیش از ۷ سانت به این گیاه اضافه کرد تا دمای خاک در فصل زمستان پایدار بماند. زمانی که خاک شروع به سفت شدن کرد، مقداری مالچ را روی آن بپاچید .

آیا می توان این گیاه را قلمه زد؟

این گیاه را بهتر است هر سه تا چهار سال یک بار قلمه زد. شاید متوجه شده باشید که گیاه شما در مرکز گلبرگ های خود نازک شده یا شکل بدی پیدا کرده است که در این حالت معمولا ریشه های از سمت بیرون سالم و جوان هستند اما از داخل کهنه شده اند .

در این حالت بهتر است که گیاه خود را تقسیم کنید و یا آن را قلمه بزنید که برای این کار به آرامی گیاه را از زمین بیرون بکشید و آن را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید و قسمت های پلاسیده را هرس کنید و دوباره آن را در گلدان جدید و از خاک غنی و مقوی قرار دهید .

آیا گیاه داوودی را می توان از بذر آن رشد داد؟

بله . این گیاه را می توانید با بذر آن بکارید اما برای این کار باید تبحر داشته باشید زیرا افراد در بسیاری از مواقع این کار را به اشتباه انجام می دهند ، یعنی بذر را در مکان درستی در خاک نمی کارند .

آیا گیاه داوودی را می توان در گلدان کاشت؟

کاشت گیاه داوودی در گلدان یکی از بهترین راه ها برای نگهداری از این گیاه در آپارتمان هاست اما باید از گلدان های بزرگ برای آن استفاده کنید .

چه مدت طول می کشد تا این گیاه رشد کند؟

معمولا چند سال طول می کشد تا این گیاه به رشد کافی خود برسد. البته این چند سال از زمانی آغاز می شود که گیاه داوودی از بذر کاشته شود .

آسیب رایج این گیاه چیست ؟

این گیاهان در معرض بالایی از آسیب حشرات هستند و ممکن است که از عنکبوت ها و آلفید ها آسیب ببینند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =