آخرین تحولات اوکراین | بایدن: اتحادیه اروپا باید بهای اعمال فشار بر روسیه را تحمل کند

سخنگوی کرملین با جعلی خواندن اطلاعات رسانه‌های انگلیسی درباره امکان اعلام بسیج جمعی در روسیه، گفت: تماس‌ها درباره ایجاد کریدور امن برای صادرات غلات اوکراین از طریق وزارت دفاع انجام می‌شود و پوتین در این خصوص با هیئت ترکیه‌ای دیدار نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که روند اوضاع کنونی پیرامون اوکراین به مسابقه استقامت بین غرب و روسیه تبدیل خواهد شد و ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید همچنان آماده باشند تا هزینه‌های اعمال تحریم‌ها بر مسکو را تحمل کنند.

بایدن شب گذشته، سه‌شنبه، در مصاحبه با خبرنگاران در کاخ سفید با بیان این مطلب، توضیح داد: «در مقطعی، این مسئله به نوعی بازی انتظار تبدیل می‌شود - از لحاظ اینکه روس‌ها تا چه اندازه می‌توانند اعمال فشارها را تحمل کنند و کشورهای اروپایی برای تحمل چه چیزی آماده هستند.»

بیشتر بخوانید:

ورود نخستین محموله سلاح‌های قدرتمند آلمان به اوکراین

رهبر آمریکا همچنین بر لزوم ادامه کمک مالی و نظامی به اوکراین تاکید کرده و یادآور شد که از اختلافات احتمالی بین متحدان غربی به دلیل شوک‌های جدی اقتصادی و سیاسی هراسی ندارد.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نسبت به طولانی شدن درگیری‌ها بر سر اوکراین هشدار داده و از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی خواست با وجود شرایط دشوار، حمایت از کی‌یف را متوقف نکنند. نظریه مشابهی نیز توسط بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مطرح شده است. به گفته او، اگر غرب به اوکراین «پشت کند» هرگز در امان نخواهد بود. در عین حال، جانسون به "خستگی" جهان از وضعیت اوکراین اعتراف کرد.

چند روز قبل روزنامه "واشنگتن پست" به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن و متحدانش برای یک درگیری طولانی بر سر اوکراین آماده می‌شوند. به گفته منابع خبری این روزنامه، کاخ سفید قصد دارد با افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، روسیه را از مزیت برتری نظامی محروم سازد و در عین حال سعی در کاهش اثرات مخرب این مناقشه بر اقتصاد جهانی و احتمال بروز قحطی در چندین کشور داشته باشد.

البته سئوال اینجاست که آیا ائتلاف غربی می‌تواند نیات خود را تحقق بخشیده و روسیه را در این رویارویی به زانو درآورد؟

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و نوزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کرملین ادعای مطبوعات انگلیسی درباره آمادگی بسیج جمعی در روسیه را تکذیب کرد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه شب گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاران اعلام کرد که اطلاعات رسانه‌های انگلیسی در خصوص آمادگی برای اعلام بسیج جمعی آینده در این کشور، خبری جعلی است و این مسئله واقعیت ندارد.

پیش از این نیز رمضان قدیروف، رئیس چچن تاکید کرده بود که اعلام بسیج عمومی در روسیه نیازی نیست، ولی شهروندان باید خود را بسیج کرده و حول رئیس جمهور ولادیمیر پوتین متحد شوند. مقامات دومای دولتی روسیه نیز بارها در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص امکان اعلام بسیج جمعی در روسیه در رابطه با ادامه عملیات ویژه در دونباس پاسخ منفی داده‌اند.

پسکوف: پوتین قصد ندارد با هیئت وزارت دفاع ترکیه دیدار کند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی کرملین اعلام کرد که تماس‌ها بین مقامات مسکو و آنکارا در زمینه همکاری برای ایجاد یک کریدور امن برای صادرات غلات از اوکراین از طریق وزارت دفاع روسیه انجام می شود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد ندارد در این نشست شرکت کند.

سخنگوی کرملین در پاسخ به سئوالی درباره برنامه پوتین برای پذیرفتن هیئت وزارت دفاع ترکیه گفت: "خیر. این نشست از طریق وزارت دفاع روسیه انجام می‌شود."

پیش از این، شبکه تلویزیونی "هابر" به نقل از یک مقام آگاه در دفتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که هیئتی از وزارت دفاع ملی ترکیه قصد دارد این هفته به روسیه سفر کند تا درباره ایجاد یک کریدور امن برای صادرات محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین به سمت ترکیه با مقامات مسکو گفتگو کند.

ابراز تعجب مقامات آمریکایی از سخنان پسکوف درباره اعدام احتمالی مزدوران آمریکایی

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد که مقامات ایالات متحده از اینکه یک مقام رسمی روس ممکن است در خصوص امکان اعدام مزدوران آمریکایی در اوکراین صحبت کند، شوکه شده است.

کربی شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «بله، ما سخنان سخنگوی کرملین را شنیده‌ایم. تعجب‌آور است که یک مقام رسمی در روسیه حتی احتمال مجازات اعدام برای دو شهروند آمریکایی که در اوکراین حضور دارند را پیشنهاد می‌کند.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت که مزدوران آمریکایی اسیر شده در منطقه دونباس، جان نظامیان روسی و نیروهای مردمی دونتسک را در معرض خطر قرار داده و باید مجازات شوند. وی  این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که «کنوانسیون ژنو نمی‌تواند شامل این افراد شود» و امکان استفاده از مجازات اعدام برای آنها را رد نکرد.

نظامی آمریکایی از مشارکت نیروهای ویژه انگلیسی در کنار ارتش اوکراین خبر داد

یک جنگجوی آمریکایی در اوکراین به نام ست هارپ، در خصوص مشارکت نیروهای ویژه انگلیسی در درگیری‌های نظامی در کنار نیروهای مسلح اوکراین صحبت کرد. ست هارپ، کهنه سرباز ارتش ایالات متحده که در حال حاضر در جنگ علیه روسیه در طرف نظامیان اوکراینی شرکت دارد، در توییتر خود گفته است: «نیروهای ویژه سرویس هوایی ویژه بریتانیا (SAS) در جریان جنگ علیه روسیه در کنار نیروهای مسلح اوکراین می‌جنگند.»

این کهنه سرباز آمریکایی ادامه داد: «نیروهای مسلح اوکراینی دائماً به سمت نیروهای خودی تیراندازی میکنند. ما به تازگی یک تک تیرانداز انگلیسی از SASرا از دست دادیم - این نظامی در حال حرکت به سمت موقعیت جدید بود که نفربر زرهی اوکراینی او را به خاک تبدیل کرد، زیرا هیچ کس به خدمه آن در این باره هشدار نداده بود.»

وی بدین ترتیب، کشته شدن یک تک تیرانداز انگلیسی را تایید کرد که به طور تصادفی توسط یک نفربر زرهی اوکراینی در حین انجام یک ماموریت جنگی جان خود را از دست داده است. به گفته هارپ، نیروهای اوکراینی با هماهنگی و کنترل مشکل دارند و بی‌نظمی و سردرگمی در جبهه نبرد حاکم است.

ست هارپ،کهنه سرباز آمریکایی یک روزنامه نگار و محقق است که داستان‌هایی  را از دیده های خود در میدان جنگ می‌نویسد و به تازگی مقاله‌ای نیز درباره مقاومت نیروهای مردمی لوهانسک در برابر ارتش اوکراین نوشته و درگیری‌های کنونی را "برادرکشی" نامید.

نبنزیا: غربی‌ها باعث توقف مذاکرات روسیه و اوکراین شدند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، شب گذشته در نشست شورای امنیت در روز سه شنبه اعلام کرد که حامیان غربی مقامات کی‌یف را از  ادامه مذاکرات درباره حل و فصل دیپلماتیک مناقشه با مسکو خارج کردند.

این دیپلمات روسی تاکید کرد: حامیان غربی تیم مذاکره کننده اوکراینی را از ادامه گفتگوهای دیپلماتیک برای یافتن راه حل خارج شدن از مناقشه کنونی برحذر داشتند.

نبنزیا همچنین یادآور شد که کشورهای غربی شروع به رقابت با یکدیگر کرده‌اند تا خود و کل جهان را متقاعد کنند که راه حل مناقشه تنها در میدان جنگ با روسیه پیدا خواهد شد و آنها قصد دارند درگیریها در اوکراین تا جای ممکن ادامه پیدا کند.

دیپلمات روس: مسکو صادرات امن غلات از اوکراین را تضمین کرده است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، شب گذشته تاکید کرد که طرف روسی تضمین‌هایی برای عبور ایمن کشتی‌ها برای صادرات غلات اوکراین داده است، البته طرف اوکراینی نیز باید بنادر خود را از وجود مین‌ها پاکسازی کند.

نبنزیا در نشست روز سه شنبه شورای امنیت گفت: "ما تضمین‌هایی را آنهم در بالاترین سطح داده‌ایم که صادرات غلات اوکراین می‌تواند در امنیت انجام شود. اکنون این مسئله به طرف اوکراینی بستگی دارد که تصمیم بگیرد که بنادر و آب‌های ساحلی خود را مین گذاری کرده‌اند، را پاکسازی کنند."

نماینده دائم روسیه به اظهارات وزیر خارجه ترکیه مبنی بر مشخص بودن مسیرهای دور زدن از میادین مین اشاره کرد و گفت: "اگر آنها می‌توانند چنین کاری را انجام دهند، بسیار خوب است. امیدواریم که این کشتی‌ها به سلامت حرکت کرده از به دریای سیاه برسند."

نبنزیا افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اطمینان داده است که مسکو از صادرات غلات اوکراین برای مقاصد نظامی استفاده نخواهد کرد. این دیپلمات همچنین پیشنهاد داد که برای یافتن پاسخ درباره مسائل مربوط به آتش‌بس و کریدورهای امن برای اطمینان از صادرات غلات از اوکراین به وزارت دفاع روسیه مراجعه شود.

کد خبر: 1145125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =