زمزمه‌ تفکیک‌ جنسیتی در دانشگاه‌های کشور/ جداسازی دانشجویان دختر و پسر به نفع آنهاست؟

دانشگاه‌های کشور این روزها با حاشیه‌هایی در زمینه تفکیک جنسیتی روبرو هستند، از یک سو برخی از دانشجویان به سختگیری‌های حراست و جداسازی جنسیتی اعتراض دارند و از سوی دیگر مدیران دانشگاهی، این موضوع را را انکار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در حالی که هنوز یک ترم هم از بازگشایی دانشگاه‌ها نگذشته؛ خبرهایی از گلایه‌های دانشجویان و پاسخ‌های مسئولان دانشگاه منتشر می‌شود، درگیری‌هایی که معمولا به دلیل رعایت نشدن حجاب یا حضور مختلط دانشجویان دختر و پسر است.

برای مثال، برخی دانشجویان دانشگاه شریف اخیرا به رسانه‌ها گلایه کرده بودند که این دانشگاه در ورودی دانشجویان دختر و پسر را مجزا کرده است؛ اما این اعتراض با پاسخ رسول جلیل رئیس دانشگاه شریف مبنی بر این که «تفکیک جنسیتی در دانشگاه نداریم» تکذیب شد.   

درگیری‌های دیگری هم در این مدت بین حراست و دانشجویان دانشگاه تهران برای حضور دختران و پسران در زمین بازی دانشگاه و همچنین بین حراست و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به دلیل نوع پوشش شکل گرفت. ایسکانیوز هم در گزارش گلایه دانشجویان از پلیسی شدن فضای دانشگاه، اعتراض دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به محدودیت‌های اعمال شده از سوی حراست دانشگاه را مطرح کرده است.

این موضوع از رسانه‌های داخلی فراتر رفت؛ به طوری که برخی رسانه‌های ضدایرانی از انتشار بیانیه‌ای توسط ده‌ها دانشجوی کشور خبر دادند که به حذف زنان از جامعه به واسطه تفکیک جنسیتی و اعمال سیاست‌های مردسالارانه معترض بوده‌اند. همچنین پیش‌تر رسانه‌ای دیگر به محض اظهارنظر یک مسئول ایرانی در مورد مزایای تفکیک جنسیت در دانشگاه‌ها، ایران را مشابه طالبان معرفی می‌کنند و سعی در زن‌ستیز نشان دادن ایران داشته‌اند.

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به معنای تاسیس دانشگاه فقط برای یک جنسیت یا ایجاد قوانینی برای تفکیک دختران و پسران در دانشگاه‌های مختلط، از سوی کارشناسان داخلی هم مورد انتقاد است. برای مثال، آذر منصوری فعال سیاسی معتقد است که سیاست‌هایی مانند تفکیک جنسیتی نه تنها هرگز موفق نبوده‌اند، بلکه سبب ایجاد مشکلات بیشتری هم برای جامعه شده‌اند.

نتایج یک پژوهش انجام شده در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران نیز نشان داد که بر اساس نگرش اساتید و دانشجویان نسبت به ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی، کاهش مهارت‌های ارتباطی، واپس‌گرایی و کاهش پویایی و رشد علمی از دستاوردهای احتمالی ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی خواهد بود.

دلایل موافقان تفکیک جنسیتی در دانشگاه چیست؟

با وجود مخالفت‌های زیادی که از سوی دانشجویان و کارشناسان در مورد اعمال تفکیک جنسیتی وجود دارد؛ اما بررسی شواهد از تفکیک جنسیت در دانشگاه‌های جهان نشان می‌دهد که این دانشگاه‌ها دارای مزایای آموزشی و روانشناختی هستند. برای مثال دانشگاه‌ الزهرا از جمله دانشگاه‌های تک جنسیتی است که در سال‌های گذشته عملکرد خوبی در عرصه بین‌المللی داشته‌ است. 

طرفداران آموزش تک جنسیتی معتقدند که تفاوت‌های جنسیتی بر نحوه یادگیری و رفتار دختران و پسران در محیط آموزشی تاثیرگذار است به همین دلیل، این تفاوت‌ها نیازمند آموزش جداگانه است. کارشناسان معتقدند که مردان و زنان از نظر روانشناختی در ویژگی‌هایی مانند رقابت‌پذیری و خطرگریزی متفاوت هستند. به طوری که مردان در مقایسه با زنان تمایل بیشتری به رقابت و ریسک‌پذیری دارند. همچنین ترس از شکست معمولا زنان را از مشارکت در فعالیت‌های رقابتی باز می‌دارد. به همین دلیل و با توجه به این تفاوت‌ها، آموزش تفکیک شده می‌تواند پاسخگوی نیازهای تحصیلی دانشجویان دختر و پسر باشد. 

یکی دیگر از مزایای تفکیک جنسیتی به تعبیر طرفداران آن، تمرکز بیشتر دانشجویان در کلاس‌های تک‌جنسیتی است. این افراد هشدار می‌دهد که محیط‌های آموزش مختلط سبب ایجاد حواس‌پرتی در دانشجویان می‌شود. 

هرچند مزایایی برای تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها وجود دارد؛ اما به همان اندازه مزایایی برای دانشگاه‌های مختلط هم ذکر شده است. به نظر می‌رسد اعمال محدودیت‌های اجباری برای دانشجویان بدون فرهنگ‌سازی و ایجاد آمادگی، منجر به افزایش تنش در دانشگاه‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1145620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =