نباید به دور جدید مذاکرات در قطر خوشبین بود / احتمالا  مذاکرات تا سال‌ها ادامه خواهد داشت

ابوالفتح با بیان اینکه هنوز نشانه محکمی دال بر آماده بودن آمریکا برای بازگشت به برجام وجود ندارد، خاطر نشان کرد: نباید در مورد دور جدید مذاکرات خوشبین بود و حتی اگر توافقی هم حاصل شود، عمر آن بین چند ماه تا نهایت دو سال خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، ابراز خوشحالی «جوزف بورل» -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- از نتایج سفر به تهران و اعلام خبر از سرگیری مذاکرات بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در خصوص آینده مذاکرات هسته‌ای را افزایش داد. وی در توئیتی اعلام کرد که بن‌بست مذاکرات رفع شده و مذاکرات در روزهای آینده برای حل مسائل باقی مانده انجام خواهد شد. این مقام اروپایی همچنین افزود که مذاکرات به صورت غیرمستقیم و در یکی از کشورهای منطقه خواهد بود. پس از مدتی خبر انتخاب قطر از سوی ایران برای ازسرگیری مذاکرات توسط رسانه‌ها منتشر شد. گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور ارزیابی آینده مذاکرات هسته‌ای مصاحبه‌ای با امیرعلی ابوالفتح -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت جابجایی مذاکرات اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار است دور جدید مذاکرات بین ایران، آمریکا و آقای انریکه مورا –به عنوان میانجی- انجام شود و اروپایی‌ها در آن حضور ندارند، لذا مکانی بی‌طرف و نزدیک به ایران در خلیج فارس یعنی دوحه برای این کار در نظر گرفته شد. وی افزود:  اگر این دور از مذاکرات نتیجه بخش باشد، دوباره طرفین به وین بازخواهند گشت و با حضور نمایندگان سه کشور اروپایی، روسیه و چین مذاکرات را ادامه خواهند داد. از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، مکان مذاکرات و حتی مستقیم یا غیرمستقیم بودن آن اهمیتی ندارد؛ آنچه که مهم است اراده سیاسی دو کشور ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق است.

ابوالفتح با بیان اینکه اراده قوی برای به نتیجه رساندن مذاکرات از سوی ایران وجود دارد اما در مورد آمریکا اینطور نیست، خاطر نشان کرد: اگر آمریکایی‌ها واقعا بخواهند مذاکرات را به نتیجه برسانند، مسیر کاملا هموار است و مکان مذاکرات در هر جایی که باشد مهم نیست. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال مذاکره مستقیم بین نمایندگان دو کشور تصریح کرد: صحبت‌های آقای امیرعبداللهیان نشان می‌دهد که ایران با مذاکرات مستقیم مشکلی ندارد اما منتظر یک پالس قوی از سمت آمریکایی‌ها است. وی به صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا برای نشان دادن حسن نیتشان اشاره کرد.

از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، آمریکایی‌ها مایل به مذاکرات مستقیم هستند اما ایران در این خصوص اکراه دارد و منتظر اقدامات مثبت از سوی ایالات متحده است. وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها نه تنها گام مثبتی برنمی‌دارند، حتی روز به روز تحریم‌هایشان افزایش می‌یابد؛ مثلا وقتی خبر اینکه سربازانی که در سپاه خدمت کرده‌اند مشمول ممنوعیت صدور ویزای آمریکا نشوند، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این تسهیلات را برای افغانستان درنظر گرفته و شامل ایران نمی‌شود. ابوالفتح با بیان اینکه آمریکا تا این حد هم حاضر نیست پالس مثبتی ارسال کند، گفت: در این شرایط حتی مستقیم شدن مذاکرات هم کاری از پیش نمی‌برد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در پاسخ به اینکه آیا ابراز خوشبینی جوزف بورل و برخی مقامات آمریکایی مبنی بر امکان دستیابی به توافق در دور جدید مذاکرات تا چه حد می‌تواند امیدها در این زمینه را افزایش دهد، خاطر نشان کرد: اگر آقای بورل همین حرف‌ها را بعد از دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن زده بود، جای خوشبینی و امیدواری وجود داشت؛ از آنجایی که ریشه بن‌بست مذاکرات در واشنگتن است، لذا ابراز خوشبینی این مقام اتحادیه اروپا پس از دیدار با مقامات ایرانی در تهران  چندان حائز اهمیت نیست. وی با تاکید بر اینکه کشور تحریم کننده ایالات متحده است، اظهار کرد: آنها باید راضی شوند که تحریم‌ها را لغو کنند و تا کنون نیز راضی به این امر نشده‌اند؛ بنابراین آقای بورل باید آمریکایی‌ها را راضی کند و ابراز خوشحالی از گفتگو با طرف ایرانی خوشبین کننده نیست.

به اعتقاد ابوالفتح، از آنجایی که هنوز نشانه محکمی دال بر آماده بودن آمریکا برای بازگشت به برجام وجود ندارد، نباید در مورد دور جدید مذاکرات خوشبین بود. وی افزود: حتی اگر توافقی هم حاصل شود، عمر آن بین چند ماه تا نهایت دو سال خواهد بود. وی با اشاره به وعده مایک پنس گفت: به محض حضور جمهوری‌خواهان در کاخ سفید، هر توافقی با ایران لغو خواهد شد و اهمیتی ندارد چه امتیازاتی داده شده و چه امتیازاتی گرفته شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که در صورت شکست احتمالی مذاکرات دوحه باید منتظر چه وضعیتی بود، گفت: در صورت شکست مذاکرات باز هم مذاکرات ادامه خواهد یافت و تنها مسیر پیش‌رو مذاکره، مذاکره و باز هم مذاکره است. وی با تاکید بر اینکه هیچ «پلن بی» و جایگزینی برای مذاکرات وجود ندارد، یاداور شد: در پایان سال گذشته آمریکایی‌ها می‌گفتند اگر تا اول فوریه مذاکرات به نتیجه نرسد، چه کارهایی خواهند کرد؛ اکنون شش ماه از آن زمان گذشته و اتفاقی نیفتاده است. ابوالفتح بار دیگر تاکید کرد حتی اگر مذاگرات دوحه هم به نتیجه نرسد، دوباره چند ماه بعد مذاکرات در جای دیگری از سر گرفته خواهد شد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1145769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =