کنکور و آزمون| نتایج اولیه آزمون سراسری اواسط مردادماه اعلام می‌شود/ واکنش وزیر علوم به تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲

نخستین روز پنجاه و دومین آزمون سراسری با رقابت بیش از ۱۶۱ هزار نفر از داوطلبان گروه آزمایشی هنر از صبح امروز چهارشنبه هشتم تیر ماه در بیش از ۴۱۷ حوزه امتحانی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز-مسعود کیخا، پنجاه و دومین دوره آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از صبح امروز چهارشنبه ۸ تیر با آزمون گروه آزمایشی هنر آغاز شده است. در ادامه آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در پنجشنبه ۹ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در جمعه ۱۰ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در شنبه ۱۱ تیر برگزار می‌شود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است که در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در کنکور شرکت می‌کنند. کنکور سال ۱۴۰۱ در ۴۱۷ شهر و بخش و شهرستان کشور و ۱۷ حوزه خارجی در ۱۵ کشور دنیا و تعداد ۶۱۵ حوزه امتحانی اصلی و تعداد ۲ هزار و ۹۱۱ حوزه فرعی برگزار می‌شود.

در گروه علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ نفر، در گروه علوم تجربی ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، در گروه علوم انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر، در گروه هنر تعداد ۱۶۱ هزار و ۳۷۸ هزار نفر و در گروه زبان‌های خارجی ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ نفر شرکت کرده اند.

کاهش نگران کننده آمار داوطلبان ریاضی در کنکور ۱۴۰۱

علی خیرالدین در جریان بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۱ در حوزه امتحانی دانشگاه سمنان گفت: تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی امسال در سطح کشور کمتر از ۱۰ درصد، در علوم تجربی حدود ۴۰ درصد، در علوم انسانی حدود ۲۸ درصد، در گروه آزمایشی هنر ۱۱ درصد و در گروه آزمایشی زبانهای خارجی حدود ۱۳ درصد است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استقبال از گروه آزمایشی علوم تجربی همچنان بسیار بالاست گفت: کاهش متقاضیان گروه آزمایشی ریاضی نگران کننده است چرا که میزان داوطلبان در سال‌های گذشته بالای ۲۵ درصد بود و در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و باید در این خصوص تدابیری از سوی مسئولان وزارت علوم و شورای گسترش آموزش عالی اندیشیده شود.

وی افزود: تعداد ثبت نام کنندگان کنکور سراسری ۱۴۰۱ در سطح کشور یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است که ۶۱ درصد زن و ۳۹ درصد مرد هستند.

خیرالدین اظهار کرد: تعداد داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۱ در استان سمنان مجموعا ۱۲ هزار و ۵۱۲ نفر است که ۶۱ درصد آنان شامل هفت هزار و ۶۲۴ نفر زن و ۳۹ درصد شامل چهار هزار و ۸۸۸ نفر مرد است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: خوشبختانه تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در حوزه امتحانی دانشگاه سمنان به خوبی اندیشیده شده است.

خیرالدین از خانواده‌ها خواست تا فرزندان خود را به شرکت در برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی، کسب مهارت‌های جانبی و فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای آینده شغلی بهتر تشویق کنند.

نتایج اولیه آزمون سراسری اواسط مردادماه اعلام می‌شود

 عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از حوزه کنکور سراسری ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران درباره میزان دریافت کارت کنکور از سوی داوطلبان گفت: تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر در کنکور ۱۴۰۱ ثبت نام کرده اند که تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار نفر کارت خود را دریافت کرده اند.

وی گفت: در روزهای آینده نیز داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی و زبان های خارجی فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان کارت خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری آزمون گروه های آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی در روز پنجشنبه ۹ تیر و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در روز جمعه ۱۰ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی، داوطلبان تا یک روز قبل از آزمون فرصت دارند پرینت کارت خود را دریافت کنند.

پورعباس درباره پیش بینی زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: پیش بینی می شود نتایج اولیه در اواسط مردادماه اعلام شود و کارنامه منتشر شود و انتخاب رشته از دهه سوم مردادماه انجام گیرد و نتایج نهایی اواخر شهریورماه اعلام شود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای چهارشنبه ۸ تیر، پنجشنبه ۹ تیر، جمعه ۱۰ تیر و شنبه ۱۱ تیر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

ماجرای نامه نمایندگان مجلس برای جلوگیری از اجرای مصوبه کنکوری شورا چه بود؟

منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصت و چهارم ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، با اشاره به لحاظ کردن سوابق تحصیلی برای دانش آموزانی که در سایر رشته گروه هایی غیر از آنچه که از مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده اند، توضیح داد: در اذهان عمومی نسبت به سوابق تحصیلی سوء تفاهمی وجود دارد و برخی‌ها بر این تصور هستند که نمره ای که در دوران دبیرستان کسب می کنند، همان سوابق تحصیلی آنها است. در حالی که سوابق تحصیلی همان امتحانات نهایی عادلانه‌ای است که در آن یک داوطلب روستایی با داوطلب شهری تفاوتی ندارد و منظور همان آزمون‌های تشریحی است.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن سوابق تحصیلی برای پذیرش در آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ تنها پایه دوازدهم را شامل می‌شود چون دانش آموزان پایه یازدهم آمادگی لازم را ندارند ضمن آنکه سهم سوابق تحصیلی ۴۰ درصد است و در سال بعد (۱۴۰۳) سوابق پایه یازدهم نیز مشمول این قانون خواهد شد.

کبگانیان با بیان اینکه پس از پایان آزمون سراسری سال جاری بیشتر با مردم صحبت خواهیم کرد، ادامه داد: به تدریج در هر سال دانش آموزان پایه پایین تر به این قانون (تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری) اضافه خواهند شد و در نهایت بعد از گذشت چند سال، مبنای عمل، سوابق تحصیلی ۳ سال پایانی تحصیل دبیرستان با ۶۰ درصد تاثیر خواهد شد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این زمینه یکسری استثناءهایی از جمله برای دانش آموزان مشغول به تحصیل در هنرستان‌ها و یا رشته های هنری هم وجود دارد، اظهار کرد: همه این موارد در اصلاحیه آخری که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، لحاظ شده است و توسط ریاست جمهوری ابلاغ خواهد شد. در این اصلاحیه اختیاراتی به شورای سنجش و پذیرش داده شده مبنی بر این که اگر نیاز به تدوین آیین نامه ای برای هر کدام از گروه‌های داوطلبان آزمون سراسری در زمینه ایجاد سوابق تحصیلی وجود دارد،در این زمینه اقدام کنند.

کبگانیان ادامه داد: دانش آموزانی که در مهر ماه سال جاری وارد سال آخر دبیرستان شوند، توجه داشته باشند که در آزمون سراسری، سوابق تحصیلی آنها لحاظ خواهد شد و برای افرادی که از دوره دبیرستان فارغ التحصیل شده باشند، برای ایجاد سابقه تحصیلی، آیین نامه ای تدوین شده که سوابق تحصیلی نیز برای آنها لحاظ شود.

وی در پاسخ به این سؤال که سازمان سنجش اعلام کرده است که اگر آزمون سراسری امسال برگزار و قانون آن ابلاغ نشود، تاثیر سوابق تحصیلی برای سال ۱۴۰۲  اجرا نخواهد شد، گفت: امسال کنکور سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود که داوطلبان با آرامش در این آزمون شرکت می کنند. مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی ارائه شده و موضوع اصلی آن، ابلاغ شده است و سازمان سنجش هم اعلام کرده است که برای ابلاغ آن تا ۱۵ تیرماه وقت دارند، و ما منتظر هستیم تا قبل از این زمان، مصوبه ابلاغ شود، در این زمینه باید جو روانی داوطلبان در نظر گرفته شود و بعد از این آزمون اخبار خوبی در این زمینه منتشر خواهد شد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکر از ارسال نامه ای از سوی ۲۰۲ نفر از نمایندگان مجلس در خصوص مصوبه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، گفت: نامه نمایندگان مجلس در این خصوص برای این نوشته شد که آنها در این خصوص سؤالاتی داشتند که ما نیز ابهامات را برطرف کردیم و به توافقات خوبی رسیدیم.

وی اضافه کرد: نقدهایی از سوی نمایندگان مجلس در این زمینه وارد بود که در اصلاحیه مورد توجه قرار گرفت.

کبگانیان یادآور شد: در آخرین جلسه ای که داشتیم، رای قاطع بود و همه اعضا به استثناء یکی دو نفر، همگی به آن رای دادند و این نشان می دهد که به همه نقدها پاسخ داده شده و در اصلاحیه ما نیز لحاظ شده است.

واکنش وزیر علوم به تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲

محمدعلی زلفی گل در حاشیه  بازدید از حوزه امتحانی داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ که صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر صورت گرفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت علوم درمورد کنکور ۱۴۰۲ منتظر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ما فقط مجری برگزاری آزمون سراسری هستیم و سیاست گذاری توسط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود. ما نمی توانیم برای این دو نهاد تعیین تکلیف کنیم و فقط مجری هستیم.

وزیر علوم درباره کم بودن زمان برای تغییر شیوه اجرای کنکور ۱۴۰۲ گفت: اگرچه بر اساس قانون قانون باید یک سال زودتر شیوه برگزاری آزمون سراسری را ابلاغ و اعلام کنیم اما با کمی انعطاف پذیری و آمادگی سعی می کنیم سیاست ها را اجرایی کنیم.

زلفی گل به حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ در صورت ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رییس جمهور و حذف درس زبان فارسی علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و گفت: مراجع سیاست گذاری برای کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستند، وزارت علوم هم اگر نظر کارشناسی داشته باشد، ‌در صحن علنی جلسه شورا ارایه می دهد. ما اجازه نداریم تعیین تکلیف نداریم.

وی در پایان اظهار کرد: در دستور جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که هفته اخیر در وزارت علوم برگزار شد، تغییرات برخی زیرگروه ها مشخص شد، اما مقرر شد کنکور سال آینده در صورتی که مصوبه جدیدی نداشته باشیم بر اساس شیوه فعلی برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =