کدام زیباتر است؟ لمینت دندان یا کامپوزیت؟

لمینت دندان و کامپوزیت دندان هر دو روش های بسیار خوبی برای رفع ایرادات ظاهری دندان ها میباشند اما کدام یک بهتر است؟ با دانستن تفاوت های لمینت و کامپوزیت میتوان به این سوال پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، داشتن دندان ها زیبا و یک لبخند انرژی بخش حق مسلم تمام انسان هاست اما متاسفانه برخی از افراد به دلیل شکستگی، لب پریدگی و تغییر رنگ دندان های خود از این نعمت بی بهره هستند، اما جای هیچ نگرانی نیست. به لطف پیشرفت علم دندانپزشکی- زیبایی و با وجود روش هایی مانند لمینت دندان و کامپوزیت ونیر دیگر داشتن یک لبخند زیبای هالیوودی یک آرزو نیست. 

لمینت دندانی و کامپوزیت دندان هردو جزء بهترین و موثرترین روش های اصلاح طرح لبخند به شمار می روند اما سوالی که بسیاری از بیماران با آن رو به رو هستند، این است که کیفیت کدام یک بهتر است؟ لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ ماندگاری کدام یک از این روش ها بیشتر است؟ با ما همراه باشید تا با مقایسه این دو تکنیک، به سوالات فوق پاسخ دهیم. 

کامپوزیت دندان چیست؟

پیش از اینکه به تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت ونیر و مقایسه مزایا و معایب آنها بپردازیم باید توضیح مختصری درباره این دو تکنیک اصلاح طرح لبخند بدهیم. 

کامپوزیت یا ونیر، مواد پلیمری نیمه جامدی هستند که توسط اشعه نوری به خصوصی به سطح دندان ها می چسبند و برای اصلاح عیوبی نظیر نامرتبی دندان ها، شکاف بین دندانی و اصلاح رنگ و شکل دندان ها به کار میرود. کامپوزیت دندان یک روش نوین، سریع و ارزان قیمت برای زیبایی دندان و لبخند می باشد، زیرا این روش هم زیبایی و اصلاح فرم دندان را به دنبال خواهد داشت و هم هزینه کمتری در مقایسه با سایر روش های اصلاح طرح لبخند مانند لمینت دارد. 

دندان

جنس کامپوزیت از نوعی پلاستیک به نام رزین است. رزین همان ماده ای است که از آن برای پر کردن دندان ها نیز استفاده میکنند. دندانپزشک رزین را روی دندان ها پخش میکند و فرم میدهد و سپس با نور لیزر این مواد سفت می شوند. 

مزایای کامپوزیت 

افراد زیادی حتی بازیگران معروف از کامپوزیت برای ترمیم دندان ها و اصلاح لبخند خود استفاده میکنند. کامپوزیت دندان مزایای زیادی دارد از جمله:

  • مهم ترین مزیتی که کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دارد، هزینه پایین آن است. به طور متوسط هزینه لمینت هر دندان تقریبا دو برابر کامپوزیت است.
  • کامپوزیت، دندانهای شکسته شده، آسیب دیده یا تغییر رنگ داده شده را به خوبی پوشش میدهد به طوری که هیچ اثری از آسیب ها روی آن نباشد.
  • این روش تنها در یک جلسه امکان پذیر است. زمان یکی از دغدغه های بیماران است و برخی از آنها میخواهند که خیلی سریع دندان های زیبا داشته باشند. تمام مراحل کامپوزیت دندان در یک جلسه چند ساعته انجام می شود.
  • تنوع رنگ کامپوزیت دندان بسیار بالاست و بیمار میتواند از بین گزینه های موجود رنگ سفید یا رنگی که مشابه رنگ دندان های طبیعی خودش است را انتخاب کند. 
  • کامپوزیت دندان فاصله های بین دندانی را از بین میبرد. این شکاف های بین دندانی منجر به جا به جایی دندان ها و زوال استخوان فک می شود اما با نصب لمینت های دندانی میتوان این فاصله ها را بست و از بروز این دسته از مشکلات جلوگیری نمود.
  • یکی از مزایای مهم کامپوزیت دندان، عدم تراش دندان است. در این روش نیازی نیست که دندانپزشک لایه ای از دندان را برش دهد در نتیجه برای افرادی که مینای دندان نازکی دارند بسیار ایده آل است. 

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) لایه هایی ظریف با یک قالب مناسب، در طیف های مختلف رنگ سفید و از جنس سرامیک و کامپوزیت است که به منظور اصلاح طرح لبخند و رفع مشکلات ظاهری دندان نظیر بد شکلی، شکستگی ها، شکاف بین دندانی، سفید کردن دندان ها و به طور کلی بازسازی ظاهر دندان ها به کار می رود.

لمینت دندان انواع مختلفی دارد مانند لمینت سرامیکی، لومینیرز و لمینت متحرک اما معروف ترین و همچنین بهترین نوع آن لمینت سرامیکی یا پرسلین ونیر میباشد. وقتی از تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت صحبت میکنیم، منظور ما پرسلین ونیر میباشد. 

دندان

لمینیت به این صورت است که دندانپزشک باید ابتدا مقداری از مینای دندان را بتراشد تا فضای کافی برای قرار دادن این روکش ها وجود داشته باشد. سپس قالب های لمینت به لابراتوار فرستاده شده و پس از چند هفته این پوسته ها ساخته می شوند. دندانپزشک لمینت های دندانی را روی دندان های طبیعی قرار میدهد. 

نکات مثبت لمینت دندان

لمینت دندان همیشه بهترین گزینه برای طراحی لبخند و ترمیم دندان ها بوده اند. این حجم از محبوبیت به دلیل مزایای بسیار این روش میباشد. مزیت های استفاده از لمینت دندانی عبارتند از:

  • لمینت دندان از ماده ای به نام پرسلین که بسیار بادوام و محکم است ساخته می شوند. همین موضوع باعث ماندگاری بالای لمینت نسبت به کامپوزیت دندان شده است. 
  • لمینت هرگونه لکه روی دندان ها را پوشش میدهد. از آنجایی که لکه های ناشی از فلوراید یا مواد غذایی رنگی معمولا عمیقا در دندان فرو میروند، روش هایی مانند بلیچینگ نتایج محدودی را در پی خواهند داشت اما لمینت دندان به طور کامل لکه های روی دندان را کاور میکند. 
  • لمینت دندان شکستگی و ساییدگی دندانها را میپوشاند. چنانچه در در اثر ضربه، تصادف یا موقعیت های دیگر دچار شکستگی دندان ها شدید، لمینت میتواند یک راه حل سریع و موثر برای پنهان کردن تراشه ها یا شکستگی های دندانی باشد.
  • لمینت های دندانی میتوانند دندانهای ناهموار و نامرتب را ترمیم کنند. تراش دادن مقدار کمی از مینای دندان باعث می شود که لمینت بهتر روی سطح دندان بمانند.
  • از بین بردن فاصله بین دندان ها یکی دیگر از مزایای لمینت دندان میباشد. 
  • لمینت سرامیکی، جنس و رنگ کاملا مطابق با دندانهای طبیعی دارد و بیماران میتوانند درصد سفیدی لمینت های خود را انتخاب کنند. 

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت 

حالا که با مزایای هر یک از روش های کامپوزیت دندان و لمینت دندان آشنا شدید، نوبت آن است که به تفاوت این دو تکنیک بپردازیم. اساسی ترین تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان از جهات مختلف عبارتند از:

  • تراشیدن دندان: برای انجام لمینت، دندانپزشک ناچار است که بخشی از مینای دندان را بتراشد تا روکش های لمینتی ظاهری غیرطبیعی پیدا نکنند و اندازه صحیحی داشته باشند در صورتی که در کامپوزیت دندان نیازی به انجام این مرحله نیست و مواد رزینی روی دندان چسبانده می شود.
  • زمان: یکی دیگر از تفاوت های لمینت و کامپوزیت در مدت زمان درمان است. انجام کامپوزیت دندان حتی در یک جلسه نیز امکان پذیر است اما آماده سازی روکش هی لمنیت بین دو تا 3 هفته طول میکشد. 
  • متریال سازنده: با وجود تمام مزایای کامپوزیت ونیرها، آنها هرگز نتوانستد در یک زمینه با لمینت دندان رقابت کنند: دوام. لمینت از پرسلین که به مراتب محکم تر از رزین است ساخته می شود، به همین خاطر است که در صورت مراقبت و نگهداری درست، لمینت بین 10 تا 15 سال و کامپوزیت ونیر بین 5 تا 7 سال دوام می آورد.
  • قیمت: لمینت دندان به دلیل جنس بهتر قیمت بالاتری نیز دارد. هزینه کامپوزیت دندان تقریبا یک سوم لمینت است اما در نظر داشته باشید که طول عمر آنها نیز نصف لمینت دندان است.
  • ترمیم: لمینت دندان یک روش دائمی است یعنی پوسته های لمینت روی دندان می چسبند و اگر این روکش ها ترک بخورند یا بشکنند راه برگشتی نیست اما کامپوزیت دندان در صورت آسیب دیدن قابل ترمیم است.
  • کامپوزیت ونیر بیشتر از لمینت های دندانی مستعد لکه هستند. به طور کلی کامپوزیت دندان به شفافی لمینت نیست و به مرور زمان در اثر نوشیدن نوشیدنی های رنگی لک می شود و تغییر رنگ میدهد. 

به طور کلی با توجه به آنچه درباره تفاوت های لمینت دندان و کامپوزیت بیان شد، می توان گفت لمینت به دلیل مقاومت بیشتر در برابر تغییر رنگ و شکستگی و غیره بهتر از کامپوزیت است، اما قیمت لمینت بسیار بالاتر از کامپوزیت ونیر است و همین موضوع ذهن بیماران را به خود مشغول میکند؟ کدامیک برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ هزینه یا کیفیت؟

دندان

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت دندان؟

از نظر هرکسی زیبایی معیارهای خاصی دارد و نمی توان به طور دقیق گفت لمینت دندان زیباتر است یا کامپوزیت ونیر اما ویژگی هایی وجود دارند که میتوانند در انتخاب این دو روش از نظر ظاهر و زیبایی به شما کمک کند، مثلا لمینت دندان ظاهر طبیعی تری دارند زیرا نیکه شفاف هستند و وقتی که نور به آنها برخورد میکند، مشابه دندان های طبیعی، نور را منعکس میکند. لازم به ذکر است که کامپوزیت دندان بعد از پولیش کاری طبیعی به نظر می رسند. 

روکش های لمینت معمولا نسبت به کامپوزیت دندان نازک تر هستند. کامپوزیت ونیر در صورتی که از جنس خوب و توسط یک دندانپزشک حرفه ای نصب نشوند، مانند یک لایه ضخیم و مصنوعی به نظر میرسند در صورتی که لمینت دندان به طور ذاتی ظریف است و با برداشتن قسمتی از مینای دندان کاملا در جای خود تنظیم می شود. 

کامپوزیت ونیر یا لمینت دندان؟

تنها راه برای انتخاب بین لمینت و کامپوزیت دندان این است که درباره اولویت های خود با دندانپزشک خود صحبت کنید. چه چیزی برای شما مهم تر است؟ ماندگاری، جنس، قیمت، سریع حاضر شدن؟ برای مشاوره رایگان با دندانپزشکان کلینیک ایرانمهر درباره اینکه برای شما لمینت بهتر است یا کامپوزیت به آدرس https://iranmehrdental.com مراجعه کنید.

این مطلب تبلیغاتی است

کد خبر: 1145950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =