ماجرای فروریختن بخشی از مسجد وکیل شیراز چه بود؟ / میراث فرهنگی استان فارس نیازمند رسیدگی

کارشناس میراث فرهنگی گفت: در حال حاضر کل آثار تاریخی استان فارس نیازمند اعتبار، حفاظت و مرمت هستند و برخی آثار حالشان بسیار بد است.

سیامک بصیری کارشناس میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت مسجد وکیل شیراز اظهار کرد: در واقع بخشی از آب ابنار ضلع شرقی مسجد وکیل که بین مسجد و بازار قرار دارد فروریخته و آسیب چندانی ندیده است که نگرانی خاصی برای مسجد ایجاد کند، البته این بدان معنا نیست که مسجد وکیل دارای مشکلات دیگری نبوده ولی باید گفت که مشکل به وجود آمده آن طور که در برخی رسانه‌ها مطرح شده حاد نیست.

وی افزود: تا جایی که اطلاع دارم کارشناسان سازمان میراث فرهنگی شیراز مراجعه کردند و بررسی‌های اولیه صورت گرفته و قرار بر این بوده که مرمت‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

بصیری با اشاره اینکه یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی به مسائل فرهنگی جامعه بر می‌گردد، گفت: باید کاری کنیم که مردم میراث فرهنگی را از آن خود دانسته و به‌عنوان یک دغدغه به آن نگاه کنند، مسئله دوم قوانین موجود جهت استفاده و هزینه کردن برای میراث فرهنگی است که بیشتر به مسائل مدیریتی بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

قلعه فلک الافلاک قربانی کمبود اعتبارات / شاهکار معماری دوره ساسانی در معرض نابودی

کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: نبود بودجه نیز مشکل دیگری است که در این بین وجود دارد البته این مشکل یک مسئله فراگیر است، چرا که متاسفانه بودجه چندانی برای میراث فرهنگی هر شهر اختصاص داده نشده است.

وی افزود: اشتباهی که معمولا در این بین صورت می‌گیرد این است که برخی فکر می‌کنند درآمدی که از میراث فرهنگی هر شهر به دست می‌آید به‌صورت مستقیم بر روی همان شهر تاثیر می‌گذارد، در صورتی که چنین نیست بلکه هر درآمدی که از این راه کسب شود، بین کل کشور تقسیم می‌شود.

بصیری در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید حمایت مسئولان از آثار باستانی و میراث فرهنگی چگونه باید باشد، گفت: مسئولان باید به مسائل مربوط به میراث فرهنگی آگاهی کافی داشته باشند و برنامه‌ریزی دقیق، بهینه‌سازی قوانین موجود، حمایت‌های مالی، آموزش اجتماعی و فرهنگی در سطح کلان توسط رسانه و به‌کارگیری کارشناسان متخصص و همچنین سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی نیز در این زمینه بسیار کمک‌رسان است، در صورتی که هرکدام از این موارد وجود نداشته باشد فایده‌ای در بر نخواهد داشت چرا که از یک طرف می‌سازید، از طرف دیگر تخریب می‌شود.

کارشناس میراث فرهنگی در پایان تاکید کرد: هیچگاه نمی‌توان گفت که حال یک اثر تاریخی خوب است یا بد، به طور کل آثار تاریخی درست همانند بچه‌ای است که نیاز به مراقبت دارد و این موضوع باید تداوم داشته باشد، در حال حاضر کل آثار تاریخی استان فارس نیازمند اعتبار، حفاظت و مرمت هستند و برخی آثار حالشان بسیار بد است و برخی اورژانسی است و برخی با یک مُسکن می‌توانند به حالت اولیه بر گردند.

بر اساس گزارش ایسکانیوز، چندی پیش اخباری مبنی بر ریزش بخشی از عرصه و زمین مسجد وکیل شیراز در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش بسیاری از مردم و مسئولین میراث فرهنگی روبه‌رو شد.

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگرها واقع شده‌است طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

شبستان جنوبی با ستون‌های سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصه‌های معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجداست که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه می‌باشد.

مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائی‌های قسمت شبستان می‌باشد. گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =