قلعه فلک الافلاک قربانی کمبود اعتبارات / شاهکار معماری دوره ساسانی در معرض نابودی

کارشناس گردشگری لرستان گفت: سطح پراکندگی بناهای باستانی استان لرستان زیاد است، اما با این وجود میزان اعتبارات و تعداد کارشناسانی که در بدنه سازمان میراث فرهنگی این استان حاضر هستند پاسخگوی این حجم از آثار تاریخی نیستند.

سیاوش امرایی کارشناس گردشگری و میراث فرهنگی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت قلعله فلک‌الافلاک استان لرستان اظهار کرد: طرح‌هایی برای مرمت قلعه فلک‌الافلاک در نظر گرفته شده و مسئولین بر اساس این طرح در حال استحکام بخشی این اثر هستند.

بیشتر بخوانید:

بی‌توجهی دولت به حفظ آثار باستانی / میراث فرهنگی در بودجه ۱۴۰۱ نادیده گرفته شد

امرایی در ادامه گفت: بناهای تاریخی در استان لرستان دارای قدمت هزار ساله هستند و این آثار به صورت ممتد نیاز به مرمت و ترمیم دارند و این نیازمند آن است که دستگاه متولی استان بیشتر درگیر بحث مرمت این آثار باشد.

کارشناس گردشگری با بیان اینکه سطح پراکندگی بناهای باستانی استان لرستان زیاد است، گفت: با این وجود اما میزان اعتبارات و تعداد کارشناسانی که در بدنه سازمان میراث فرهنگی این استان حاضر هستند، پاسخگوی این حجم از آثار تاریخی نیستند و تنها می‌توانند به آثار باستانی که بیشتر در معرض خطر تخریب قرار دارند رسیدگی کنند.

امرایی اظهار کرد: آثار باستانی لرستان دارای شاخص‌های خاصی است که آن را از سایر استان‌ها متفاوت کرده است، همین مسئله باعث جذابیت آن می‌شود تا هموطنان از داخل کشور به سمت بازدید از این آثار جذب شوند و گردشگران خارجی با توجه به سبقه‌ای که آثار باستانی این استان درست همانند قلعه فلک الافلاک، دره خرم آباد و شهرستان کوهدشت دارند به سمت بازدید از اثار باستانی این استان کشیده می‌شوند.

وی تاکید کرد: ظرفیت گردشگری لرستان دارای پتانسیل زیادی است و می‌توان با معرفی بناهای تاریخی و مرمت و ساماندهی اطراف آنها گردشگران بیشتری را جذب این استان کرد.

بر اساس گزارش ایسکانیوز، قلعه فلک الافلاک از برجسته‌ترین آثار تاریخی به جا مانده از دوران ایران باستان است. این قلعه باستانی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی استان لرستان به شمار می‌رود که در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است. استان لرستان از گذشته‌های دور به‌دلیل دارا بودن چشمه‌ها و سرآب‌های پر آب و طبیعت سرسبز، مورد توجه بسیاری از پادشاهان ایران قرار داشت. قلعه فلک الافلاک نیز در بازه‌های مختلف زمانی محل استقرار پادشاهانی از حکومت‌هایی مختلف مانند ساسانیان، آل بویه، صفویان و قاجار بود. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد.

اسرار قلعه فلک الافلاک در طول زمان توجه باستان شناس بسیاری را به خود جلب کرده است. ساخت این قلعه روی صخره‌های کوهپایه‌ای و حفر چاهی عمیق در حیاط قلعه فلک الافلاک، از مهم‌ترین موارد مورد توجه کارشناسان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =