پزشکان به مهاجرت تمایل دارند/ برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشیِ دانشجویان مشکل داریم

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد درباره افزایش ظرفیت پزشکی و نیازها برای توجه بیش از پیش به کیفیت تربیت دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی گفت: برای تربیت یک پزشک متخصص باید تمامی امکانات و زیرساخت‌های لازم مهیا شود. درحالی که هم‌اکنون برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی برای دانشجویان فعلی مشکلات متعدد وجود دارد.

ابوالحسن حلوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و فوق تخصص بیماری‌های ریه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش ظرفیت پزشکی و نیازها برای توجه بیش از پیش به کیفیت تربیت دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی گفت: برای تربیت یک پزشک متخصص باید تمامی امکانات و زیرساخت‌های لازم مهیا شود. در حالی که هم‌ اکنون برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی برای دانشجویان فعلی مشکلات متعدد وجود دارد.

وی افزود: با این تفاسیر با افزایش ظرفیت پزشکی هم زیرساخت‌ها در تربیت دانشجویان پزشکی نیازمند است و از سوی دانشگاه علوم پزشکی این نارسایی‌ها با مشکلات متعدد همراه است. برای مثال در یزد یک بیمارستان کوچک وجود دارد و دانشجویان باید از بیمارستان‌های علوم پزشکی استفاده کنند. در وضعیت کنونی فضا برای کارکنان بیمارستان محدود است و نمی‌توان بیش از  ظرفیت دانشجویان را به آنجا منتقل کرد.

حلوانی درباره راهکارهای همه جانبه برای افزایش ظرفیت پزشکی تاکید کرد: پذیرش بی‌ضابطه پزشک نتیجه مناسب به دنبال ندارد و همین اقدام ضررهای جبران ناپذیر برای جامعه پزشکی به دنبال دارد. هم‌اکنون پزشکان از لحاظ آموزشی شرایط مناسب نداشته و هر گونه افزایش ظرفیت آموزش را با مشکلات متعدد همراه دارد. هرگونه افزایش ظرفیت در شاخه پزشکی و پیراپزشکی نیازمند افزایش زیرساخت‌ها و توجه به کیفیت آموززش است.

وی درباره مشکلات پزشکان در شرایط کنونی توضیح داد: مشکل اصلی این است که با توجه  به افزایش شدید تورم در بازار افزایش قیمت در تجهیزات پزشکی را شاهد هستیم. برای مثال در سال‌های اخیر یک دستگاه پزشکی با افزایش قیمت و هر گونه استهلاک و تعمیر دستگاه‌ها هم با مشکلات متعدد همراه است. برای مثال  هم اکنون در بیمارستان برای تعمیر یک قطعه کوچک از دستگاه برونکوسکوپ   340 میلیون هزینه شده است. هرچند این دستگاه در گذشته حدود 70 میلیون قیمت داشت.

کارانه پزشکان افزایش چندانی نداشته است

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه با توجه به افزایش لجام گسیخته تورم در کشور کارانه‌های پزشکی افزایش چندان نداشته است، تاکید کرد: در سال‌های اخیر با بررسی افزایش کارانه هزینه‌ها افزایش یافته و همین مقوله باعث دلسردی فعالیت‌های پزشکی در کشور شده است.

وی افزود: مشکل دیگر هم در دانشگاه علوم پزشکی تمایل پزشکان و دانشجویان برای مهاجرت است. این مقوله به دلیل عدم تحقق خواسته‌ها در کشور بروز کرده است. در دیگر کشورهای جهان وضعیت پزشکان در مقایسه به ایران مطلوب‌تر است. با این تفاسیر هر گونه افزایش جمعیت در زمینه پزشکی و پیراپزشکی وضعیت اقتصادی نابه سامان به همراه داشته و بعدها هم با مشکلات متعدد مواجه می‌شویم. هم اکنون میزان کارانه پزشکی اندک، تامین تجهیزات پزشکی با مشکل همراه است و در این وضعیت هر گونه افزایش جمعیت در این شغل به صلاح نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145996

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =