فاصله علمی رشته مهندسی مواد و متالورژی ایران با سطح جهانی بسیار زیاد است/ تاثیر دوره‌های کارآموزی در انگیزه‌دهی به دانشجویان

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است ک دوره‌های کارآموزی به ارتباط دانشگاه و صنعت کمک می‌کنند و تاثیر زیادی در انگیزه‌دهی به دانشجویان دارند. چرا که دانشجویان متوجه شوند مطالبی که مطالعه می‌کنند چگونه به محصولی قابل استفاده تبدیل می‌شود.

محمد حبیبی پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که تدریس در دانشگاه‌ها باید به سمت الگوهای جدید و به روز برود، اظهار کرد: در این الگوها، دانشجویان با کاربردهای رشته خودشان آشنا می‌شوند. دانشجو نباید تنها به صورت ریاضی به رشته‌های مهندسی نگاه کند و باید کاربرد آن‌ها در صنعت را ببیند.  

برگزیده جشنواره آموزشی دانشگاه تهران با درباره شاخص‌های تدریس خود و برگزیده شدن در جشنواره آموزشی دانشگاه تهران، گفت: من در تدریس سعی می‌کنم که هدف آموزش را به خوبی برای دانشجویان تعریف کنم. توضیح می‌دهم که به چه دلیل باید این درس را مطالعه کنند؟ همچنین هدف را برای دانشجویان تشریح می‌کنم که بدانند با مطالعه این دروس چه توانمندی‌هایی به دست می‌آورند. به علاوه، سعی می‌کنم آخرین دستاوردهای ممکن را به دانشجویان عرضه کنم. ضمن کلاس هم سعی می‌کنم که بازخورد دانشجویان را داشته باشم و دانشجویان را بدون اطمینان از درک مطالب، رها نمی‌کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش زیادی برای پیشبرد روش تدریس دانشجومحور داشته‌ام؛ اما متاسفانه دانشجویان به دلیل ترس از اشتباه کردن، مشارکت ندارند. با وجود تلاش من، دانشجویان ترجیح می‌دهند تنها شنونده باشند. مجازی شدن آموزش‌ها به دلیل کرونا هم به این موضوع دامن زد.

حبیبی با اشاره به این که در رشته مهندسی مواد و متالورژی فاصله علمی دوره لیسانس با سطح بین‌المللی بسیار زیاد است، افزود: در نتیجه دانشجویان این رشته در مقاطع بالاتر باید تلاش مضاعفی داشته باشند تا مطالب را یاد بگیرند و به سطح علمی جهانی برسند.

کارآموزی، بخش ضروری تدریس است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، کارآموزی را بخشی ضروری از تدریس دانست و تصریح کرد: دانشجویان با کارآموزی متوجه می‌شوند مطالبی که می‌خوانند چگونه در صنعت به کار می‌آید؛ اما متاسفانه ارتباط دانشگاه با صنعت در ایران بسیار کم است.

وی افزود: دوره‌های کارآموزی که به ارتباط دانشگاه و صنعت کمک می‌کند، تاثیر زیادی در انگیزه‌دهی به دانشجویان دارد. چرا که دانشجویان متوجه شوند مطالبی که مطالعه می‌کنند چگونه به محصولی قابل استفاده تبدیل می‌شود. وقتی دانشجویان این ارتباط را درک نکنند، انگیزه‌شان پایین است.

حبیبی با ذکر مثالی یادآور شد: طرحی تحت عنوان «اینترنشیپ» حدود سال ۷۶ با کمک خودروسازان در دانشگاه تهران اجرا شد که طرح بسیار موفقی بود؛ اما به دلایلی متوقف شد. این طرح هم به نفع دانشجو و دانشگاه بود هم به نفع صنعت. در این طرح حدود ۷۰۰ نفر در حوزه اینترشیپ در صنعت فعال می‌شدند. این طرح بر اساس مطالعه چندین کشور و به عنوان کپی برداری از طراحی موفق پیاده‌سازی شد. حدود ۱۰۰ دانشجو از طرح اینترشیپ بیرون آمدند و افراد بسیار موفقی در تدریس و صنعت شدند.

برگزیده جشنواره آموزشی دانشگاه تهران در پایان با بیان این که من هرگز به دنبال به دست آوردن معیارهای جشنواره نبوده‌ام و تنها سعی کردم کار خود را به درستی انجام دهم، اظهار کرد: از سال ۷۲ که در دانشگاه تهران مشغول به کار شدم، هیچ وقت هدفم کسب جایزه نبوده است. همیشه در حوزه آموزشی تلاش کرده‌ام بهترین عملکرد را داشته باشم و آخرین دستاوردهای علمی را به دانشجویان منتقل کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =