تمرکز طرح پویش بر همکاری با صنایع بزرگ است/ آموزش ۲۴۰ ساعته برای شرکت در هر دوره پویش

رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: تمرکز اصلی دانشگاه اکنون بر تمرکز و همکاری با صنایع بزرگ، کارگران و کارمندان بیش از ۵۰ نفر است و نه کارگاه‌های کوچک و جزئی که شاید امکان مهارت‌آموزی مدنظر دانشگاه را برآورده نمی‌کند.

جعفر رحمانی کهنموئی، رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نحوه انتخاب صنایع هدف طرح پویش گفت: در طرح پویش گستره انتخاب توسط دانشجو نامحدود و کاملا آزاد نیست، بلکه این ظرفیت‌سازی و شناسایی صنایع توسط دانشگاه انجام شده و دانشجو می‌تواند تنها از بین موارد و مراکز مشخص شده مجموعه مدنظر خود را انتخاب کند و در نهایت دانشگاه است که با توجه به بررسی رزومه و مهارت دانشجو و همچنین ارتباط صنعت با رشته تخصصی فرد مجوز و انتخاب نهایی را انجام می‌دهد. در کارآموزی و کارورزی‌های معمول، دانشجو کاملا مختار به انتخاب مجموعه مورد نظر بوده است که بعضاً به واسطه آشنایان یا موارد دیگر تنها اقدام به اخذ تاییدیه‌های لازم می‌کردند. ضمن اینکه تمرکز اصلی دانشگاه اکنون بر تمرکز و همکاری با صنایع بزرگ، با کارگران و کارمندان بیش از ۵۰ نفر است و نه کارگاه‌های کوچک و جزئی که شاید امکان مهارت‌آموزی مدنظر دانشگاه را برآورده نمی‌کند.

دانشگاه به دنبال اعتماد سازی برای صنایع است

این استاد دانشگاه در خصوص نحوه عملکرد سامانه طراحی شده‌ برای طرح پویش توسط دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر دانشگاه به دنبال اعتماد سازی برای صنایع است، اما اطمینان داریم که پس از یک مرحله اعتماد سازی توسط دانشگاه، این خود صنایع هستند که به دنبال استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه به ما مراجعه می‌کنند. در سامانه طراحی شده بخشی را در نظر گرفتیم تا با در اختیار قرار دادن حساب کاربری به صنایع، امکان اعلام نیازمندی‌های خود را به صورت آنلاین داشته باشند تا نیازی به مراجعه حضوری برای شناسایی ظرفیت‌ها و ثبت کاغذی و مورد به مورد آنها نباشد و بنا را بر هوشمندسازی و انجام اینترنتی و آنلاین تمام روند مورد نیاز از شناسایی ظرفیت‌ها تا ثبت نمرات و هماهنگی‌های طرح پویش گذاشتیم.

وی افزود: در خصوص ارزیابی دانشجویانی که در این طرح شرکت دارند، در مرحله اول مسئولان مستقیمی برای این موضوع داریم که در واقع همان مسئولان ارتباط با صنعت دانشگاه هستند که حتی در شرایط کارآموزی‌های سنتی نیست یکی از وظایف آنها نظارت بر حسن اجرای دوره کارورزی است. در کنار این مسئولان، ما پیش بینی کردیم تا اساتیدی که در ظرفیت سازی‌ها و ارتباط دانشگاه با صنایع نقش داشتند را در قالب بخش‌نامه طرح الف مورد تقدیر و تشکر قرار دهیم و از آنها در راستای بررسی و نظارت دقیق‌تر بر دانشجویان حاضر در صنایع استفاده کنیم. در سامانه طراحی شده دانشجو موظف است ساعت حضور خود در صنعت را نیز  ثبت کنند و این موارد در اختیار مدیران اجرایی که در واقع نفرات همکار ما برای نظارت بر دانشجویان هستند، برای بررسی قرار می‌گیرد. همچنین ما از طریق ارتباط مستقیمی که با صنایع داریم، از آنها در خصوص عملکرد دانشجو پیگیری و نظرخواهی می‌کنیم و در صورت ناراضی بودن صنعت از دانشجو، قرارداد پویش فرد را لغو و دانشجوی دیگری را جایگزین خواهیم کرد.

امکان استفاده از طرح پویش در ۴ ترم تحصیلی وجود دارد

رحمانی تاکید کرد: به علت آنکه دانشجویان ترم‌های اول وارد فضای فنی نشده‌اند و بیشتر واحدهای عمومی را می‌گذرانند، اولویت با دانشجویان ترم‌های بالاتر است، اما قطعاً داشتن مهارت‌های اولیه دارای اهمیت بیشتر درباره تایید دانشجویان برای شرکت در این طرح است حتی اگر در ترم‌های پایین‌تری نسبت به دیگر متقاضیان شرکت داشته باشند، حتی از نظر ما اگر کسی در رزومه خود اذعان به فراگرفتن مهارتی نزد اقوام خود باشد، لزومی به ارائه مدرک برای اثبات اظهار خود ندارد. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند در ۴ ترم مختلف درخواست شرکت در طرح پویش را ثبت کنند و در صنایع مختلف مشغول به فعالیت شوند و باید در هر دوره ۲۴۰ ساعت در صنعت حضور داشته باشند که دو روز در هفته را به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است؛ البته در این زمینه محدودیت‌های سفت و سختی در نظر نگرفتیم و دانشجویان می‌توانند با توافق با صنایع، تعداد روزهای حضور خود را بنابه شرایط و زمانی که دارند، مشخص کنند.

دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در هر دوره از طرح پویش گفت: ما ۳ برابر ظرفیتی که از صنایع شناسایی می‌کنیم، اجازه ثبت نام به دانشجویان می‌دهیم، به این معنی که برای هر جایگاه تعریف شده در سامانه، ۳ نفر مجاز به انتخاب هستند و پس از آن مواردی همچون رزومه توسط دفتر ارتباط با صنعت و همچنین دانشجو و در حال تحصیل بودن متقاضی توسط یک کارشناس آموزش بررسی و احراز می‌شود؛ پس از این مراحل و احراز همه موارد، دانشجو به روند معرفی به نماینده صنعت مورد نظر وارد می‌شود تا مصاحبه‌های لازم با دانشجو انجام گیرد تا در صورت تایید به عنوان کارآموز پویش فعالیت خود را آغاز کند.

امروز رقابت بر سر مهارت افزایی است نه تحصیل تئوری

وی افزود: اگر صنعتی باشد که دانشجویان را کاملاً بورسیه کند، ما کاملاً از آن استقبال خواهیم کرد و هیچ گونه منعی برای ما وجود ندارد و امیدواریم که این هدف حتماً محقق شود تا بار مهمی را از لحاظ فکری و مالی از روی دوش دانشجویان و خانواده‌هایشان بردارد. ما قطعا به دنبال آن هستیم که با استفاده و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به اولویت اول خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان شود. به این دلیل اجباری در این خصوص برای صنایع در نظر گرفته نشده تا باعث ایجاد مانع و عدم همکاری صنعت و دانشگاه نشود. امروزه رقابت بیش از اینکه بر سر تحصیل تئوری باشد، بر سر مهارت افزایی و ایجاد توانایی برای راه اندازی یا شرکت در صنایع با عناوین استخدامی مناسب است.

این استاد دانشگاه دربره ظرفیت‌های فعال شده در این طرح گفت: طرح پویش زمانی نتیجه نهایی خود را خواهد داد که صنایع به این نتیجه برسند که صلاح خود و جامعه ما در گرو آموزش مهارتی در کنار آموزش‌های تئوری و دانشگاهی است. ما به دنبال آن هستیم که حتما به اندازه تمام دانشجویان حاضر در دانشگاه، ظرفیت ارتباط با صنایع ایجاد شود، اما این روند قطعا زمانبر خواهد بود. در حال حاضر قراردادهایی را با شرکت دوچرخه سازی در واحد بناب، کارخانه‌های پلی اتیلن و مواد غذایی کهنوج در واحد شبستر، شرکت‌های خدمات کشاورزی، تولید جلبک اسپیرولینا، تولید علوفه هیدروپنیک، مدارس عالی مهارتی و مجموعه‌های دامداری و دامپزشکی در واحد تبریز منعقد شده است که البته این موارد ابتدای اجرای طرح است و قطعا برای ایجاد ظرفیت‌های بیشتر در تلاش هستیم.

تمرکز زدایی از مرکز استان در دستور کار قرار دارد

رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: هدف گذاری‌ای که برای هر دانشگاه در نظر گرفته شده است، حداقل ۴ درصد دانشجویان هر واحد است که این هدف گذاری برای اواخر مرداد در نظر گرفته شده که البته ممکن است تا انتهای سال زمان ببرد تا به هدف مشخص شده دست پیدا کنیم. در راستای بومی گزینی، به تمام واحدهای استان تاکید کردیم تا ظرفیت‌های شهرستان خود را به‌طور کامل شناسایی کنند و به هیچ عنوان محدود به ظرفیت‌های واحد مرکز استان نباشند، چرا که ظرفیت‌ها در شهرستان‌ها منحصر است و در مرکز استان دست یافتنی نیست. همین موضوع  باعث می‌شود تا دانشجویان در شهرستان‌های خود مشتاق به شرکت در طرح پویش باشند.

به گفته وی دانشجویان به شرطی به صنایع اعزام می‌شوند که صنعت مهارت‌های مدنظر را به دانشجو به نحو احسن انجام می‌دهد و اگر دانشگاه به این نتیجه برسد که تعدات صنعت به شکل درست و کامل انجام نمی‌شود، قطعا با آن مجموعه قطع همکاری صورت می‌گیرد. نکته دیگر آن است که سلامت کار و سلامت اخلاقی آن صنعت و صنف مورد توجه قرار دارد و ارزیابی می‌شود و جزو تعهدات قطعی صنایع ایجاد محیطی سالم و حرفه‌ای است. ما حتی بحث جنسیت را برای حضور دانشجویان در صنایع مختلف لحاظ کردیم و رشته، صنعت و جنسیت باید با هم سنخیت داشته باشند. مهمترین تعدی که صنایع در طرح پویش به دانشگاه ارائه می‌دهند، اولویت قرار دادن کارآموزان طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی برای استخدام در مجموعه‌های طرف قرارداد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =