تورم نقطه به نقطه در ماه‌های آتی کاهش می‌یابد

کارشناس پولی و بانکی گفت: با سیاست‌های بانک مرکزی امیدواریم تورم نقطه به نقطه در ماه‌های آتی کنترل شده و شاهد روند کاهشی باشیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد رنجبرفلاح؛ مدیرعامل اسبق بانک تجارت اظهار کرد: بانک مرکزی به این جمع بندی کارشناسی رسیده بود که دلیل اصلی بالارفتن نرخ تورم در ماه‌های اخیر به ویژه در خرداد ماه که تورم نقطه به نقطه دو رقمی شد، رشد نقدینگی است.

وی ادامه داد: در این شرایط اوراقی که دولت فروخته بود و بانک‌ها خریداری کرده بودند را طی عملیات ریپو به بانک مرکزی دادند و از بانک مرکزی پول گرفتند که باعث شد نقدینگی با رشد فزاینده‌ای در سال‌های گذشته و به ویژه سال گذشته مواجه شود.

این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: برهمین اساس بانک مرکزی در چند ماه گذشته تمام تلاش خود را بر کاهش رشد نقدینگی و حتی منفی کردن این نرخ معطوف کرد که در همین راستا اساس اقداماتی را به طور همزمان انجام داد.

رنجبرفلاح گفت: گام نخست با محوریت اصلاح نظام پرداخت یارانه و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و واریز یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی به افراد بود که دراین زمینه تدبیر شد تا پول یارانه در حساب‌ها مسدود بماند و در ان بازه زمانی قابلیت نقدشوندگی نداشته باشد. هرچند این پول عملا از بانک مرکزی خارج شده بود اما تصمیم براین بود که تبدیل به قدرت خرید برای افزایش نرخ تورم نشود و چون این پول به بانک‌ها رفته بود و وارد سپرده افراد شد عملا نقدینگی بانک‌ها بهبود پیدا می‌کرد. بانک مرکزی بلافاصله از پولی که در شبکه بانکی توزیع شده بود استفاده کرد و با توجه به اینکه حساب برخی بانک‌ها قرمز بود و اضافه برداشت از بانک مرکزی داشتند، بانک مرکزی نیز از همین پول‌ها اضافه برداشت بانک‌ها را تسویه کرد و به نوعی گویا این پول دوباره به بانک مرکزی بازگشت. این اقدامی بود که در اردییهشت و خرداد موثر واقع شد.

وی با اشاره به گام دوم بانک مرکزی با محوریت اوراقی که طی عملیات ریپو از طریق شبکه بانکی نزد بانک مرکزی بود، تاکید کرد: بانک مرکزی با توجه به این موضوع که شرایط نقدینگی در بازار مناسب است، به تدریج اوراق را در بازار فروخت و نقدینگی را جمع کرد و با همین اقدام توانست رشد نقدینگی را مهار کند. سیاست خوبی بود که با فروش اوراق بخشی از این نقدینگی را جمع کرد.

مدیرعامل اسبق بانک تجارت افزود: حسن این اقدام این است که این اوراق برای بانک مرکزی بدون هزینه بود چرا که اگر خود بانک مرکزی می‌خواست اوراق بفروشد باید بهره‌ای بابت آن پرداخت می‌کرد اما با فروش این اوراق به جامعه همان بهره‌ای که خزانه تعریف کرده بود عاید خریداران و سرمایه‌گذاران می‌شد و بانک مرکزی عملا از بودجه خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کرد و فقط نقدینگی را جمع‌آوری کرد.

رنجبر فلاح ادامه داد: بانک مرکزی توانست حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از این اوراق را به جامعه بفروشد و پول را از جامعه جمع کند. این سیاست‌ها توانست موثر واقع شود و رشد نقدینگی را هر چند با نرخ کوچک منفی کند.

وی تاکید کرد: اقدامی که بانک مرکزی در راستای جمع کردن نقدینگی انجام داد به قدری با تدبیر و احتیاط بوده است که بورس هم با کمبود نقدینگی و افت شدید مواجه نشود. به نظر می‌رسد این جمع کردن نقدینگی آن هم به صورت ملایم بتواند تورم نقطه به نقطه و ماهانه را در ماه‌های آتی با وقفه‌ای که طبیعتا سیاست‌های اقتصادی دارند، کنترل شده پیش ببرد و شاهد روند کاهشی باشیم.

منبع:ایبنا

کد خبر: 1147146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =