غنی سازی ۲۰ درصد پاسخ متناسب به رفتارهای مخرب آمریکا

سازمان انرژی اتمی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و متناسب با رفتارهای مخرب آمریکا غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، برداشت اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد در فردو آغاز شد. این گزارش بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص نتیجه نصب و گازدهی سانتریفیوژهای جدید  در فردو بود که روز گذشته منتشر شد.

این کار سازمان انرژی اتمی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و گامی دیگر از اقدام‌های متناسب با رفتارهای مخرب آمریکا در زیر پا گذاشتن توافقنامه برجام بود.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا در اجرای آن جمهوری اسلامی ایران با گسترده‌تر کردن ابعاد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و در پاسخ قانونی به رفتارهای اشتباه دولت آمریکا غنی سازی ۲۰ درصد را در دستور کار قرار داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته با اعلام افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران اظهار کرد: گاز دهی به یک زنجیره جدید از ماشین های سانتریفیوژ IR۶ حداقل دو هفته پیش به آژانس اطلاع داده شد، و پیشتر آژانس در این خصوص اطلاع رسانی کرد که بلافاصله رسانه های بین المللی با هدف پیگیری اهداف خاص، آنرا با بزرگنمایی منعکس کردند.

کمالوندی اقدام ایران در برداشت محصول ۲۰ درصد از زنجیره غنی سازی را در راستای اجرای تکالیف قانونی سازمان انرژی اتمی در راه اندازی و گاز دهی یک هزار دستگاه (شش زنجیره) از ماشین سانتریفیوژ IR۶ عنوان کرد.

بازتاب این خبر در گزارش خبرگزاری رویترز اینگونه منعکس شد که سانتریفیوژهایی که ایران در فردو راه‌اندازی کرده است با هدف افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از ۵ به ۲۰ درصد است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای این نهاد بین‌المللی که رویترز به نسخه‌ای از آن دست یافته، اعلام کرده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کند ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد به آبشار ۱۶۶ سانتریفیوژی IR-۶  را در فردو آغاز کرده است».

 این قطعاً پاسخ مناسبی به اعمال تحریم‌های جدید علیه ملت ایران توسط دولت بایدن است که چهارشنبه هفته گذشته از سوی وزارت خزانه داری آمریکا با اضافه کردن نام دو فرد و ۱۳ شرکت و دو نفتکش به فهرست تحریم‌های آمریکا صورت گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شبکه‌ای از افراد و شرکت‌هایی را که از شرکت‌های صوری برای تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی از شرکت‌های ایرانی به شرق آسیا استفاده کرده‌اند تحریم کرده است. موضوعی که از سوی سخنگوی وزارت خارجه چین محکوم شد. ژائو لی‌جیان روز پنجشنبه در نشست خبری در انتقاد به تحریم‌های جدی آمریکا اظهار کرد که ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم رویه غلط توسل به تحریم‌ها در هر مساله‌ای را کنار بگذارد و در مذاکرات برای احیای پایبندی به برجام نقش مثبت ایفا کند. این مقام دولت چین تأکید کرد که جامعه بین‌المللی از جمله چین در چارچوب قوانین بین‌المللی همکاری‌های نرمال، معقول و قانونی با ایران داشته است که باید مورد احترام و حمایت قرار بگیرد.

رفتار متناقض جو بایدن در قبال ایران روز جمعه در مقاله‌ای که در آن به انتقاد رویکرد دولت دونالد ترامپ پرداخت شفاف‌تر شد. رئیس جمهور آمریکا که قرار است در سفر منطقه‌ای به عربستان سفر کند در مقاله‌ای که در واشنگتن پست منتشر کرد با اعتراف به اینکه برجام و توافق هسته‌ای کارساز بوده و جواب داده، نوشت: پس از انکه رئیس جمهوری پیش از توافق هسته‌ای که کارساز بود، روی برگرداند، ایران قانونی را تصویب کرد که به موجب آن تسریع برنامه هسته‌ای خود را الزامی می‌کرد.

بایدن در این مقاله با تاکید براینکه اقدام واشنگتن در خروج از برجام بحران‌ساز شد، نوشت: در نخستین هفته‌های ریاست جمهوری‌ام، کارشناسان و مقامات نظامی  آمریکایی هشدار دادند که منطقه به شدت تحت فشار قرار گرفته است، این امر نیازمند یک دیپلماسی فوری و متمرکز در این زمینه بود.

وی که انزوای آمریکا را نتیجه خروج ترامپ از توافقنامه برجام عنوان کرده است، نوشت: با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شده‌ایم تا این انزوای خود را  معکوس کنیم، حال این ایران است که در انزوا قرار دارد تا زمانیکه به توافق هسته ای بازگردد. ماه گذشته بیش از ۳۰ کشور جهان به آمریکا ملحق شدند تا ایران را به دلیل عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر فعالیت های هسته ای محکوم کنند. دولت من بر افزایش فشار دیپلماتیک و فشار اقتصادی علیه ایران تا زمانیکه تهران خود را آماده بازگشت و تبعیت از توافق هسته ای نماید، ادامه می دهد.

بایدن سفر به عربستان را فصل جدید و امیدوار کننده‌تری از تعامل آمریکا در منطقه عنوان می‌کند که در زمانی حیاتی برای انجام می‌شود و منافع مهم آمریکا را پیش خواهد برد.

رویکرد ترامپیسم بایدن همواره مورد انتقادهای بین المللی و داخلی واقع شده است، عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم معتقد است، رئیس جمهور آمریکا دنبال بهانه‌ای برای ترمیم بخشی از آبروریزی سیاست خارجی‌اش در فرار از منطقه است و به ایسکانیوز می‌گوید: کار آمریکایی‌ها اینجا تمام شده است و آنها چاره‌ای جز ترک منطقه ندارند.

وی تصریح می‌کند: آمریکایی‌ها دیگر در موضعی نیستند بخواهند برای کشورهای منطقه تعیین تکلیف کنند. آنها حتی نتوانستند مسائل اروپا را که همپیمانشان هست را هم حل و فصل کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دنبال گسترش ناتو به شرق بودند، اظهار می‌کند: جنگ امروز اوکراین و مصائبی که مردم این کشور با آن مواجه هستند تقصیر آمریکایی‌هاست که بر گسترش ناتو به سمت شرق پافشاری کردند. تصمیمی که اروپا را هم به مخاطره انداخت و امنیت غذایی جهان را چالش مواجه کرد.

وی با تأکید براینکه رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند آبرومندانه از منطقه خارج شود، می‌افزاید: موضوع حضور بایدن در منطقه را براساس واقعیت‌ها تحلیل می‌کنیم. آنان ممکن است سونامی رسانه‌ای راه بیندازند، اما در واقع میانه فرار از منطقه و گرفتار آبروریزی‌های جدی امنیتی، دفاعی و حتی مراودات سیاسی هستند.

به هرتقدیر پس از شکست سیاست زیاده‌خواهانه آمریکا در مذاکرات وین و دوحه دولت بایدن به رغم شعارهای سیاسی مانند اسلافش پروژه نخ نما شده فشار حداکثری را دنبال می‌کند. این مواضع در حالی از سوی آمریکایی‌ها در رسانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود که تحلیلگران بین‌المللی معتقدند دولتمردان آمریکایی دیگر اهرم فشار قابل اعتنایی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

دنیس راس که در دولت‌های مختلف آمریکا سمت‌های مختلفی در مسائل مرتبط با امنیت ملی داشته در یادداشتی تصریح کرده دولت‌های دونالد ترامپ و جو بایدن هیچ‌یک موفق به تدوین راهبردی مؤثر برای ایجاد بازدارندگی مقابل ایران نشده‌اند.

این مقام سابق و نویسنده آمریکایی  در یادداشتی که روز چهارشنبه هفته گذشته در مجله «فارن‌افرز» منتشر شده نوشته گفته دولت فعلی آمریکا بایستی راهبرد بهتری برای مهار ایران داشته باشد.

او با بیان این ادعا که مذاکرات دوحه نتیجه‌ای در بر نداشته است تصریح کرد: واضح است که اگر توافقی حاصل نشود یا اگر ایران به عنوان یک راهبرد مذاکره‌ای برنامه هسته‌ای خودش را سرعت ببخشد لازم است ایالات متحده راهبرد بهتری برای ایجاد بازدارندگی مقابل ایران داشته باشد.

راس نوشته است: حتی اگر دو طرف به توافق هم دست پیدا کنند لازم خواهد بود دولت بایدن بازدارندگی خودش را بهبود ببخشد، زیرا هنگامی که تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رفع شوند ایران نیاز چندانی به توافقات متعاقب، نظیر توافق طولانی‌تر و قوی‌تر که دولت بایدن سابقاً وعده داده نخواهد داشت.

این مقام سابق آمریکایی خاطرنشان کرده که دولت‌های بایدن و ترامپ هیچ‌یک در تدوین راهبردهای بازدارندگی مقابل ایران موفق نبوده‌اند: دولت ترامپ موفقیتی در تدویک یک راهبرد موثر بازدارندگی به دست نیاورد و تا الان دولت بایدن هم در این زمینه موفق نشده است.

کد خبر: 1147238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =