پذیرای ایجاد محور یا ائتلاف علیه هیچ کشوری به ویژه ایران نیستیم

وزیر مشاور امارات عربی متحده در امور خارجه با بیان اینکه ابوظبی به دنبال بازسازی روابط با ایران است، گفت فرآیند اعزام سفیر به تهران در حال انجام شدن است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «انور قرقاش» وزیر مشاور رئیس امارات عربی متحده در امور خارجه امروز (جمعه) گفت درحال انجام فرآیند اعزام سفیر به جمهوری اسلامی ایران هستند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، قرقاش در اظهاراتی توضیح داد: گفتگوی ما [با ایران] ادامه دارد. در حال اعزام سفیر به تهران هستیم. همه حوزه‌های بازسازی پل‌های [ارتباطی] ادامه دارد.

وی در واکنش به گزارش‌ها درباره تشکیل ائتلاف ضد ایرانی با حضور ابوظبی، ریاض و تل‌آویو در پی سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: ابوظبی پذیرای ایجاد محور علیه هیچ کشوری در منطقه به ویژه ایران نیست.

به نوشته رویترز، این مقام اماراتی اظهار کرد: ما پذیرای هر چیزی هستیم که بدون هدف قرار دادن کشور ثالث از ما محافظت کند. اما ایده رویکرد تقابلی با ایران چیزی نیست که امارات از آن استقبال کند.

قرقاش که در نشست خبری طی سفر به پاریس صحبت می‌کرد، اما در ادامه مدعی شد: ایران همسایه ما است و شکی نیست که ما دائما نگران سیاست‌های منطقه‌ای ایران هستیم که می‌بینیم به خود ایران آسیب می‌رساند و کمکی به تلاش‌های دیپلماتیک [جهت صلح در منطقه] نمی‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: در واقع ما از تمام اظهاراتی که از مقامات اسرائیلی و دیگران در مورد ایران می‌شنویم، خود را فاصله می‌دهیم. راه پیش رو از طریق دیپلماسی و راهکارهای سیاسی است و گفتگوی ما با فرانسه در این زمینه ادامه دارد.

وزیر مشاور امارات در امور خارجه درباره موضع امارات در قبال جنگ روسیه و اوکراین گفت: موضع ما روشن است؛ ما کشوری هستیم که امنیت خود را با نظم و قانون بین‌المللی مرتبط می‌بینیم، هرگونه نقض قوانین بین‌المللی از طریق توسل به زور یا تجاوز به حاکمیت کشورها را رد می‌کنیم و یک موضع داریم و معتقدیم که حل بحران‌ها باید از طریق راهکارهای سیاسی انجام شود.

قرقاش درباره بحران سوریه هم اظهار کرد: موضع امارات با هیچ طرفی در سوریه نیست. با سوریه به عنوان یک ملت و کشور رفتار می‌کنیم و اعتقاد ما این است که بعد از ۱۰ سال جنگ باید یک راه برون‌رفت از این وضعیت و نقش اعراب در سوریه تقویت شود. بازگشت سوریه مستلزم اجماع اعراب است که ممکن است در کنفرانس بعدی سران آماده نباشد.

پیش از این نیز «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفری کوتاه به ابوظبی گفته بود که صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شده است. 

وی با انتشار تصویری از دیدارش با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس جدید امارات نوشت: صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات گشوده شد. به گرمی دست همسایگان خود را می فشاریم. گرمی روابط همسایگان، دشمنان منطقه را مایوس می‌سازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =