اساتید باردار امنیت شغلی ندارند/ عقب افتادگی درسی؛ مهم‌ترین چالش دانشجویان مادر در دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان معتقد است که عقب افتادگی درسی، نبود مهدکودک و فقدان امنیت شغلی مهم‌ترین چالش‌های فرزندآوری دانشجویان و اساتید خانم به‌شمار می‌رود.

اکرم حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اظهار کرد: این قانون نباید در حد طرح باقی بماند؛ چراکه کشور به اجرای دقیق و با کیفیت آن نیاز دارد. در حال حاضر دانشگاه‌ها با وجود اهمیت موضوع فرزندآوری یا بهبود نرخ رشد جمعیت، هیچ تسهیلات خاصی برای خانم‌های باردار یا دارای فرزند کوچکتر از ۲ سال ارائه نمی‌دهند. 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال مسئولان دانشگاهی می‌توانند برخی از دروس را به صورت معرفی به استاد به خانم‌های باردار یا دارای کودک خردسال ارائه دهند. در چنین شرایطی هم دانشجو در درس مورد نظر نمره قبولی دریافت می‌کند و هم مشکلات رفت و آمد و حضور در کلاس درس را ندارد؛ اما متاسفانه این موضوع در دانشگاه‌ها و توسط مدیر گروه‌ها اجرایی نمی‌شود.

عقب افتادگی درسی؛ چالش دانشجویان مادر در دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان عقب افتادگی درسی نسبت به سایر دانشجویان هم ورودی را مهمترین مشکل دانشجویان متاهل یا باردار دانست و گفت: دانشجویانی که باردار هستند یا به تازگی فرزند آنان به دنیا آمده، مجبور به استفاده از مرخصی هستند بنابراین نمی‌توانند در کلاس درس حضور یابند. در همین راستا درس مد نظر توسط استاد حذف می‌شود یا اینکه اجازه حضور سر جلسه امتحان داده نخواهد شد. این عقب افتادگی باعث می‌شود که این دانشجویان برای فارغ التحصیلی درگیر مشکلات عدیده‌ای باشند.

وی با اشاره به اینکه نباید با دانشجویان که به دلایل بارداری یا زایمان نتوانستند واحد درسی را پاس کنند همانند دانشجوی ضعیف با دروس افتاده برخورد شود، ادامه داد: تطابق واحدهای دانشجویانی که از مرخصی زایمان استفاده کرده‌اند، با سایر گروه‌های درسی بسیار سخت است و می‌توان گفت در بسیاری از مواقع این امکان وجود ندارد.

حافظی با بیان اینکه نبود مهدکودک چالش جدی برای فرزندآوری به ویژه فرزند دوم یا سوم توسط اعضای هیئت علمی یا دانشجویان است، گفت: در حال حاضر باید مکانی وجود داشته باشد تا مادران فرزندان خود را به آنجا بسپارند. البته نیاز نیست این مهدکودک بسیار تخصصی در آموزش کودکان فعال باشد؛ بلکه شرایطی را ایجاد کند تا مادران بین فواصل کلاس‌های درس بتوانند فرزندان خود را شیر دهند یا به آنان سرکشی کنند.

این استاد دانشگاه با ذکر مثالی از مشکلات انتخاب واحد دانشجویان مادر عنوان کرد: اگر تعداد واحدهایی که دانشجویان مادر در ترم انتخاب می‌کنند، زیاد نباشد باید به صورت مرتب در رفت و آمد باشند و اگر تعداد واحدها زیاد باشند، به صورت روزانه حدود ۷ یا ۸ ساعت از فرزند خردسال خود دور هستند.

وی با تاکید بر حل مشکلات فرزندآوری و ارائه تسهیلات برای خانم‌های جوان بیان کرد: اگر مسئولان قصد دارند که قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به صورت مناسب در جامعه اجرایی شود؛ باید در ادارات یا نهادها، امکانات رفاهی را در نظر بگیرند. تا زمانی که این امکانات فراهم نشود، ترس از داشتن فرزند به ویژه بیشتر از یک فرزند در خانواده‌ها وجود دارد. 

فقدان امنیت شغلی برای فرزندآوری اساتید

حافظی با اشاره به مرخصی زایمان مادران اظهار کرد: در حال حاضر امکان استفاده از ۶ ماه مرخصی زایمان برای استادان وجود دارد؛ اما هیچ تضمینی و امنیتی برای حفظ شغل پس از مرخصی وجود ندارد. به این معنا که گاهی خانم‌ها به علت ترس از دست دادن شغل ترجیح می‌دهند که از این مرخصی استفاده نکنند یا قید فرزندآوری را بزنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین اگر مرخصی زایمان توسط استادان در ترم اول استفاده شود، به علت اینکه نمی‌توانند «واحدگیری» انجام دهند، در ترم دوم نیز درسی برای تدریس ندارند و مرخصی طولانی تر از مدت مقرر شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =