تصویب توافقنامه پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو توسط لهستان

رئیس جمهور لهستان توافقنامه پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو را پس از تصویب در دو مجلس این کشور تأئید کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «آندری دودا» رئیس جمهور لهستان امروز جمعه توافقنامه پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو را تأئید کرد.

رئیس جمهور لهستان در حضور خبرنگاران در این خصوص گفت: هر دو مورد را برای هموارکردن مسیر عضویت سوئد و فنلاند تأئید می کنم.

این در حالیست که پیوستن سوئدو فنلاند به ناتو قبلاً توسط هر دو مجلس پارلمان لهستان - سجم و سنا - تصویب شده بودند.

در ۱۸ ماه میی سال جاری میلادی، فنلاند و سوئد به بهانه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، درخواست هایی را برای پیوستن به ناتو به دبیرکل این سازمان نظامی ارسال کردند. در ابتدا، ترکیه از آغاز روند بررسی این درخواست ها جلوگیری کرد؛ اما در ۲۹ ژوئن، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت تفاهم امنیتی در این باره امضاء کردند. آنکارا نیز به نوبه خود مخالفتش را با ورود سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفت.

بیشتر بخوانید:

خط و نشان ترکیه برای یونان

نمایندگان دائمی کشورهای ناتو در ۵ جولای با حضور وزرای امور خارجه سوئد و فنلاند پروتکل هایی را در مورد الحاق این کشورها به ناتو امضا کردند. پس از امضاء، روند تصویب پروتکل ها توسط تمام ۳۰ کشور عضو، آغاز شد.

روسیه بارها تأکید کرده است که هدف ناتو رویارویی است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در این باره اعلام کرد که گسترش بیشتر ناتو، امنیت بیشتری را برای اروپا به ارمغان نخواهد آورد چرا که ناتو دارای ماهیت تهاجمی است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که ورود احتمالی سوئد و فنلاند به ناتو را تهدیدی برای روسیه نمی داند. وزارت امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که مسکو همچنان برای گفتگو با ناتو آماده است؛ اما در شرایط برابر، در حالی که غرب باید سیاست نظامی خود را کنار بگذارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1148402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =