مقامات اطلاعاتی لهستان به اتهام جاسوسی برکنار شدند

دونالد تاسک، نخست وزیر جدید لهستان که دولت قبلی را به استفاده از نهادهای اطلاعاتی برای جاسوسی از اپوزیسیون متهم کرد حدود یک هفته پس از تغییر دولت در لهستان روسای سرویس‌های اطلاعاتی را برکنار کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، دولت جدید لهستان به رهبری دونالد تاسک، دولت قبلی را به استفاده از سازمان های اطلاعاتی برای جاسوسی از مخالفان سیاسی متهم می کند.

بیشتر بخوانید:

توزیع عینک‌های جاسوسی در بین کودکان غزه توسط اسرائیلی‌ها

به همین دلیل حدود یک هفته پس از تغییر دولت در لهستان، دونالد تاسک، نخست وزیر جدید، کل رهبری سرویس های مخفی و اطلاعاتی این کشور را جایگزین کرد.

دونالد تاسک در این باره گفت که پس از مشورت با کمیته مسئول و موضع گیری آندری دودا، رئیس جمهور لهستان وی تصمیم گرفت تا روسای آژانس مبارزه با فساد CBA، سرویس های اطلاعاتی داخلی و خارجی و دو سرویس شناسایی نظامی را برکنار کند.

بر اساس تغییرات انجام شده رئیس جدید آژانس مبارزه با فساد اداری آگنیسکا کویتکووسکا-گورداک خواهد بود و سرهنگ رافال سیریسکو، رهبری سرویس مخفی داخلی را بر عهده خواهد گرفت. احزاب در دولت فعلی لهستان حزب قانون و عدالت در دولت قبلی را به استفاده از سرویس های مخفی و اطلاعاتی برای جاسوسی از مخالفان سیاسی خود متهم می کنند.

تاسک، رهبری یک ائتلاف سه حزبی طرفدار اروپا از اپوزیسیون سابق را بر عهده دارد که در انتخابات پارلمانی اکتبر اکثریت را به دست آورد. از آنجایی که حزب محافظه‌کار ملی قانون و عدالت که از سال 2015 قدرت را در دست داشت، انتقال قدرت را به تعویق انداخت، تاسک تنها هفته گذشته توانست به قدرت برسد.

نخست وزیر لهستان همچنین اعلام کرد که به زودی جانشین یاروسلاو شیمچیک، رئیس پلیس این کشور را منصوب خواهد کرد. این ژنرال در دسامبر گذشته هنگامی که به طور تصادفی یک نارنجک انداز را که همکاران اوکراینی اش به عنوان هدیه در مقر پلیس به او هدیه داده بودند منفجر کرد و باعث خنده در سراسر کشور شد.

در جبهه داخلی، تاسک وعده داد که سیاست های اجتماعی ارائه شده توسط دولت ملی محافظه کار قبلی، از جمله پرداخت های نقدی مردمی به خانواده های دارای فرزند را ادامه دهد. وی تاکید کرده که سیاست های مالی عاقلانه ای را دنبال خواهد کرد، حاکمیت قانون را احیا خواهد کرد و از حقوق زنان و اقشار مختلف حمایت خواهد کرد.

تاسک که از سال 2007 تا 2014 به عنوان نخست وزیر لهستان خدمت کرد، توانست ائتلافی از پلتفرم مدنی لیبرال-محافظه کار خود، ائتلاف انتخاباتی لیبرال راه سوم و ائتلاف چپگرای لویکا تشکیل دهد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1211711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =