زیرسویه‌های BA4 و BA5 نسبت به واکسن حساسیت کمتری دارند/ دوز یادآور از نوع واکسن قبلی باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دو زیرسویه BA4 و BA5 نسبت به نسخه اصلی امیکرون 3 برابر کم‌تر به آنتی بادی خنثی کننده و واکسن‌های موجود حساس اند.

حمیدرضا پردلی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با شیوع زیرسویه‌های جدیدBA5 و BA4 بیان کرد: BA1 و BA2 زیرسویه‌های جدید ویروس امیکرون هستند که در آن‌ها مجموعه‌ای از جهش‌ها و تفاوت‌هایی اتفاق افتاده که درصد مرگ و میر را کاهش می‌دهد. BA4حدود 18درصد و BA5 حدود 54درصد از موارد ابتلا در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. این دو زیرسویه نسبت به نسخه اصلی امیکرون 3برابر کم‌تر به آنتی بادی خنثی کننده و واکسن های موجود حساس اند؛ بنابراین امکان این‌که افراد واکسینه شده را هم درگیر کنند وجود دارد و امری طبیعی است.

پردلی در ادامه گفت: به‌ نظر می‌رسد تزریق دوز یادآور باید از همان نوع واکسن‌های قبلی باشد؛ یعنی به کسی که قبلا سینوفارم تزریق کرده، پیشنهاد می‌شود برای دوز یادآور هم از نوع سینوفارم استفاده کند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، کسانی که واکسینه شده‌اند فرم خفیف‌تری از سویه‌های جدید آن ها را تهدید می‌کند.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت کاهش یافته است و ما هنوز به حد صد در صدی از واکسیناسیون نرسیده‌ایم. اکنون در بدن خیلی از افراد، آنتی بادی کافی از دوز پیشین باقی نمانده‌است. مرگ و میر برای کسانی اتفاق می‌افتد که بیماری زمینه ای دارند یا واکسیناسیون را به طور کامل انجام نداده اند؛ این افراد در معرض خطر جدی‌تری از ابتلا قرار دارند.

پردلی ادامه داد: در تمام کشورها آموزش مجازی به عنوان یک روند موازی در کنار آموزش حضوری در نظر گرفته شده است. ما نیز برای ترم‌های آینده طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، امکان برگزاری کلاس‌های ترکیبی را به صورت حضوری-مجازی فراهم می‌کنیم. تنها در صورتی مجدداً به آموزش مجازی برمی‌گردیم که همه‌گیری دوباره افزایش شدیدی پیدا کند و شرایط مانند قبل قرمز شود.

وی گفت: بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم بزودی پایان همه‌گیری کرونا را اعلام کنیم؛ چون کرونا در این مدت جهش‌های متعددی را به صورت تدریجی از خود بروز داده و سویه فعلی نیز از بروز جهش در سویه کلاسیک ایجاد شده است. به نظر بنده باز هم باید منتظر سویه‌های جدیدی از کرونا باشیم و تا زمانی که میزان همه‌گیری به حد قابل قبول کاهش نیافته و تلفات با ثبات به صفر نرسد، نمی‌توان راجع‌ به پایان همه گیری کرونا اعلام نظر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی قبلی برای همه‌گیری کرونا 3 ساله بوده که زمان آن سپری شده ولی همه‌گیری همچنان ادامه دارد و سویه‌های جدید کرونا قصد آرام شدن ندارند.

خبرنگار: مهدی حیدری

انتهای خبر/

کد خبر: 1148424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =