پذیرش حدود ۱۲ هزار نفر در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی/ سهم آزمون و مصاحبه در گزینش نهایی داوطلبان دکتری چقدر است؟

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تقریباً ۳۳ هزار شرکت کننده برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شده‌اند و حدود ۱۲ هزار نفر پذیرش نهایی خواهیم داشت که بر اساس ظرفیت رشته‌ها، انتخاب دانشجویان، نمرات کتبی و نمرات مصاحبه حضوری آن‌ها گزینش نهایی انجام خواهد شد.

معصومه طباطبایی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با تعداد شرکت کنندگان و ظرفیت پذیرش داوطلبین مقطع دکتری در دانشگاه ازاد اسلامی گفت: تقریباً ۳۳ هزار شرکت کننده برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شده‌اند و حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر پذیرش نهایی خواهیم داشت که بر اساس ظرفیت رشته‌ها، انتخاب دانشجویان، نمرات کتبی و نمرات مصاحبه حضوری آن‌ها گزینش نهایی انجام خواهد شد.

وی در خصوص نحوه نمره دهی و اهمیت مصاحبه حضوری داوطلبین گفت: آیتم‌ها و شاخصه‌های امتیازدهی توسط گروه‌های تخصصی و اساتید مصاحبه کننده مشخص می‌شود. سوابق علمی مانند مقالات، پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، و همچنین نحوه و توانایی پاسخگویی به سوالات ملاک‌های موثر و با اهمیت در مصاحبه حضوری است. نمره آزمون کتبی و امتیاز مصاحبه دانشجویان تقریباً دارای اهمیت یکسانی است و هر کدام ۵۰ درصد از امتیاز دانشجویان برای گزینش نهایی را در بر می‌گیرد.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نحوه برگزاری مصاحبه تخصصی مقطع دکتری دانشگاه ازاد اسلامی افزود: مصاحبه داوطلبین شرکت در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت متمرکز در تهران و در دو واحد دانشگاهی علوم تحقیقات و تهران مرکز برگزار می‌شود. با توجه به ظرفیت این واحدها و تعداد شرکت کنندگان، مصاحبه‌ها در این دو واحد در انجام گرفته است. گروه‌های تخصصی در هر رشته تقسیم بندی شدند که شامل اساتید برتر دانشگاهی از تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور است.

طباطبایی درباره علت برگزاری حضوری مصاحبه آزمون دکتری و عدم برگزاری مجازی این مصاحبه‌ا همچون زمان اوج گیری بیماری کرونا بیان کرد: تصمیم گیری برای برگزاری مصاحبه‌ها به صورت حضوری زمانی گرفته شد که تقریباً وضعیت شیوع بیماری کرونا به حد بسیار کمی رسیده بود و تمام فعالیت‌ها به روال پیش از همه گیری بیماری بازگشته و به شکل حضوری انجام می‌شد؛ حتی دانشگاه‌های دولتی نیز مصاحبه‌های دکتری خود را به صورت حضوری انجام می‌دهند.

وی با اشاره کیفیت بالاتر مصاحبه‌ها به شکل متمرکز و وجود مشکلاتی برای برگزاری منطقه‌ای این آزمون افزود: به اساتید تاکید زیادی بر کیفیت بالاتر ارزیابی داوطلبین در مصاحبه‌های حضوری به نسبت مصاحبه‌های مجازی دارند. در طول سالیان گذشته تنها یک بار سنجش و مصاحبه داوطلبین شرکت در مقطع دکتری به صورت استانی و منطقه‌ای برگزار شد اما به دلیل بروز برخی مشکلات و با ارزیابی و بررسی نتایج توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، تصمیم بر این شد تا مصاحبه کلیه داوطلبین به صورت متمرکز و یکنواخت برگزار شود.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اسکان داوطلبین در هتل فرهیختگان دانشگاه ازاد اسلامی در تهران گفت: امسال از معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کردیم تا در صورت امکان محل اسکانی را برای داوطلبینی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر برای مصاحبه به تهران می‌آیند در نظر بگیرند. ثبت درخواست اسکان برای داوطلبین از طریق سامانه انجام شده و قسمت پشتیبانی معاونت توسعه بر اساس ظرفیت‌های موجود و اولویت بندی‌های مشخص شده، اقدام به پذیرش نفرات متقاضی کردند. ظرفیت محدودی برای پذیرش موجود بوده و امکان پذیرفتن تمام درخواست‌ها وجود نداشته است. از طرفی برخی از داوطلبین با خانواده‌های خود برای اسکان مراجعه کرده بودند که به هیچ عنوان امکان پذیرش داوطلبین به همراه خانواده به دلیل وجود ظرفیت‌های محدود فراهم نبوده است. به هر حال به عنوان اولین تجربه قطعاً ایراداتی وجود داشته که تلاش می‌کنیم از سال آینده این مشکلات مرتفع شده و داوطلبان بتوانند با سهولت بیشتری از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند.

طباطبایی در رابطه با نحوه پذیرش دانشجویان بین المللی نیز اضافه کرد: پذیرش دانشجویان ایرانی متقاضی پذیرش در واحدهای دانشگاهی ارس، کیش و امارات نیز به صورت متمرکز در تهران برگزار شده و تفاوتی در آزمون و مصاحبه اختصاصی این داوطلبین وجود ندارد. شرایط پذیرش دانشجویان خارجی و بین‌الملل کاملاً متفاوت است و ثبت نام اتباع خارجی از طریق سامانه fstudent.iau.ir معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و مصاحبه آنان نیز از طریق واحدهای پذیرنده انجام و در نهایت لیست پذیرفته شدگان برای مرکز سنجش و پذیرش ارسال می‌شود تا ادامه روند پذیرش دانشجویان بین المللی صورت ‌پذیرد.

وی در پاسخ به نحوه و شرایط پذیرش استعدادهای درخشان در مقطع دکتری گفت: ثبت نام داوطلبین شرکت در مقطع دکتری بر اساس استعدادهای درخشان، بر اساس شرایط مندرج در دفترچه انجام شده و سپس پالایشی در مرکز سنجش و پذیرش برای ارزیابی ملاک‌ها و شروط اولیه مانند شرط معدل و شرط زمان فارغ التحصیلی صورت گرفته و از منتخبین برای شرکت در مصاحبه اختصاصی دعوت به عمل آمده است. مصاحبه اختصاصی این گروه نیز به صورت متمرکز و در کنار سایر داوطلبین انجام می‌شود اما ممکن است مصاحبه کنندگان ملاک‌های متفاوت‌تری را برای ازیابی و نمره دهی به این دسته از داوطلبین در نظر بگیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به ارائه تسهیلات و امتیازات قابل ارائه به دانشجویان متاهل و دارای مشاغل خاص در مقطع دکتری افزود: مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در نهایت وظیفه بررسی نمرات و امتیازات اعلام شده برای پذیرش نهایی داوطلبین را دارد اما ممکن است گروه‌های مصاحبه کننده در مرحله اول این ملاک‌ها را نیز در نظر بگیرند؛ اما تسهیل‌گری و کمک به پذیرفته شدگان متاهل، دارای فرزند و صاحبین مشاغل خاص در مقطع دکتری، برای مواردی همچون اخذ مهمانی و انتقالی به واحدهای دیگر و مواردی از این دست، توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ازاد اسلامی انجام خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تعداد و زمان اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مجموع تقریباً یک سوم از داوطلبین شرکت کننده در مصاحبه، برای حضور در کقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش خواهند شد و اعلام نتایج پذیرفته شدگان نهایی هم زمان با اعلام نتایج سازمان سنجش صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1148599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =