مغز ما رنج را انتخاب می‌کند یا گنج را؟

محققان دانشگاه مک‌گیل بخشی از مغز را شناسایی کرده‌اند که وظیفه انتخاب بین پاداش یا رنج آینده را دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تصور کنید که مجبورید بارها و بارها بین کاری که از انجام آن لذت می‌برید و دردی که ممکن است برای شما ایجاد کند، چه فیزیکی و چه احساسی، یکی را انتخاب کنید. اگر با شرایطی مانند افسردگی، اضطراب یا درد مزمن دست و پنجه نرم‌ می‌کنید، احتمالا با این دوراهی‌ها به صورت روزانه یا هفتگی آشنا هستید. با این حال، با وجود مطالعات بسیار در مورد عملکرد مغز، هنوز اطلاعات زیادی در مورد اینکه کدام منطقه یا مناطق مغز در تصمیم‌گیری‌هایی از این دست نقش دارند، وجود ندارد.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه مک‌گیل نشان داد که جسم مخطط مغز نقش مهمی در انتخاب درد آینده در مقابل `پاداش آینده دارد. جالب اینجاست که این ناحیه از مغز قبلا به عنوان بخش درگیر انگیزه و پاداش شناسایی شده بود، اما مشخص نبود که با درد هم همراه است. این کشف می‌تواند راهگشای درمان طیف وسیعی از اختلالاتی باشد که با گوشه‌نشینی شدید مشخص می‌شوند.

محققان برای اینکه متوجه شوند کدام منطقه از مغز در هنگام تصمیم‌گیری در دوراهی درد و پاداش آینده فعال می‌شود، از داوطلبان این مطالعه خواستند تا در ازای مقدار معینی پاداش (تصادفی) مقدار معینی (تصادفی) درد را انتخاب کنند یا برعکس.

تماشای مغز در حال انتخاب

همانطور که داوطلبان به طور مکرر در آزمایش انتخاب بین پیشنهادهای موفقیت‌آمیز درد یا سود سرگرم بودند، محققان از مغز آنها اسکن می‌گرفتند تا بر مناطق فعالیت آنها نظارت کنند. آنها کشف کردند که اگرچه بسیاری از مناطق مختلف مغز با درد یا پیشنهاد پول در آینده مرتبط است، یک منطقه خاص به نام جسم مخطط وجود دارد که به طور سیستماتیک به عنوان تابعی از درد یا پاداش‌های آینده فعال یا غیرفعال می‌شود. این کشف می‌تواند درمان طیف وسیعی از اختلالات مغزی باشد که در آن بیمار به شدت از دیگران دوری می‌گزیند.

مغز ما نابرده رنج را انتخاب می‌کند یا گنج را؟

محققان سپس با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشینی توانستند الگوهایی از فعالیت مغزی را شناسایی کنند که به آنها امکان می‌داد نه تنها میزان درد و پاداش پیشنهادی را پیش‌بینی کنند، بلکه می‌توانست حدس بزند که آیا این پیشنهادها پذیرفته می‌شوند یا رد. در واقع، آنها مراقب مغز بودند که ببینند بین درد و سود آینده کدام را انتخاب می‌کنند.

محققان می‌گویند: مشاهده این بخش از مغز مانند دیدن یک سوئیچ کم‌نور بود که به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کرد و این حرکت بسته به این بود که آیا درد را انتخاب می‌کند یا پاداش را.

آنها می‌افزایند: همانطور که انتظار می‌رفت، زمانی که پیشنهاد پول به داوطلبان داده می‌شد، فعالیت مغزی در جسم مخطط افزایش می‌یافت. اما جالب اینجاست که فعالیت در همان ناحیه مغز نسبت به درد پیشنهادی به یکباره کاهش می‌یافت. این مساله نشان می‌دهد که بازنمایی مشترکی از درد و سود در جسم مخطط وجود دارد.

امضای عصبی ارزش تصمیم‌گیری درد آینده را تخمین می‌زند

درد محرک اصلی عمل است. ما اغلب باید داوطلبانه درد را بپذیریم تا پاداش به دست آوریم. برعکس، ممکن است گاهی اوقات از پاداش‌های بالقوه چشم‌پوشی کنیم تا از درد ناشی از آن جلوگیری کنیم.

محققان با استفاده از الگوریتم تجزیه و تحلیل، یک نمایش عصبی توزیع شده را شناسایی کردند که شدت درد احتمالی آینده را در هر تصمیم و تصمیمات شرکت‌کنندگان را برای پذیرش یا اجتناب از درد پیش‌بینی می‌کند. این نمایش عصبی ارزش تصمیم‌گیری درد آینده شامل عاطفه منفی را در مقابل پاداش‌ها و حس مثبت را ارزیابی می‌کند.

محققان این بازنمایی را با پاداش‌های پولی آینده و در مقابل آن، درد فیزیکی و عکس‌های خشن یا دردناک انجام دادند و دریافتند که بازنمایی درد آینده با تصاویر بد همپوشانی دارد، اما از درد تجربه شده متمایز است.

کد خبر: 1148660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =