دانشکده‌های مهارتی و موضوعی در واحد علوم تحقیقات توسعه می‌یابد

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: در این واحد دانشگاهی تمرکز بر فعالیت دانشکده‌های مهارتی و موضوعی در حوزه‌های مختلف و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی در رشته‌های مختلف انجام می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تفاهم نامه همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در راستای اجرای طرح ملی توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال، به امضاء رسید. این قرارداد همکاری با حضور معاونان و مسئولان این واحد دانشگاهی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با هدف توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان در راستای برآوردن نیاز کشور به منابع انسانی کارآمد و دارای تجارب فنی، مهارتی و حرفه‌ای، فراهم‌سازی بسترهای اشتغال مولد دانش آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی طرفین در راستای انجام ماموریت‌ها و تکالیف سازمانی منعقد شد.

 جمشید صباغ‌زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات ضمن معرفی اجمالی ظرفیت‌های این واحد دانشگاهی گفت: واحد علوم و تحقیقات یکی از شاخص‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که اکثر دانشجویان آن در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و در طول سال حدود ۲ هزار مقاله نمایه شده در ISI توسط دانشجویان و استادان این واحد دانشگاهی منتشر می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین ادامه داد: فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی در واحد علوم و تحقیقات متناسب با نامگذاری سال۱۴۰۱، شتاب بیشتری به خود گرفته است. در این دانشگاه تمرکز بر فعالیت دانشکده‌های مهارتی و موضوعی در حوزه‌های مختلف و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی در رشته‌های مختلف صورت می‌گیرد.

 در ادامه غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور  در حاشیه امضاء این تفاهم‌نامه همکاری ضمن تبریک هفته کارآفرینی گفت: امیدواریم عقد تفاهم‌نامه‌هایی از این دست منجر به ارتقاء مهارت‌افزایی جوانان متناسب با بازار کار و شکل‌گیری آینده مهارتی نسل کشور شود.

وی به آموزش هیبریدی (آموزش‌های تلفیقی و فراگیر) اشاره کرد و افزود: بخش مهمی از فعالیت‌ها در آینده باید از رهگذر فعالیت‌های دانش بنیان عبور کند تا شاخص مهارت در کنار فعالیت‌های علمی و دانشگاهی نهادینه شود. توام کردن ایام تحصیل با مهارت‌آموزی، منشاء اشتغال‌زایی برای کشور است.

حسینی‌نیا به طرح نخلستان در این سازمان اشاره کرد و افزود: طرح نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرحی است متناسب با رشته‌هایی که بازارکارمطلوبی برایشان وجود ندارد و در قالب این طرح به آنها در مدت ۶ ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات(IT)  آموزش داده می شود به طوری که در کشور ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در این زمینه وجود دارد.

در ادامه داود ثمری، معاون علم و فناوری واحد علوم و تحقیقات گفت: با توجه به سیاست های ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تعمیق آموزش دانشگاهی و مهارت آموزی دانشجویان، رویکرد متفاوتی از طریق همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مرکز رشد و سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات برای تبدیل شدن به یک مرکز شاخص مهارت آموزی دنبال می شود.

به گفته وی،   براساس این سند همکاری مجوز تاسیس مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در واحد علوم و تحقیقات صادر می شود و این مرکز در کنار مرکز رشد و سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات فعالیت خود را آغاز می‌کند.

براساس این گزارش، تشکیل کارگروه مشترک جهت پیگیری نظارت و عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه، همکاری در برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی مشترک، همکاری در چاپ مقالات، همکاری در طراحی و اجرای دوره‌های آموزش مهارتی به صورت مجازی، تهیه فیلم و سایر منابع آموزشی و کمک آموزشی مورد نیاز از جمله موضوعات مطرح شده در مفاد این تفاهم نامه است.

همچنین فراهم‌سازی زمینه اجرای واحدهای درسی کارآموزی، کارورزی، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه در مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی و غیردولتی سازمان و یا تطبیق آنها با دوره‌های آموزش مهارتی، همکاری در راستای تحقق استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای و اجرای آزمون‌های تعیین صلاحیت شغلی بر اساس ضوابط و مقرارت مربوطه، صدور تاییدیه حضور در دوره‌های آموزشی به صورت مشترک برای مهارت آموزان حسب نیاز و تقاضا از جمله تعهدات عنوان شده در این سند همکاری است.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1148680

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =