حمایت وزارت علوم از طرح‌های نوآورانه فرهنگی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم از هر طرح نوآورانه در حوزه فرهنگی به صورت تمام قد حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه مرحله نخست طرح اندیشه تمدن ساز امروز ۴مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد،  اظهار کرد: طرح اندیشه تمدن ساز یک نوع از انواع کرسی‌های آزاد اندیشی بوده که از نظر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه بسیار اثر گذار است. 

وی گفت: نوآوری در برنامه‌ها و طرح‌ها در دانشگاه‌ها باید اتفاق بیفتد؛ چرا که نیاز روز فرهنگ، نوآوری و حمایت از دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی است.

وی ادامه داد: وزارت علوم از هر طرح نوآورانه در حوزه فرهنگی به صورت تمام قد حمایت می‌کند چراکه این طرح‌ها را نوعی مشورت ملی می‌داند.

زلفی گل گفت: ایران رتبه یک علمی در منطقه بوده و این موضوع را مدیون تلاش اساتید و دانشجویان هستیم. البته باید تلاش شود تا رتبه یک فرهنگ را نیز به خود اختصاص دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه‌ها، استادان و دانشجویان ابزارهای جنگ و جریان مقابله با تهاجم فرهنگی هستند. در نتیجه باید به توصیه مقام معظم رهبری در راستای حمایت از استادان و دانشجویان به صورت ویژه توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع فرهنگ بر علم تقدم دارد، گفت: فرهنگ، فکر را شکل می‌دهد و فکر، عمل را شکل می‌دهد. بنابراین ایجاد فرهنگ سالم از اولویت‌های اساسی کشور است.

زلفی‌گل گفت: برای رسیدن به تمدن اسلامی باید قطعات جدیدی را به فرهنگ فعلی و فرهنگ سازی نوین انجام دهیم تا درصد و ضریب اشتباهات به حداقل برسد تا این تمدن برای سایر کشورها الگو شود. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی نقطه مقابل تمدن مادی است، تصریح کرد: دانایی محور و ستون تمدن و تمدن سازی است و خوشبختانه در حال حاضر فرهنگ علم آموزی در خانواده‌های ایرانی وجود دارد.

استادان دیدگاه‌های  انتقادی خود را در قالب طرح‌های فرهنگی و اندیشه‌ای بیان کنند

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم اظهار کرد: حدود ۱۱۹۶۳ نفر شرکت کننده و ۲۷۲۹ گروه در طرح اندیشه تمدن ساز فعالیت کردند و در حدود ۵۷۰۰۰ جلسه به‌صورت مجازی برگزار شد.

وی با بیان اینکه مخاطب طرح اندیشه تمدن ساز اعضای هیئت علمی، استادن و دانشجویان هستند، گفت: همچنین در این طرح حدود ۲۷۲۹ دبیر، ۱۸۵۰ مربی و ۱۵۷۲۱ ناظر فعالیت داشتند.

حجت الاسلام رستمی درباره ارکان طرح اندیشه تمدن ساز خاطرنشان کرد: این طرح شامل قسمت‌هایی مانند شورای راهبری، دبیران و مسئول شبکه دبیران دانشگاه، مربیان و مسئول شبکه مربیان دانشگاه، ناظران و مسئول شبکه ناظر دانشگاه و مدیر اجرایی طرح در دانشگاه است.

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اهداف طرح اندیشه تمدن ساز یادآور شد: در این طرح تلاش شده تا اهدافی مانند ارائه تعریف جامع از موضوع تمدن ساز، استفاده از ظرفیت حوزه و دانشگاه و استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی محقق شود.

وی با تاکید بر جایگاه استادان دانشگاه افزود: استادان و دانشگاه‌ها در مسیر تمدن سازی نقش ممتازی دارند در این راستا باید شرایط گذشته و حال و آینده را صحیح و دقیق درک کنند.

حجت الاسلام رستمی گفت: رهبر انقلاب در اوایل دهه ۵۰ تفسیری موضوعی از قرآن ارائه می‌دهد که مسیر راه حرکت جامعه موضوعاتی مانند معاد، نبوت و جهاد را با توجه به آیات به زیان ساده بیان می‌کنند.

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: برگزاری جلسات معرفتی در سال ۵۳ باعث شکل گیری نظام اسلامی در ایران شد. بنابراین نگاه جامع و معرفتی به قرآن کریم باعث شکل‌گیری نظام یا تمدن اسلامی می‌شود.

وی بیان کرد: نگاه معرفتی و جامع به قرآن در نظام آموزشی و حوزه مورد غفلت قرار گرفته است و حتی آموزه های دینی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرند؛ چرا که اسلام و تمدن اسلامی به درستی تبیین نشده است.

حجت الاسلام رستمی گفت: استادان باید دیدگاه‌های تکمیلی و انتقادی خود را در قالب طرح‌های فرهنگی و اندیشه‌ای بیان کنند و بدانند برای تمدن سازی نباید از مسیر علم و دانش خارج شوند.

وی با بیان اینکه تمدن غالب جهان، تمدن غربی است، گفت: این تمدن اجازه طرح سوال و سخن مخالف را نمی‌دهد و یک دیکتاتوری سفید را در فضای رسانه‌ها ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =