پذیرش مشروط عذرخواهی پاپ از سوی بومیان کانادا

بازماندگان سیستم مدارس شبانه روزی کانادا عذرخواهی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان از بومیان این کشور را پذیرفتند، اما گفتند این اقدام تنها در صورتی هدفمند تلقی می شود که توام با اقدامی ملموس باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از روزنامه آنلاین کراکس، «ورنون سادلبک» رئیس قبیله «سامسون کری» از قبایل آلبرتای کانادا گفت که واژگان نمی توانند اهمیت این سفر شفابخش را برای مردم توصیف کند.

اما بومیان در حالی که از اقدام پاپ فرانسیس مبنی بر عذرخواهی به خاطر اتفاقات گذشته کلیسا قدردانی کردند، خواستار اقدامات بیشتر کلیسای کاتولیک شدند.

در همین حال، رهبر کاتولیک های جهان قرار است روز سه شنبه برای جمعیتی ۶۰ هزار نفری مراسم عشای ربانی برگزار کند، در اولین گردهمایی با حضور وی در فضای باز در جریان سفر به کانادا که با محوریت عذرخواهی از بومیان به دلیل نقش گذشته کلیسا در این کشور انجام شده است.

به گزارش رویترز، انتظار می رود که پاپ در این مراسم، درخواست های مکرر خود از نسل های جوان را برای تکریم بزرگسالان و درس آموزی از آنان تکرار کند، سنتی که همچنان در جوامع بومی زنده اما در میان جوامع غربی رو به زوال است.

فرانسیس قرار است امروز عصر از یک مکان زیارتی در ۷۰ کیلومتری غرب ادمونتون که در میان کاتولیک های بومی کانادا و اتباع اروپایی محبوب است، دیدن کند.

پاپ روز دوشنبه به شهر ماسکواسیس سفر کرد، شهری که در گذشته دو مدرسه شبانه روزی در آن دایر بود. وی در این شهر از جوامع بومی عذرخواهی کرد و به نقش کلیسا در مدارس شبانه روزی اشاره داشت.

اوایل سال گذشته بود که خبر کشف صدها گور دسته جمعی در محوطه ساختمان‌هایی که پیشتر مدرسه شبانه روزی کلیسای کاتولیک مخصوص کودکان بومی کانادا بود، غوغایی در جهان به پا کرد و پرده از چهره دیگری از ظلم طولانی مدت علیه بومیان در کانادا برداشت.  

در این گورها بقایای اجساد کودکانی کشف شد که کانادا زیر نظر کلیسای کاتولیک برای یکپارچه‌سازی اجباری نزدیک به ۱۵۰ هزار کودک بومی در جامعه سفید پوست از سال ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶ در مدارس شبانه‌روزی گرآورده بود تا در شرایطی که آموزش فرهنگ و زبان بومی ممنوع بود و کودکان بومی به اجبار از خانواده‌های خود جدا می‌شدند، در این مدارس شبانه روزی برای خودداری از صحبت کردن به زبان مادری تحت آموزش قرار گیرند.  

پاپ روز چهارشنبه به شهر کبک سفر و با دیپلمات ها و مقام های دولتی دیدار می کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1148859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =