ساخت حسگر جدیدی که روبات‌های نرم جراح را دقیق‌تر می‌کند

چند محقق ایرانی در دانشگاه مک‌گیل و کنکوردیای کانادا حسگری را طراحی کرده‌اند که روبات‌های نرم جراح را ایمن‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) به نقل از openverse؛ امیر هوشیار، محقق دانشگاه کنکوردیا و مدیر مرکز روباتیک جراحی در بخش جراحی دانشگاه مک‌گیل، به همراه چند محقق ایرانی با نام‌های طناز ترکمن، مجید روشنفکر و جواد درگاهی از دپارتمان مهندسی مکانیک، صنایع و هوافضای کنکوردیا موفق به ساخت یک حسگر بسیار دقیق نیروی گشتاور برای روبات‌های انعطاف‌پذیر در جراحی شده‌اند. تحقیقات نوآورانه این محققان باعث می‌شود که روبات‌ها برای استفاده در جراحی باهوش‌تر و ایمن‌تر شوند.

پرواز جراحان در قلب هولوگرافیک بیمار

روبات‌های نرم روبات‌هایی هستند که از مواد منعطف مانند لاستیک یا سیلیکون ساخته می‌شوند. این روبات‌ها به دلیل سازگاری ذاتی خود، کاندیدای عالی برای استفاده در داخل بدن انسان در حین عمل جراحی هستند و باعث می‌شوند که هنگام تعامل با اندام‌های ظریف بدن، کمتر تهاجمی باشند.

ساخت حسگر جدیدی که روبات‌های نرم جراح را دقیق‌تر می‌کند

امیر هوشیار

با این حال، ماهیت انعطاف‌پذیری یک روبات نرم می‌تواند استفاده از آن را چالش‌برانگیز کند. زیرا انعطاف‌پذیری بالای آن موجب می‌شود که نصب صحیح سنسورهای نیرو دست و پا گیر و دشوار شود. اما این تیم تحقیقاتی حسگری را ابداع کردند که می‌تواند نیروها و گشتاورها را در ۶ درجه آزادی اندازه‌گیری کند و دقت و کنترل بیشتری را در حرکات روبات جراح نرم فراهم کند.

این حسگر از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای کالیبره کردن خود استفاده می‌کند و در طول زمان دقیق‌تر و قابل اعتمادتر می‌شود. این حسگر همچنین می‌تواند به رایج‌تر شدن و استفاده آسان‌تر از جراحی‌های کم‌تهاجمی با کمک روباتیک برای جراحان کمک کند.

گفتنی است که امیر هوشیار  چندی پیش نیز ابزاری را ابداع کرده‌ بود که از قلب بیمار یک هولوگرام سه‌بعدی می‌سازد و اطلاعات و جزئیات دقیقی از وضعیت عروق و قلب را در اختیار جراحان قرار می‌دهد.

کد خبر: 1176135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =