توضیحات مدیریت بحران درباره پرداخت خسارت به سیل‌زدگان

رییس سازمان مدیریت بحران کشور توضیحاتی درباره پرداخت خسارت به سیل‌زدگان ارائه کرد.

محمد حسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره پرداخت خسارت به سیل‌زدگان گفت: همه خسارات به سیل‌زدگان پرداخت خواهد شد، اما برای پرداخت خسارت یک روش وجود دارد به این صورت که افرادی که در سیل مسکن خود را از دست داده‌اند، باید کارشناسان فنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یا کارشناسان فنی مدیریت بحران برآورد خسارت کرده و به صورت یک گزارش ارائه دهند و پس از آن خسارت به خسارت‌دیدگان پرداخت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تکرار سیلاب‌های تابستانی در ۶ استان

وی ادامه داد: همچنین در صورتی که راه یا پل یا امثالهم دچار خسارت شده باشد کارشناسان فنی وزارت راه و شهرسازی برآورد خسارت کرده و به سازمان مربوطه ارائه می‌دهند. چنانچه سیل به مزارع یا زمین‌های کشاورزی یا دامپروری خسارت وارد کرده باشد، کارشناسان وزارت جهاد این خسارات را برآورد کرده و براساس این برآورد مبلغ خسارت به خسارت‌دیدگان پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پرداخت خسارت به خسارت‌دیدگان پس از برآورد و تعیین خسارت انجام خواهد شد، تصریح کرد: برخی افراد نیز به دلیل وقوع سیل منازل خود را از دست داده و نیاز به اسکان اضطراری دارند که برای این افراد نیز هزینه کرایه منزل پرداخت خواهد شد. همچنین کمک‌های بلاعوض اولیه نیز از سوی مدیریت بحران ارائه خواهد شد.

نامی با بیان اینکه مدیریت بحران به سه صورت انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر در شهرستانی بحرانی اتفاق بیفتد، فرماندار منطقه براساس قانون رییس ستاد مدیریت بحران خواهد شد شروع بحران و خاتمه بحران توسط فرماندار اعلام خواهد شد. گاهی اوقات سطح بحران محلی است اما مقدورات شهرستان به لحاظ اسکان اضطراری و مقابله با بحران پاسخگوی بحران نیست و از سوی فرماندار به استاندار اعلام می‌شود استاندار نیز مسئول ستاد بحران استان است اگر استاندار احساس کند امکانات استان پاسخگوی بحران استان نیست به رییس سازمان مدیریت بحران اعلام می‌کند و از طریق رییس سازمان مدیریت بحران به وزیر کشور اعلام کرده و وزیر کشور به عنوان جانشین ریاست شورای عالی بحران وارد عمل شده و دستورات از سوی رییس‌جمهور بیان خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چند نفر در سیل اخیر در کشور جان خود را از دست داده‌اند، گفت: آمار دقیق فوت شدگان باید پس از بررسی از سوی پزشکی قانونی اعلام شود اما تا ساعت ۱۲ روز گذشته به صورت قطعی در امامزاده داوود ۱۹ نفر فوت شده‌اند و ۱۹ جسد نیز تحویل پزشکی قانونی شده است. در منطقه مزداران، فیروزکوه، حبله‌رود و زرین دشت ۹ نفر فوت شده و ۸ نفر نیز مفقود شده‌اند، در استان کرمان ۳ نفر به دلیل وقوع سیل جان خود را از دست داده‌اند و ۴ نفر نیز مفقود شده‌اند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان اعلام شده که ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند که البته دو نفر به دلیل برق‌گرفتگی و دو نفر نیز به دلیل تخریب منزل جان خود را از دست داده‌اند که نمی‌توانیم این آمار را به دلیل گیر افتادن در سیلاب محاسبه کنیم. در استان لرستان ۵ فوتی و یک نفر مفقود اعلام شده است در استان مازندران ۴ نفر فوت شده و ۳ نفر مفقود شده‌اند در استان مرکزی نیز ۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور  در استان یزد نیز ۵ نفر جان خود را از دست داده و ۲ نفر نیز مفقود شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هشدار قرمز همچنان در کشور برقرار است، گفت: تا پایان روز دوشنبه این شرایط در کشور برقرار است و مردم دقت داشته باشند نه تنها در حاشیه رودخانه‌ها بلکه در هر مکانی که امکان دارد سیل اتفاق بیفتد و در آن مسیر خطرناک قرار نداشته باشند. در روستای مزداران و منطقه حبله‌رود و زرین‌دشت در نزدیکی رودخانه نیست و از رودخانه آسیب ندیده‌اند اما سیل در پی حدود ۱۱ دقیقه بارندگی در این منطقه ایجاد شده است و برخی از خانه‌ها که در شیب ساخته شده بودند دچار آسیب و تخریب شده‌اند بنابراین مردم دقت داشته باشند در همه استان‌ها ممکن است آسیب‌پذیر باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =