والدین و مشاوران برای انتخاب رشته دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌کنند/ تمایل پسرها به تحصیل در گروه ریاضی بیشتر است

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران با بیان اینکه برای دانش آموزان در سن ۱۵ سالگی مشاوران و خانواده برای انتخاب رشته تحصیلی تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: برای پسران تحصیل در رشته‌های ریاضی مورد توجه اولیا است. هرچند در بین دختران تحصیل در گروه رشته علوم تجربی اهمیت دارد.

امیرعلی سامخانیان، مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش گرایش دانش آموزان به تحصیل در گروه‌های رشته علوم تجربی گفت: در وضعیت کنونی شیب تمایل دانش آموزان پسر به تحصیل در رشته علوم تجربی چندان تند نیست، بلکه در بین دانش آموزان دختر تمایل به تحصیل در این رشته افزایش یافته است. هرچند تمایل به تحصیل در یک رشته خاص باعث کاهش نیروهای ماهر و فنی در  بازار کار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اشتغال و کسب درآمد بالا به چه میزان در افزایش تمایل دانش آموزان به تحصیل در یک گروه رشته تحصیلی تأثیرگذار است؟ افزود: دلیل بروز این مقوله را می‌توان وزارت آموزش و پرورش و شرایط اقتصادی، اشتغال و وضعیت موجود در جامعه دانست. برای مهار این وضعیت می‌توان با تشکیل مدارس مهارتی دانش آموزان علاقمند به مسائل فنی را وارد بازار کار کرد. البته دانش آموزان و والدین با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود خواستار کسب مهارت، توانایی و شغل مناسب برای تامین آینده هستند.

والدین به تحصیل فرزندشان در رشته ریاضی تمایل دارند

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی برای مدیریت شرایط موجود به توسعه مدارس مهارتی یا افزایش همه جانبه‌ هنرستان‌های فنی برای حل مشکلات می‌پردازد. تحصیل در رشته‌های ریاضی همچنان مورد توجه اولیای دانش آموزان است. البته در هر یک از شهرها رشته تحصیلی خاص مورد استقبال قرار گرفته و احساس نیاز در هر یک از موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت است. درضمن برای برخی از دانشجویان تحصیل در رشته ریاضی و دانشگاه‌های خاص از اهمیت برخوردار است. برای مثال دانش آموزان محصل در مدارس سمپاد، مدارس غیردولتی و دیگر مدارس شاخص در رشته ریاضی قبولی در دانشگاه‌های صنعتی شریفی و فنی و مهندسی و برخی از دانشگاه‌ها در رشته‌های خاص را در سر می‌پرورانند.

سامخانیان با بیان اینکه وضعیت اشتغال و بازار کار هر شغل در انتخاب رشته دانش آموزان مدنظر می‌گیرد، تاکید کرد: برای مثال در وضعیت کنونی بسیاری از دانش آموزان برای تحصیل در رشته مکانیک یا آی‌تی به دیگر استان‌ها یا شهرها مهاجرت نمی‌کنند، بلکه در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهر محل سکونت به تحصیل می‌پردازند. هم‌اکنون بسیاری از دانش آموزان در رشته ریاضی به تحصیل در رشته آتی گرایش داشته و انتخاب سایر رشته‌ها همچون برق در اولویت‌های بعدی متقاضیان قرار دارد.

والدین و مشاوران برای انتخاب رشته دانش آموزان تصمیم‌گیری می‌کنند

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران در واکنش به برخی نظرات کارشناسان که بر این باورند اقدام به انتخاب رشته دانش آموزان و تعیین قابلیت‌های آنها در  ۱۵ سالگی به دلیل شکل گیری شخصیت فرد مناسب نیست، گفت: جالب است بدانید که اغلب برای دانش آموزان در سن ۱۵ سالگی مشاوران و خانواده در چگونگی انتخاب رشته و تحصیلشان تصمیم‌گیری می‌کنند!

وی تاکید کرد: دانش آموزان به ندرت در انتخاب رشته خود اظهار نظر می‌کنند و اغلب خانواده‌ها با اعمال فشار به مشاور و کادر آموزش به دنبال تحقق امیال و آرزوهای خود در فرزندشان هستند. در این میان برخی از دانش آموزان در پایه یازدهم و دوازهم به دلیل بی‌علاقگی به تحصیل رشته تحصیلی خود عملکرد موفق نداشته و به تغییر رشته می‌پردازند.

به گفته سامخانیان دانش آموز در هر مقطع با کشف استعداد می‌تواند به تصمیم‌گیری جدید درباره وضعیت تحصیل بپردازد. برای مثال برخی دانش آموزان در سال آخر تحصیل اقدام به تغییر رشته داده و در رشته تحصیلی مورد علاقه خود موفق می‌شوند. هرچند اغلب والدین خط مشی را برای انتخاب رشته فرزندشان مشخص می‌کنند.

وزارت آموزش و پرورش به مهارت آموزی دانش آموزان توجه کند

وی درباره لزوم توجه به مهارت‌های فردی در نظام آموزشی کشور گفت: آموزش و پرورش باید  مهارت آموزی را مورد توجه قرار دهد و هر دانش آموز به یادگیری یک مهارت بپردازد. برای مثال در مدارس سما آموزش مهارت به دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته و همین اقدام می‌تواند خلع‌های موجود را برطرف کند. البته آموزش مهارت به دانش آموزان هم باید بر اساس استعداد و توانایی‌های آنها انجام شود.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1149550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =