طالبان ترور ایمن الظواهری را تلافی نخواهد کرد /  هدف آمریکا هراس‌افکنی در افغانستان است

تحلیلگر اهل افغانستان با اشاره به بسنده کردن طالبان به یک واکنش نه چندان تند در خصوص ترور ایمن الظواهری، خاطر نشان کرد: به احتمال زیاد طالبان تمایلی به اقدام تلافی‌جویانه ندارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، جو بایدن –رئیس جمهور آمریکا- بامداد امروز توضیحاتی در خصوص یک حمله پهپادی در  شهر کابل ارائه و مدعی شد که «ایمن الظواهری» -رهبر گروه تروریستی القاعده- در این حمله کشته شده است. ایمن الظواهری در سال 2011 و پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده شد. وزارت خارجه آمریکا برای اطلاعاتی که به دستگیری او منجر می‌شد، جایزه 25 میلیون دلاری تعیین کرده بود. لازم به ذکر است که «ذبیح الله مجاهد» -سخنگوی طالبان- ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به منطقه شیرپور در کابل از کشته شدن ۱۰ تن دیگر در این حمله خبر داد؛ این در حالی است که وی اشاره‌ای به هویت هیچ یک از کشته شدگان نداشت. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، مصاحبه‌ای با یک تحلیلگر و خبرنگار افغانستانی انجام شده که به دلیل مشکلات امنیتی به نام ایشان اشاره‌ نمی‌شود.

این خبرنگار افغانستانی در پاسخ به سوالی در خصوص هدف آمریکا از ترور ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده در مقطع کنونی اظهار کرد: ایالات متحده پس از حملات یازده سپامبر همواره به دنبال رهبران القاعده بود و پس از کشتن اسامه بن لادن، در پی بازداشت و یا کشتن ایمن الظواهری بود. وی افزود: از همین رو آمریکایی‌ها برای کشتن او 25 میلیون دلار پاداش گذاشته بود. از نظر این خبرنگار افغان، هدف آمریکا از کشتن الظواهری، رفع تهدیدهای القاعده بر این کشور می‌تواند باشد. ایشان خاطر نشان کرد: احتمالا آمریکا با این کارش دو هدف دیگر را هم دنبال می‌کرد. اول اینکه، به دنبال هراس افکنی در بین شهروندان افغانستانی بود و دومین دلیل می‌تواند این باشد که با این اقدام طالبان را به نقض توافقنامه دوحه متهم کند.

این خبرنگار و تحلیلگر افغان در پاسخ به سوالی در مورد احتمال اقدام تلافی‌جویانه طالبان و القاعده در مقابل اقدام آمریکا گفت: هر چند تا کنون طالبان کشته شدن الظواهری را به صراحت تایید نکرده اما حمله هواپیمای بدون سرنشین را در کابل تایید کرده است و به نظر می‌رسد با توجه به آنچه طالبان پس از این حمله واکنش نشان دادند، دست به اقدام خاصی نخواهند زد. وی افزود: طالبان با بسنده کردن به یک واکنش نه چندان تند نشان داد که تمایلی به اقدام تلافی‌جویانه ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =