بزرگترین تلسکوپ جهان با ۴ برابر وضوح بیشتر از جیمز وب در حال تکمیل است

تلسکوپ بزرگ ماژلان با ترکیب برخی از بزرگترین آینه‌هایی که تاکنون ساخته شده است، کیفیت تصویر باورنکردنی را از کهکشان‌های دور ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تلسکوپ بزرگ ماژلان (GMT) قوی‌ترین تلسکوپی خواهد بود که تا به حال ساخته شده است و از بزرگترین آینه‌های ساخته‌شده تاکنون استفاده می‌کند؛ مسئولان پروژه ساخت این تسلکوپ امروز اعلام کردند که کنسرسیوم جهانی آن، ۲۰۵ میلیون دلار برای تسریع ساخت و تکمیل آن اعطا کرده است.

این تلسکوپ با سرمایه‌گذاری و کمک‌های قابل توجهی از سوی مؤسساتی مانند مؤسسه علمی کارنگی، دانشگاه هاروارد، بنیاد تحقیقات سوپائولو (FAPESP)، دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه آریزونا و دانشگاه شیکاگو، در حال ساخت است و اکنون یکی از بزرگترین اعتبارات خود را از زمان شروع به ساخت دریافت کرده است.

کمک مالی جدید، برای ایجاد سازه ۱۲ طبقه این تلسکوپ غول‌پیکر در ایلینویز آمریکا، پیشبرد ساخت ۷ آینه اصلی تلسکوپ در آزمایشگاه آینه "ریچارد اف. کاریس" در دانشگاه آریزونا و ساخت یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای طیف‌نگار علمی تلسکوپ در تگزاس خرج خواهد شد.

دکتر رابرت شلتون، رئیس برنامه تلسکوپ بزرگ ماژلان در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما مفتخریم که این سرمایه‌گذاری را در آینده نزدیک دریافت می‌کنیم. این بودجه واقعاً یک تلاش مشترک از سوی بنیان‌گذاران ما است که منجر به ساخت بزرگترین آینه‌های جهان و تلسکوپ غول ‌پیکری می‌شود که آن‌ها را در خود نگه می‌دارد و تراز می‌کند. همچنین یک ابزار علمی که به ما امکان می‌دهد تکامل شیمیایی ستاره‌ها و سیارات را آنچنان که تاکنون میسر نبوده‌ است، مطالعه کنیم.

اعطای این بودجه پس از ارزیابی تلسکوپ بزرگ ماژلان به عنوان شریک کلیدی برنامه "تلسکوپ بسیار بزرگ ایالات متحده" توسط آکادمی ملی علوم آمریکا تصویب شد. گفتنی است که اگر ایالات متحده بخواهد جایگاه خود را به عنوان یک رهبر در نجوم زمینی حفظ کند، اجرای این برنامه کاملا ضروری است.

به گفته دکتر اریک آیزاکس، رئیس مؤسسه علوم کارنگی، ۶ بنیان‌گذار تلسکوپ بزرگ ماژلان با یکدیگر همکاری کردند تا شکاف مالی بین منابعی که برای ساخت تلسکوپ جذب کرده‌ایم و آنچه برای تکمیل آن لازم است را کاهش دهند. این سرمایه‌گذاری، تلسکوپ را به نخستین نورگیری نزدیک‌تر می‌کند و دانش دگرگونی جهان را در اختیار جهانیان قرار می‌دهد. کارنگی مفتخر است که تلاش‌های مالی را آغاز و از نزدیک با همتایان خود همکاری کرده است.

تلسکوپ بزرگ ماژلان که در رصدخانه «لاس کامپاناس» متعلق به موسسه علمی کارنگی در شیلی ساخته می‌شود، بیش از هر تلسکوپ نوری (اپتیکی) پیشین به ستاره‌شناسان این امکان را می‌دهد که نقاط دورتر را با وضوح بیشتری ببینند.

این تلسکوپ علاوه بر اینکه تا ۲۰۰ برابر قدرتمندتر از تلسکوپ‌های تحقیقاتی فعلی است، ۱۰ برابر وسعت نورگیری بیشتری نسبت به آنها دارد و ۴ برابر وضوح بیشتری نسبت به تلسکوپ فضایی جیمز وب خواهد داشت. یافته‌های علمی جدید با وضوح خارق‌العاده، طیف‌نگارهای پیشرفته و دوربین‌های با وضوح بالا که در تلسکوپ فضایی جیمز وب مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شناخت ما از جهان پیرامون خود کمک شایانی خواهند کرد.

اما مرحله بعدی در درک فیزیک و شیمی کوچکترین منابع نوری در فضا که "جیمز وب" کشف خواهد کرد، فعالیت تلسکوپ بزرگ ماژلان خواهد بود که شامل جستجوی نشانه‌هایی از حیات فرازمینی در جو سیارات احتمالاً قابل سکونت، بررسی اولین کهکشان‌هایی که در کیهان شکل گرفته‌اند و جمع‌آوری اطلاعاتی است که به حل معماهای ماده تاریک، انرژی تاریک، سیاه‌چاله‌ها و ایجاد کائنات کمک کند.

دکتر والتر ماسی، رئیس هیئت مدیره تلسکوپ بزرگ ماژلان و مدیر سابق بنیاد ملی علوم آمریکا و رئیس بانک آمریکا توضیح داد: ما با برخی از باهوش‌ترین مهندسان و دانشمندان در موسسات تحقیقاتی پیشرو در سراسر جهان کار می‌کنیم. مشارکت‌های اخیر شرکای سرمایه‌گذاری ما در تلسکوپ بزرگ ماژلان، مجموعاً مرزهای نجوم را جابجا و آینده را به واقعیت تبدیل می‌کنند و به ما این امکان را می‌دهد که به برخی از اهداف کلیدی علمی از جمله این سوال که «آیا ما در کیهان تنها هستیم» پاسخ دهیم.

همچنین سفرهای فضایی آینده توسط تلسکوپ بزرگ ماژلان امکان‌پذیر خواهند شد. این تلسکوپ ۲۵.۴ متری با استفاده از ۷ آینه از بزرگترین آینه‌های جهان، نمایی جامع از جهان ما را ارائه می‌دهد، منشأ عناصر شیمیایی را روشن می‌کند، معماهای کیهانی ماده تاریک را روشن می‌کند و برای اولین بار حضور حیات در جهان‌های دیگر را تأیید یا رد می‌کند.

تلسکوپ بزرگ ماژلان توسط "GMTO Corporation" که یک اتحاد جهانی از سازمان‌های تحقیقاتی برجسته از پنج کشور مختلف است، ایجاد شده است. این تلسکوپ اکنون در کشور شیلی درحال ساخت است و ساخت آن احتمالاً تا پایان این دهه میلادی به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/

انتهای پیام

کد خبر: 1150413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =