شهریه دانشجویان نسبت به تورم و حقوق کارکنان، افزایش حداقلی داشته است/ میزان حجم کاری، علت تفاوت در پرداخت حقوق واحدهای مختلف

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: اگر شهریه‌ها به صورت متناظر افزایش پیدا می‌کرد، باید ۳ برابر می‌شد اما این اتفاق نیافتاده و کنترل شده است. در حال حاضر شهریه دانشگاه آزاد با امکاناتی مثل کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، امکانات ورزشی و کلاس‌های متنوع‌تر، از شهریه‌ مدارس غیرانتفاعی کمتر است و ما باید از کنار این شهریه تمام هزینه‌های دانشگاه را تامین کنیم.

بیت اله اکبری مقدم، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، در مصاحبه با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با شهریه‌های دانشگاه و حقوق کارکنان گفت: شهریه دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۰ سال گذشته تا به امروز افزایش زیادی نداشته است؛ چراکه همیشه در این فکر بوده تا با توجه به وظیفه‌ اجتماعی که بر عهده دارد و همچنین به دلیل اینکه امروزه پرداخت شهریه‌ها کمی برای خانواده‌ها دشوار شده است، تغییر رویکردی نسبت به شیوه کسب درآمدها، از شهریه محور بودن به درآمدهای غیر شهریه‌ای، در چند سال اخیر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته این تغییر رویکرد به مراتب بهتر از سال‌های گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد و در بودجه سال آینده نیز برای واحدهایی مثل واحد قزوین، تمرکز بیشتری برای کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای شکل گرفته است تا بتوان رشد کمتری برای شهریه‌ی دانشجویان در نظر گرفته شود. اینکه بیان می‌شود رشد شهریه دانشگاه آزاد کمتر بوده، به این دلیل است که اگر نگاهی به سال ۱۳۷۵ کنیم، شهریه یک دانشجو بیش از حقوق یک کارمند بوده است. برای مثال اگر شهریه یک دانشجو را به طور متوسط در آن سال هفتاد هزار تومن در نظر بگیرید حقوق یک کارمند حدود پنجاه هزار تومن بود. در حال حاضر شهریه هر دانشجو حدود یک سوم حقوق هر کارمند است.

اکبری مقدم تاکید کرد: در گذشته، شهریه یک دانشجو میانگین ۳۰ درصد بیشتر از حقوق یک کارمند بود، اما امروز یک سوم یا حتی کمتر است و به آن معناست که علیرغم افزایش هزینه‌های دانشگاه، با کاهش شدید نرخ رشد درآمدهای شهریه‌ای مواجه بوده‌ایم؛ یعنی نرخ رشد درآمدهای ما هم تراز با هزینه‌هایمان نبوده است و جبران این موضوع با درآمد غیر شهریه‌ای اتفاق می‌افتد. تلاش برای کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای از طریق پروژه‌های پژوهشی‌، توانایی‌های علمی اساتید، استفاده از تجهیزات اداری و رفاهی که توسط دانشگاه‌ها، و به خصوص در واحد قزوین، ایجاد شده است.

او افزود: در واقع اگر شهریه‌ها به صورت متناظر افزایش پیدا می‌کرد، باید ۳ برابر در نظر می‌شد اما این اتفاق نیافتاده و کنترل شده است. در حال حاضر شهریه دانشگاه آزاد با امکاناتی مثل کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، امکانات ورزشی و کلاس‌های متنوع‌تر، از شهریه‌ مدارس غیرانتفاعی کمتر است و ما باید از کنار این شهریه تمام هزینه‌های دانشگاه را تامین کنیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان افزود: در سال مالی گذشته، رشد قابل توجهی در حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیئت علمی، با دستور ریاست دانشگاه ازاد اسلامی، صورت گرفت؛ هر چند در حال حاضر در سطح اول کشور د خصوص میزان حقوق پرداختی نیستیم، اما در بین وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلفی که وجود دارد، در سطح متوسطی قرار می گیریم و علت آن رشدی بود که امسال در خصوص حقوق و دستمزد ایجاد شد. برای کارکنان یک رضایت نسبی ایجاد شده و البته برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که حقوق و مزایای این عزیزان در سال های آینده، مجدداً رشد مناسبی پیدا کند.

وی تاکید کرد: تلاش‌های ما بیشتر در حوزه ارائه امکانات و خدمات رفاهی به کارکنان است. از نظر حقوق و دستمزد تابع سازمان مرکزی دانشگاه هستیم و نمی توانیم افزایش حقوقی بیش از سقف تعیین شده در نظر بگیریم؛ تفاوت پرداختی غالباً به دلیل میزان اضافه کاری واحدها است که باعث ایجاد فاصله حقوق بعضی از واحدها با یکدیگر می‌شود. کاهش تعداد دانشجو در این واحد باعث شده تا تعداد کارکنانی که در واحد قزوین حضور دارند، بیش از استاندارد تعیین شده به نظر برسد و تصور شود که ما، مازاد نیرو داریم. با توجه به اینکه اکثر نیروهای واحد قزوین به زمان بازنشستگی نزدیک می شوند، تا چند سال آینده به وضعیت استاندارد خواهیم رسید و از طرفی تلاش می کنیم تعداد دانشجوها را نیز بیشتر کنیم.

اکبری مقدم در رابطه با پرداخت به موقع حقوق کارکنان و اساتید حق تدریس گفت: با توجه به وضعیت موجود و با کمک سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، تا امروز مشکل خاصی برای پرداخت به موقع حقوق کارکنان نداشتیم اما حقوق اساتید حق تدریس بعد از پایان ترم پرداخت می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درتراز واحدهای سودده قرار دارد؛ اما در واحد تاکستان با مشکلاتی از قبیل کاهش شدید تعداد دانشجویان طرف هستیم که تلاش می‌شود این واحد نیز به شرایط مساعدی برسد.

وی در رابطه با امکان ارائه وام‌های مختلف به کارکنان این واحد دانشگاهی افزود: وام صندوق رفاه و وام صندوق پس‌انداز کارکنان، به هر کدام از کارکنانی که متقاضی باشند، اعطا خواهد شد؛ اما در خصوص وام ضروری محدودیت‌هایی وجود دارد و ممکن است از ده متقاضی، به سه نفر از آن‌ها تعلق گیرد. محدودیت‌های بودجه‌ای بخشی از واقعیت هر مجمعه، سیستم و واحدی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تاکید کرد: از معاونت توسعه سازمان مرکزی دانشگاه تقاضا داریم، همانطور که تا امروز در تمامی زمینه‌ها به ما کمک کرده‌اند، برای موضوع تبدیل به احسن دارایی‌ها نیز با ما همراهی کرده تا  سریع تر بتوانیم این موضوع را پیش برده و به سرانجام برسانیم. در دو سال اخیر، طرح‌هایی در سازمان مرکزی اجرایی شده که منشاء تغییرات خوبی بوده است. سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی که دارای چندین محور تحولی است، اگر به وطر کامل و مناسب انجام پذیرد، می‌تواند دانشگاه آزاد را از پیچی خطرناک، به سلامت عبور دهد.

خبرنگار: حدیثه کاظمی

پایان پیام/

کد خبر: 1151334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =