علوم انسانی در ایران بیش از آن که درآمدزا باشد، هزینه‌بر است/ ناشران کمک درسی حمکرانان نظام آموزشی هستند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز انتشارات بزرگ کمک درسی حکمرانان نظام آموزشی ما هستند و مسئولین آموزش ما یا شریک آن‌ها و یا بازیگر بازی آن‌ها هستند. درحقیقت درآمدهای هنگفت مانع اصلاح روند شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه آموزش نظریه پردازی در علوم انسانی حکمی اظهار کرد: کشورهای غربی توانسته اند ساختارهای اجتماعی علوم انسانی را به خوبی در جامعه پیاده شده است. نظام مالیاتی سنگین غرب که توانسته در بعضی کشورها فرار مالیاتی را به صفر برساند و ثبات اقتصادی را به ارمغان بیاورد از جمله این ساختارها است. نظام مالیاتی ما در ایران حتی لیبرالی هم نیست و هیچ سامانه هوشمندی نیز ندارد و هنوز پرونده‌های مالیاتی کاغذی است.

به گفته وی، پیش از اسلامی‌سازی علوم انسانی باید بتوانیم آن را کارآمد و روزآمد کنیم. روزآمدی به معنای اضافه کردن تئوری‌های توصیفی جدید به دروس دانشگاهی نیست؛ بلکه باید تئوری‌های تغییر را در نظام‌های مختلف اجتماعی مانند سلامت، مالیات، آموزش و ... اجرا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: در این سال‌ها هر وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی که سرکار آمد اعلام کرد که کنکور را برنمی‌داریم زیرا نظام ارزیابی مناسبی جایگزین کنکور برای رشته‌های پرطرفدار نداریم؛ درحالی که امروز دنیا چنین نظام‌هایی را پیاده کرده‌است و ما اصلا دنبال یافتن این نظام از درون علوم انسانی نرفته‌ایم. امروز انتشارات بزرگ کمک درسی حکمرانان نظام آموزشی ما هستند و مسئولین آموزش ما یا شریک آن‌ها و یا بازیگر بازی آن‌ها هستند. درحقیقت درآمدهای هنگفت مانع اصلاح روند شده است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: همچنین در مسئله حجاب، یک ستاد امر به معروف و نهی از منکری تشکیل شده که مدام به جاهای مختلفی مثل دانشگاه آزاد گیر می‌دهد که شما به حجاب بی توجهید. بله بی حجابی یک ناهنجاری است ولی بدتر از آن بی‌عفتی است.گاهی کسی حجاب دارد ولی بی عفت است

به عقیده او، تکنولوژی‌های علوم انسانی را ابتدا باید شناسایی، تدریس و سپس نحوه اجرای آن‌ها را در عرصه‌های مختلف اجتماعی روشن کنیم. به این ترتیب علوم انسانی علاوه برکارآمدی، با مهارت، همراه و درآمدزا نیز می‌شود و این‌گونه انقلابی در علوم انسانی رخ خواهد داد؛ درحالی که امروز علوم انسانی حافظه‌محور و هزینه‌بر است.

خسروپناه تاکید کرد: ما همواره از میراث فیلسوفان غرب استفاده کرده‌ایم و هیچ گاه به دنبال حذفشان نبوده‌ایم؛ بلکه می‌خواهیم آن را تعالی بخشیم.  در اجتهاد قسم اول ما به کمک عقل و وحی می‌توانیم انسان مطلوب بسازیم. البته عقل شامل عقل استدلالگر و تجربه می‌شود. انسان مطلوب در ساحت‌های مختلف اقتصاد، سیاست، امنیت و... با استفاده از آموزه‌های دینی زندگی را پیش می‌برد.

وی اضافه کرد: قرآن قصه‌گویی نمی‌کند بلکه می‌خواهد با تمثیل درس زندگی را به ما بدهد. قوم لوط، شعیب، ثمود و... نابود شدند و به تاریخ پیوستند اما عبرت‌های سرنوشت آن‌ها همچنان برای ما مورد استفاده و قابل رجوع است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: در اجتهاد قسم دوم به کمک شناخت انسان مطلوب، پرسش‌هایی استخراج و به انسان محقق ارائه می‌کنیم تا استفاده و برداشت خود را داشته باشد. این پرسش‌های جدید، تولید تئوری‌های تغییر جدیدی را نیز به دنبال خواهد داشت. به عباراتی با طرح سوال، هم علت‌یابی و هم معنایابی صورت می‌گیرد. هرچه این سوالات دقیق‌تر باشند، نتایج عمیق‌تری نیز در بر خواهند داشت.

انتهای خبر/

کد خبر: 1151553

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =