خطر مرگ و آسیب به ارگان‌های داخلی بدن در اثر انجام عمل‌های لاغری / نقش پزشک بلاگرها و زنجیره تبلیغاتی برای جذب بیمار

برخی پزشکان جا پای بلاگرها گذاشته‌اند تا با استفاده از بازیگران و چهره‌های سرشناس برای نمایش رضایت مشتری شما را برای انجام عمل‌های لاغری قانع کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تب لاغر شدن، اندامی شبیه به سلبریتی‌ها داشتن و مقبول جامعه بودن بسیاری را وسوسه کرده که زیر تیغ جراحی بروند. براساس آمار انجمن جراحان پلاستیک در سال ۲۰۲۰ عمل‌های مربوط به لاغری و پیکرتراشی پرطرفدارترین جراحی‌ها در دنیا هستند ایران هم در رتبه ۲۸ ام قرار دارد. اما آیا جراحی تنها راه است؟

بیشتر بخوانید

گرداب صنعت جراحی زیبایی برای مبتلایان به اختلال خودزشت پنداری

برخی پزشکان هم جا پای بلاگرها گذاشته‌اند تا با استفاده از  بازیگران و چهره‌های سرشناس برای نمایش رضایت مشتری شما را برای انجام عمل قانع کنند. هزینه این عمل‌ها با توجه به اینکه تحت پوشش بیمه نیستند از ۳۵ میلیون شروع می‌شود و گاهی حتی تا ۱۶۰ میلیون هم می‌رسند.

محسن کوهپایه‌ای ملک پزشک و جراح در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص عوارض این عمل‌ها گفت: عمل‌های پیکرتراشی به منظور رفع چاقی‌های موضعی استفاده می‌شوند انواع مختلفی دارند. امروزه با افزایش شیوع چاقی و تغییر سبک زندگی افراد بسیاری برای اینکه سریع‌تر به اندام دلخواه خود برسند تن به این عمل‌ها می‌دهند و طبیعتا این روزها بیشتر شاهد عوارض این دست عمل‌ها هستیم.

او افزود: از جمله عوارض این عمل‌ها می‌توان به تورم، خونریزی حین عمل، کبودی ودرد اشاره کرد و چون گاها اعصاب و عروق محل جراحی دست‌کاری می‌شود فرد طولانی مدت این دردها را با خود دارد و گاهی حتی بی‌حسی‌های ناخوشایندی برای فرد در محل جراحی به وجود می‌آید.

آسیب به ارگان‌های داخل شکم

ملک عنوان کرد: برخی عوارض هم ممکن است بسیار خطرناک و حتی کشنده هم باشد که از این جمله می‌توان به آسیب به اندام و ارگان‌های داخل بدن اشاره کرد. این دست آسیب‌ها باعث می‌شود که فرد مجبور به انجام چندین عمل دیگر شود. برای مثال اگر فردی در حین عمل لیپولیز و یا ابدومینوپلاستی دچار آسیب به ارگان‌های داخل شکم شود، مجبور به انجام عمل‌های دیگر خواهد شد. از جهتی با وجود همه مراقبت‌ها خطر آمبولی هم وجود دارد که گاهی جان افراد را تهدید می‌کند.

او ادامه داد: توصیه ما این است که افراد پیش از آنکه رو به عمل‌های جراحی آورده و روش تهاجمی را انتخاب کنند، با تغییر سبک زندگی، ورزش و رژیم غذایی سالم به اندام دلخواه خود برسند. خواب مناسب هم برای رسیدن به اندام دلخواه بسیار موثر است. اگر هم به هر دلیلی خواستند که تن به عمل دهند حتما سراغ افراد متخصص و باتجربه بروند. از طرفی هزینه‌های این عمل‌ها به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه نیستند بسیار زیاد است و می‌تواند برای مردم سنگین باشد.

وسواس خود زشت پنداری

به دنبال پیدا کردن دلیل گرایش افراطی افراد به عمل‌های جراحی زیبایی سراغ یک روانشناس اجتماعی رفتیم. علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز دراین خصوص گفت: عوامل مختلفی برای گرایش افراد به سمت عمل‌های زیبایی وجود دارد، برخی از آن‌ها فردی و روانی بوده و برخی در حوزه روانشناسی اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد؛ افرادی که دچار اختلال خودزشت پنداری هستند بیشتر به سمت عمل‌های جراحی زیبایی از جمله پیکرتراشی که این روزها باب شده است، می‌روند. این افراد معمولا پایه‌های وسواسی دارند و ایرادهای کوچک بدن خود را بزرگ می‌بینند و این ذهنیت را دارند که دیگران هم آن‌ها را اینگونه می‌بینند. به کرار افرادی را می‌بینیم که به واسطه این اختلال تن به عمل جراحی می‌دهند اما از نتیجه عمل راضی نیستند.

او افزود: ما به همکاران پزشک توصیه می‌کنیم که حتما فردی را که مدام برای عمل جراحی زیبایی مراجعه می‌کند به روانشناس ارجاع دهند تا فرد از نظر ابتلا به اختلال وسواس بررسی شود، چون یقینا نتیجه کار هرچه که باشد فرد ناراضی خواهد بود.

الگوهای غلط

شریفی یزدی با اشاره به اینکه انسان‌ها به ویژه نوجوان‌ها و جوانان گروه‌های مرجعی دارند و برای سبک زندگی، شیوه آراستگی و ارزش‌ها و هنجارهایی که برپایه آن زندگی می‌کنند، از آن‌ها الگو می‌گیرند، عنوان کرد: بیشترین گروه‌های مرجع معمولا هنرمندان، بازیگران سینما  و بازیکنان ورزشی هستند. سبک زندگی این افراد، شکل بدن و نحوه آراستگی آن‌ها می‌تواند الگوی دیگران باشد.

او ادامه داد: مسئله شاخص‌سازی‌های کاذب شکل گرفته در دنیای سرمایه‌داری هم عامل سوم است. صنعت عمل جراحی زیبایی یکی از پردرآمدترین حوزه‌های پزشکی است و افراد ذی نفع سعی می‌کنند که با هزینه‌های بسیار و تبلیغات اینگونه به مردم تفهیم کنند که اگر این شکل ظاهری را نداشته باشند، نقیصه‌ای دارند و ممکن است در جامعه مورد تمسخر قرار گیرند و به این واسطه تحت تاثیر این تبلیغات هزینه‌ها و سختی‌های زیادی را تقبل می‌کنند تا با انجام عمل جراحی به رضایت از خود برسند.

این روانشناس اجتماعی درخصوص نقش رسانه در گرایش افراد به انجام جراحی‌های زیبایی بیان کرد: صنعت زیبایی در حوزه پزشکی و پولساز بودن عمل‌های جراحی از این دست در همه جای دنیا مطرح است و همیشه گروهی از افراد در رسانه به عنوان نمونه و الگو معرفی می‌شوند و در بسیاری از موارد از تکنیک‌های مختلف برای زیباتر جلوه دادن آن‌ها  بهره می‌برند تا مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد. مجموعه تشکیلات تبلیغاتی زمینه‌ای را برای نوجوانان و جوانان فراهم می‌کند که به این سمت و سو کشیده شوند چراکه یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی و جوانی توجه به بدن و ظاهر است.

چرا برخی افراد بعد از عمل به رضایت درونی نمی‌رسند؟

او بیان کرد: اکثر روانشناسان پرونده‌های متعددی از کسانی دارند که مبتلا به اختلال خودزشت پنداری بوده و علی رغم انجام عمل‌های زیبایی متعدد به رضایت نرسیده‌اند که معمولا این افراد بعد از گذراندن مراحل درمان وسواس خود دیگر تمایلی برای انجام عمل ندارند. این اختلال برای روانشناسان آشناست و مراجعان متعددی دارند.

شریفی‌یزدی با بیان اینکه بین گروه اندکی از پزشکان هم این موضوع باب شده و به دلیل جذابیت مالی به این تبلیغات دامن می‌زنند، توضیح داد: این افراد با تبلیغات وسیع سعی در جذب مخاطبانشان برای انجام عمل‌های زیبایی دارند چراکه شاید درآمد این دست عمل‌ها بیش از سایر حوزه‌ها باشد. این جذابیت باعث می‌شود که افراد زنجیروار و سازمان‌یافته در این تبلغات مشارکت کنند و اینجا دیگر بیمار به عنوان مشتری محسوب می‌شود. اگر جراحی زیبایی نیاز نیست و صرفا برای کسب درآمد است از اخلاق حرفه‌ای دور است.

او تاکید کرد: عوامل فردی و خانوادگی مانند فشار اجتماعی و محیطی، تمسخر دیگران، فشار اجتماعی و محیطی و خواست‌های غیرواقعی همسر هم باعث می‌شود که فرد علی رغم رضایت درونی تن به عمل زیبایی دهد. این عمل‌ها حتما آثار و پیامدهایی دارند و در بسیاری از موارد ضرورتی ندارند و بسیاری از افراد بودند که بعد از پیکرتراشی به شرایط اولیه بازگشته‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، گاهی وسواس رسیدن به پذیرش اجتماعی فرد را در بازی سرمایه داران صنعت زیبایی گرفتار می‌کند تا تن به عمل‌های متعدد دهند اما شاید کمی تغییر در سبک زندگی و حرکت در راستای توسعه فردی بتواند راه بهتری برای رسیدن به رضایت درونی باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1152029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =