سهم ۵۲ درصدی دانشگاه‌های برتر از دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل

بررسی عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه انتقال به داخل دانشجویان ایرانی نشان می‌دهد که ۵۲ درصد دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل به دانشگاه‌های برتر شهر تهران منتقل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان ایرانی که در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل هستند و تمایل دارند به دانشگاه‌های داخل انتقال پیدا کنند، می‌توانند درخواست خود را با وزارت علوم مطرح کرده و در صورت موافقت به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل شوند. 

درخواست‌های دانشجویان متقاضی انتقال به دانشگاه‌های داخل در «شورای انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج و متقاضی انتقال به داخل» مورد بررسی قرار می‌گیرد و شورا بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب، ضوابط و شرایط اولیه پذیرش دانشجو در داخل را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

دلایل رد درخواست دانشجویان شامل معتبر نبودن دانشگاه مبدا، جعل مدارک تحصیلی قبلی، مدارک تحصیلی بدون ارزشیابی، فاقد آزمون جامع و پیش آزمون، عدم انطباق بین تاریخ اتمام دوره تحصیلی قبلی و ثبت‌نام در مقطع جدید است.

۴۴ درصد درخواست دانشجویان ایرانی برای انتقال به داخل مورد پذیرش قرار گرفته است

آمارها نشان می‌دهد که حدود هزار و ۵۰۰ دانشجو از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ درخواست انتقال به داخل داشته‌اند که با درخواست حدود ۶۶۵ نفر (۴۴ درصد) از آن‌ها موافقت شده است. از این تعداد ۲۳۴ حکم برای دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، ۱۲۴ حکم برای دانشگاه‌های دولتی غیر از شهر تهران، ۲۷۵ حکم برای دانشگاه‌های آزاد، غیردولتی غیرانتفاعی و پیام‌نور و ۲۳ حکم هم برای موسسه‌های پژوهشی، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است. در ادامه به بیان جزئیات آماری از انتقال دانشجویان ایرانی به داخل می‌پردازیم:

سهم ۵۲ درصدی دانشگاه‌های برتر از دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل

توزیع تعداد دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل نشان می‌دهد که بیشترین تعداد از مالزی، سپس ترکیه، قبرس، ایتالیا و آمریکا هستند. نمودار زیر بیانگر دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل بر اساس کشور محل تحصیل از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ است: 

سهم ۵۲ درصدی دانشگاه‌های برتر از دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل

همچنین آمارها بیانگر این است که حدود ۴۳ درصد دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ در رشته‌های فنی و مهندسی از جمله مهندسی برق، مکانیک، صنایع، محیط زیست، عمران، مواد، شیمی، معماری، هوافضا، کشاورزی، کامپیوتر و نفت مشغول به تحصیل بوده‌اند. ۳۳ درصد در رشته‌های علوم انسانی بوده‌اند که رشته‌های مدیریت و حقوق با ۳۳ درصد کل دانشجویان گروه علوم انسانی، بیشتری سهم را داشته‌اند. سپس گروه علوم پایه با حدود ۱۷ درصد قرار دارد که شامل رشته‌های زیست‌شناسی، بیوشیمی، زمین‌شناسی، فیزیک، علوم کامپیوتر و ریاضی است. زیست‌شناسی و علوم کامپیوتر با ۵۱ درصد بیشترین سهم را در گروه علوم پایه دارند.

کمترین گروه دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل، مربوط به رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی با حدود ۷ درصد است. در این گروه رشته‌های زبان انگلیسی و معماری داخلی با ۴۷ درصد بیشتر سهم را داشته است.

سهم ۵۲ درصدی دانشگاه‌های برتر از دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل

بیش از ۴۷ درصد یعنی بیشترین تعداد دانشجویانی که درخواست انتقال به داخل داشته‌اند در مقطع دکتری بوده‌اند. همچنین حدود ۲۱ درصد این دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۳۱ درصد در دوره کارشناسی مشغول به تحصیل بوده‌اند. تعداد بسیار کمی هم در مقاطع دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته بوده‌اند.

سهم ۵۲ درصدی دانشگاه‌های برتر از دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به داخل

در پایان توجه به این نکته لازم است که حدود ۴۸ درصد از دانشجویانی که درخواست‌‎ انتقال به داخل داشته‌اند در مقطع دکتری و اغلب از رشته‌های فنی و مهندسی بوده‌اند. همچنین ۵۲ درصد از درخواست‌های انتقال به داخل پذیرفته شده از سوی وزارت علوم، برای رشته محل‌های پرمتقاضی مانند رشته‌های دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =