نظارت بر تشکل‌ها برعهده شورای فرهنگی دانشگاه‌ها نیست/ مغایرت نداشتن مصوبات شورای فرهنگی با اساسنامه نهاد رهبری

مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه‌ها نباید منافاتی با مواد اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای فرهنگی ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند. این شورا نسبت به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی در امور اجرایی در بخش‌های مرتبط با حوزه فرهنگ، وظایفی را برعهده دارد. به همین دلیل، شوای فرهنگی برای علمکرد مناسب‌تر از ضوابط و قوانین پیروی کرده که بخشی از آیین نامه «جامع مدیریت دانشگاه‌ها» است. 

ترکیب اعضای شورای فرهنگی دانشگاه‌ها

بر اساس این آیین نامه؛ اعضای شورای فرهنگی دانشگاه شامل رئیس دانشگاه به عنوان رئیس شورا، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاون فرهنگی - اجتماعی به عنوان دبیر شورا، معاون دانشجویی، معاون آموزشی، مسئول بسیج اساتید، دبیر مرکز هم اندیشی اساتید و یک عضو هیئت علمی از میان سه عضو حائز رتبه برتر فرهنگی به انتخاب رئیس دانشگاه است.

همچنین نماینده بزرگترین تشکل اسلامی دانشجویی(تشخیص بزرگترین تشکل با هیئت نظارت بر تشکل‌ها است)، مسئول بسیج دانشجویی و نماینده هر تشکل رسمی ذی‌نفع مرتبط با موضوع جلسه (با حق رای در جلسه مربوطه) نیز جزو شورای فرهنگی دانشگاه هستند.

براساس تعریف آیین نامه «جامع مدیریت دانشگاه‌ها» در دانشگاه‌هایی که معاون دانشجویی و معاون فرهنگی و اجتماعی یک نفر است، مدیرکل فرهنگی یا رئیس دفتر فرهنگ اسلامی به اعضای شورای فرهنگی اضافه می‌شود.

البته این آیین‌نامه دارای تبصره‌ای است که براساس آن، حضور سایر صاحب‌نظران فرهنگی در جلسات این شورا، البته بدون حق رای و با صلاحدید رئیس جلسه حسب مورد بلامانع است.

وظایف و اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه‌ها

شورای فرهنگی دانشگاه‌ها به منظور تحقق و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، اجرا و پیگیری دستورالعمل‌های ستاد گسترش و تعمیق مبانی و ارزش‌های اسلامی در مراکز آموزشی وظایفی برعهده دارد که شامل «برنامه‌ریزی در جهت هماهنگی و انسجام بخشی به اولویت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دانشگاه»، «برنامه‌ریزی جامع به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با توجه به اولویت‌های مصوب سالیانه در دانشگاه با همکاری معاونت‌های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی»، «برنامه‌ریزی برای ایجاد پیوند فعال و گسترش مناسبات موسسه با حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی، انقلابی و مردمی» و «تصویب و اعطای مجوز به برنامه‌های فرهنگی، ترویجی و تبلیغی سالانه، نیمسال و یا فصلی» است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که این شورا وظیفه تسهیل حضور داوطلبانه دانشجویان، استادان و کارمندان در فعالیت‌های فرهنگی از طریق ساماندهی فرآیندهای کارشناسی، تسهیل و ساماندهی فرآیندهای کارشناسی، تصویب و ارزیابی جهت تقویت حضور داوطلبانه دانشجویان را برعهده دارد.

همچنین از سایر وظایف شورای فرهنگی دانشگاه‌ها می‌توان از «آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت فرهنگی دانشگاه و دانشجویان»، «تدوین گزارش‌های دوره‌ای تحلیلی از فعالیت‌ها و روندهای موجود»، «پیشنهاد راهکارهایی جهت بهبود وضعیت براساس شناخت تهدیدها و فرصت‌ها به رئیس دانشگاه»، «نظارت و ارزیابی فعال و مستمر در چگونگی اجرای مصوبات شورا، مطابق با اهداف مورد انتظار» و «همکاری سازنده با نهادهای دانشجویی و فرهنگی به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی مناسب از نیروهای متعهد و مستعد موسسه جهت ساماندهی و بهره‌مندی از توان آنها» نام برد.

گفتنی است، شورای فرهنگی دانشگاه باید حداقل هر ماه یک بار تشکیل جلسه دهد. این جلسات باید با حضور اکثریت اعضا، رسمی بوده و مصوبات آن با رای اکثریت حاضر، معتبر است. همچنین مصوبات این شورا نباید منافاتی با مواد اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشته باشد.

گفتنیست حوزه اختیارات شورای فرهنگی دانشگاه‌ها، اتخاذ تصمیم و تدابیر لازم در حوزه طرح‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است. بنابراین تصمیم و تصویب برنامه تشکل‌ها در حیطه وظایف هیئت نظارت بر تشکل‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/‌

کد خبر: 1152671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =