کدام نهاد مسئول تخصیص فرصت مطالعاتی اساتید به وزارت علوم است؟

شورای فرهنگی دانشگاه‌ها مسئول پیشنهاد برای توزیع و تخصیص فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای فرهنگی ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند. این شورا نسبت به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی در امور اجرایی در بخش‌های مرتبط با حوزه فرهنگ، وظایفی را برعهده دارد. به همین دلیل نیز، شوای فرهنگی برای علمکرد مناسب‌تر از ضوابط و قوانین پیروی کرده که بخشی از آیین نامه جامع «مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری» بوده که  در تاریخ ۱ مرداد سال ۹۰ به تصویب رسیده است.

ترکیب هیئت رئیسه

 براساس تعریف آیین نامه جامع «مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری»، هیئت رئیسه دومین رکن تصمیم گیر و اجرا کننده در هر دانشگاهی است. این هیئت متشکل از رئیس و معاونان دانشگاه و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در هر دانشگاه است.

وظایف و اختیارات هیئت رئیسه شورای فرهنگی دانشگاه 

شورای فرهنگی دانشگاه‌ وظایف متعددی از جمله مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه‌های «راهبردی موسسه مبتنی بر سند چشم‌انداز، برنامه‌های توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه‌های تقدیمی وزرای هریک از وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت به مجلس شورای اسلامی به منظور ارائه و تصویب در هیئت امنا»، «فراهم کردن بسترهای لازم جهت تحقق اهداف برنامه‌های راهبردی موسسه» و « فراهم کردن بستر مناسب به منظور اجرایی کردن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنا، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذی‌صلاح» را برعهده دارد.

همچنین بررسی آئین‌نامه‌ها، تشکیلات، دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها، دستور جلسات و سایر موارد ارائه شده از سوی معاونت‌ها و شورای موسسه به منظور طرح در هیئت امنا و یا سایر مراجع ذی‌صلاح و پیشنهاد بودجه سالانه موسسه به هیات امنا از طریق رئیس نیز از سایر وظایف این شورا است.

البته این آیین‌نامه دارای تبصره‌ای است که براساس آن، «تنوع بخشی به منابع مالی موسسه از طریق جذب کمک‌های مردمی و افزایش درآمدهای اختصاصی از طریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای لازم از هیات امنا و یا سایر مراجع ذی‌صلاح» باید توسط هیئت رئیسه شورای فرهنگی دانشگاه انجام شود.

بر اساس این آیین نامه؛ وظیفه دیگر هیئت رئیسه شورای فرهنگی دانشگاه شامل پیشنهاد برای توزیع و تخصیص فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج بوده که طبق ضوابط به اعضای آموزشی، پژوهشی تعلق می‌گیرد. این موضوع از طریق هیئت رئیسه موسسه به وزارت علوم پیشنهاد می‌شود. فرصت‌های مطالعاتی شامل حوزه‌هایی مانند فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی بوده که براساس تقویم سالانه دانشگاه ارائه خواهد شد.

همچنین از سایر وظایف هیئت رئیسه شورای فرهنگی دانشگاه‌ها می‌توان از «نظارت و پیگیری گزارشات تربیتی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی با هماهنگی دیگر دستگاه‌های مرتبط تا حصول نتیجه»، «بررسی و ارزیابی نحوه اجرای تصمیمات هیئت رئیسه توسط واحدهای ذیل و نظارت بر عملکرد آنان»، «ارزیابی عملکرد حوزه‌های مختلف دانشگاه و بررسی گزارش‌های ادواری در شورای دانشگاه» و «ایجاد هماهنگی لازم بین حوزه‌های مختلف دانشگاه» نام برد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1152869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =