خوردن چه داروهایی برای زنان باردار مجاز است؟

فوق تخصص قلب کودکان گفت:بهتر است مادر باردار از هیچ گونه دارویی استفاده نکند؛ البته به غیراز مکمل‌ها و داروهایی که متخصصین زنان به فراخور تجویز می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدتقی مجنون، فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما در پاسخ به این سوال که چند درصد جنین‌های متولد شده دچار اختلالات قلبی هستند،گفت:این اختلالات به صورت طیفی ظاهر می‌شوند؛ به طوری که از اختلالات بسیار خفیف تا اختلالات شدیدی که منجر به ختم حاملگی می‌شوند را شامل می‌شود.

وی گفت: از هر هزار نوزاد متولد شده ۳ الی ۱۰ نوزاد ممکن است به مشکلات قلبی دچار باشند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که دیابت مادر چند درصد احتمال تأثیر منفی بر قلب جنین دارد؟،گفت:مادر چه از قبل مبتلا به دیابت باشد یا در دوران بارداری مبتلا به دیابت شده باشد با درصد کمی بیش از میزان نرمال، جنین مبتلا به اختلال قلبی خواهد داشت.

مجنون گفت: مادران بدون کنترل قند خون با احتمال بیشتری با جنین‌های دچار مشکل قلبی مواجه خواهند شد؛ بنابراین به این مادران توصیه می‌شود بعد از تولد جنین، جهت اطمینان بیشتر برای انجام اکوکاردیوگرافی نوزاد مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اکوی قلب جنین چیست؟گفت: اکوی قلب جنین بهترین روش بررسی قلب جنین است که یک روش کاملا بی ضرر است و با استفاده از امواج رادیویی انجام می‌گیرد.

این استاد بیماری‌های قلبی کودکان‌گفت: در صورت تبحر پزشک تا ۸۰ الی ۹۰ درصد در تشخیص کمک کننده است.

مجنون متذکر شد: در جنین‌های high risk(با احتمال خطر بالا) اکوکاردیوگرافی باید تا قبل از هفته ۱۷ صورت گرفته باشد؛ زیرا انجام اکو در این زمان از دقت بیشتری برخوردار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین در مادران باردارای که  سقط‌های قبلی داشته‌اند و یا در مادرانی که در خانواده درجه یک آنها مشکلات مادرزادی قلبی وجود دارد؛ همچنین ابتلاء مادر به بعضی از عفونت‌ها در دوران بارداری و مادران دچار دیابت کنترل نشده با قند خون بالا، توصیه می‌شود.

فوق تخصص قلب کودکان در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به کووید مادر باردار با اختلالات قلبی جنین همراه است؟،گفت: بسیاری از عفونت‌ها مانند سرخچه ممکن است در جنین اختلال قلبی ایجاد کند؛ البته در مادران باردار مبتلا به کووید این درصد زیاد نیست، اما بررسی قلب جنین در این مادران نیز  توصیه می‌شود.

مجنون گفت: مصرف داروها در دوران بارداری به سه دسته کم خطر، پر خطر و بی‌تاثیر تقسیم بندی می‌شوند اما بهتر است مادر باردار از هیچ گونه دارویی استفاده نکند. البته به غیراز مکمل‌ها و داروهایی که متخصصین زنان به فراخور تجویز می‌کنند.

وی گفت: داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج معمولاً داروهای پرخطری در دوران بارداری محسوب می‌شوند و در صورت مصرف آنها، کنترل قلب جنین ضروری است.

کارشناس برنامه از کارهای مداخله‌ای در جنین، مانند گشادکردن دریچه‌های قلب جنین در دوران بارداری که علم نوپا و نوینی است نام برد و گفت: به تبلیغ‌های فضای مجازی اطمینان نکنید و مطمئن ترین و بهترین مکان را برای ارائه خدمات نوین علمی، مراکز دانشگاهی دانست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1153377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =