نقش دانشگاه در تمدن سازی نوین اسلامی/ باید تهدیدها و سناریوها را با علم نافع پیش‌بینی کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت نقش‌آفرینی دانشگاه در تمدن‌سازی نوین اسلامی تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی بسیج اساتید کشور(طرح ولایت استادی) با حضور ۷۰۰ استاد بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور در از ۱۳ تا ۲۰ شهریورماه برگزار شد.

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام این سازمان، سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، سردار جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران،‌ حجت الاسلام حاجی‌ صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، سرتیپ ابولفضل شکارچی معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن رحیم‌پور ازغدی استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام رضائیان عضو هیات علمی پژوهشگاه امام خمینی(ره) قم، حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در این دوره سخنرانی کردند.

حسن رحیم پور ازغدی در این مراسم با تاکید بر آنکه مبانی و اهداف برای تمدن سازی باید درست مطرح شود، عنوان کرد: تمدن دینی هم باید درست کار کند و هم باید کار درست انجام دهد. کار درست یعنی اگر هدف درست است روش هم درست باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز ایدئولوژی کم اشکال و مترقی و بی اشکالی داریم، منتها میان آنچه می‌خواهیم انجام دهیم  در میدان عمل فاصله وجود دارد. اگر این فاصله کاهش نیابد ضربه خواهیم خورد.

وی افزود:  باید با آسیب شناسی مشکلات را رفع کنیم. در گام اول در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های بزرگی بدست آمده است. این نشان می دهد که انقلاب اسلامی چقدر موفق بوده است. اکنون و در حال برداشتن گام دوم باید متوجه باشیم که هزینه‌ها و مسائلی که در مسیر این گام است با گام اول یکی نیست. باید در این گام از پس حل مشکلات و مسائل مردم و جامعه برآمد.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: در حوزه تمدن‌سازی بزرگترین مسئله تبدیل ایدئولوژی به استراتژی است. در میدان عمل نظام واردات و صادرات، نظام بانکی و مالی  با مشکلاتی مواجه است که برای رسیدن به تمدن سازی اسلامی باید به آن را رفع کرد.

وی وجود اساتید بسیجی را فرصتی برای عملی شدن آنچه در سخن مطرح شده دانست و افزود: برای هر شعاری که گفته می‌شود باید راهکار اجرایی تعریف کرد و بودجه بندی‌ها و ساختار و سایر ملزومات آن را باید فراهم کرد. این امر اندیشه و تخصص و پیگیری می‌خواهد که کار نخبگانی است. بدون در نظر گرفتن این موارد شکست خواهیم خورد.

ازغدی خاطرنشان کرد: برای حل ناکارآمدی‌ها و کم‌کاری‌ها باید تلاش کرد. باید دانست در  مسیر تمدن سازی، خط قرمز نا امیدی مردم است. اگر زمانی نسل جدید از انقلاب اسلامی و نیروهای انقلابی ناامید شوند و انقلاب سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد، شکست خواهد خورد. همچنین وظیفه استاد بسیجی آن است که در مسیر تمدن سازی برای مشکلات راهکار ارائه کند و کنار هر نقد، راهکاری ارائه دهد. 

این استاد حوزه و دانشگاه از علم نافع و ضرورت آن سخن گفت و علم و آگاهی را برای تمدن‌سازی لازم دانسته و افزود: علم ما باید نافع باشد و بتوانیم با آن تهدیدها و سناریوها را پیش بینی کنیم. امروز دشمن  مدام برایمان نقشه می‌کشد. تمدن اسلامی ایده‌آل آنست که به سمتی برویم که هیچ فقیر و حتی یک کارتن خواب هم نداشته باشیم. در این خصوص  هم مسئولان اگر کوتاهی کرده باشند و  نیز ثروتمندان  جامعه در محضر خدا مواخذه خواهند شد.

حکومت دینی محور نوین در انقلاب‌های دنیا

در ادامه این مراسم محمدرضا ابن‌الدین حمیدی در دوره دوم دانش‌افزایی و توانمندسازی سازمان بسیج اساتید کشور که در مشهد مقدس برگزارشد، عنوان کرد: در این دوره که با هدف دانش‌افزایی و توانمندسازی برگزار شده است، دو حوزه  بحث معرفت دینی و  بصیرت سیاسی را مدنظر قرار داده‌ایم.

قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: در بین مفاهیم مربوط به معرفت دینی دو محور را هدف‌گذاری کرده‌ایم دو محوری که امروز توسط جنگ شناختی دشمن مورد تحریف قرار می‌گیرد. یک بحث ولایت مطلقه فقیه  چیستی و چرایی آن است و دوم بحث حکومت دینی و اسلامی که موضوع جدیدی در انقلاب‌های دنیا و در مقطع کنونی است. البته مباحث اخلاقی هم در این بین ارائه خواهیم کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: در حوزه بصیرت سیاسی به چند سوال پاسخ خواهیم گفت. همچنین وضعیت فرهنگی  امروز کشور را تشریح کرده و دور نمای آینده آن را ترسیم خواهیم کرد. وضعیت سیاست داخلی و کنش‌های آن نیز تعریف شده و دورنمای آن ارائه می‌شود. سومین موضوع مطرح شده، بحث روابط بین‌الملل و ارتباطات جهانی ایران  در شرایط موجود و آینده است. همپنین در حوزه امنیت و اقتصاد نیز وضعیت کنونی کشور تبیین شده و آینده آن ترسیم می‌شود.

ابن‌الدین حمیدی با اشاره به آنکه مباحث توسط استادان آموزش دیده و  برخی دست‌اندرکاران نظام ارائه می‌شود، گفت: دو گروه ۳۵۰ نفره از اساتید بسیجی کانون‌های نهضت استادی بسیج سراسر کشور در این دوره شرکت کرده‌اند که اکنون در افتتاحیه دوره دوم شیوه اجرای دوره در  ۴ روز و مسئولان حوزه اجرا و حوزه محتوایی معرفی می‌شوند.

وی افزود: سازمان بسیج اساتید بنا دارد برای تدوین راهبردهای آینده خود از نظرات استادان استفاده کنید. این نظرسنجی توسط مرکز افکار سنجی نخبگان بسیج اساتید صورت گرفته و  پیشنهادات و  مدل برنامه راهبردی، نقاط تهدید و ضعف از منظر زیست بوم هر استان توسط استادان بسیجی حاضر در دوره تبیین می‌شود و بر اساس آن سیاست‌های راهبردی آینده سازمان  ترسیم  می‌شود.

اساتید بسیجی دانشگاه و رؤسای دانشگاه را رصد کنند

علی خطیبی معاون مالی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این برنامه با ذکر این موضوع که خود یک استاد بسیجی است، از حمایت کامل معاونت اداری و مالی این وزارتخانه از نهضت استادی بسیج خبر داده و افزود: در عالی‌ترین سطوح این وزارتخانه از نظرات اساتید بسیجی استفاده می‌شود.

وی ضمن تاکید بر تغییر گفتمان در دولت جدید برخی از اقدامات این وزارتخانه را تشریح کرد و افزود: به دلیل اعتماد مردم اتفاقات مهمی افتاد. منش دولت سیزدهم تغییر گفتمان و عملکرد است و این تنها یک شعار نیست.

خطیبی با ذکر این موضوع که رهبری در دیدار با اعضای هیأت دولت در اولین سال عملکرد آن‌ها به برخی توفیقات دولت سیزدهم اشاره کرده‌اند، افزود: به پشتوانه اعتمادی که مردم به این دولت کردند تصمیمات و برنامه‌های مهمی اتخاذ شد و جراحی‌های اقتصادی بزرگی صورت گرفت. ما در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که هم خزانه خالی بود و هم باید به برخی تعهدات دولت عمل می‌شد، شرایط همچنین بسیار سخت بود و کشور تحت فشار بین‌المللی قرار داشت. در شرایط تورم داخلی، مسئله عرض ۴۲۰۰ تومانی و از این دست مشکلات، دولت سیزدهم بدون حتی ریالی قرض از بانک مرکزی، سال ۱۴۰۰ را سپری کرد و همه حقوق‌ها نیز پرداخت شد.

وی افزود: تغییر تنها در گفتمان نبود بلکه تغییر در عملکرد روی داد. کنترل بازار، ارتباط با مردم و حضور در کنار مردم، احیای روحیه‌ای بود که سالیان سال فراموش شده بود. الحمدلله اکنون این روحیه خدمت مجدد بازگشته است.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علاوه بر حمایت از بسیج اساتید که آن را وظیفه خود می‌دانیم، مطالبات آنان را پیگیری می‌کنیم. بسیج اساتید مجموعه‌ای برآمده از بطن انقلاب است. اساتید بسیجی در بیان نقاط قوت و مزیت‌های خود باید فعال بوده و نباید دچار قصور شوند.

وی از استادان بسیجی خواست به بدنه اجرایی دولت در آموزش عالی در راستای ایجاد دانشگاه تراز انقلاب اسلامی که از منویات مقام معظم رهبری است و شاخصه‌هایش احصا شده است، کمک کنند.

خطیبی سه مؤلفه دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی معرفی کرد و افزود: دانشگاهی که رکود علمی دارد در تراز انقلاب اسلامی نیست.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: متأسفانه گاه در بیان موفقیت‌های نظام و دستاوردهای آن کوتاهی می‌کنیم در حالی که در بسیاری از عرصه‌ها گفتمان انقلاب اسلامی دست برنده را دارد. امروز کشور برخلاف قبل از انقلاب اسلامی که استقلال سیاسی نداشت و در عرصه سیاسی دچار خفت و سرشکستگی بود، دست برنده را دارد. امروز در مذاکرات هسته‌ای شاهدیم که ۵ قدرت بزرگ به جای اتخاذ تصمیم، با ما مذاکره می‌کنند.

وی ضمن بیان انتظار و خواسته خود را از بسیج اساتید به عنوان مجموعه‌ای امین برای انقلاب اسلامی، عنوان کرد: بسیج اساتید به عنوان امین انقلاب و نظام در بررسی روندی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد نقش نظارت‌گری ایفا نموده و رصد کند که آیا ما در مسیر حرکت می‌کنیم یا خیر و بعد در این راستا مطالبه‌گری نماید. رصد کنید و به ما تذکر دهید. در آموزش عالی امین‌تر از بسیج اساتید نداریم.

خطیبی یادآور شد: بسیج اساتید مجموعه‌ای از اساتید مختلف با سلایق متفاوت است که همگی دوستدار نظام هستند. درخواست ما از بسیج اساتید آن است که رصد و نظارت را به عنوان یکی از سرفصل‌های خود قرار داده و هر استاد بسیجی نسبت به دانشگاه خود و رؤسای آن و نسبت به کلان وزارت علوم رصدگری نماید و اگر از مسیر اصلی منحرف شدیم تذکر بدهد.

وی همچنین از حمایت مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه‌های نهضت استادی بسیج در مسیر تبیین گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: دشمنان ده‌ها برابر برای جلوگیری از بیان حقایق، هزینه می‌کنند نباید فعالیت‌های تبیینی در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی به دلیل فقدان هزینه، تعطیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =