لزوم شبکه‌سازی نخبگانی در مسیر تمدن‌سازی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: باید از ظرفیت‌های عظیم نهضت استادی بسیج برای شبکه سازی نخبگانی در مسیر تمدن سازی استفاده شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست معاونان فناوری و نوآوری بسیج اساتید کشور با حضور محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید برگزار شد.

مردانی در این نشست ضمن قدردانی از دغدغه مندی اساتید بسیجی که با وجود مشغله فراوان کاری در دانشگاه، پای کار نظام و بسیج ایستاده‌اند، تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته همواره به فراگیری و بومی سازی علوم نوین تاکید داشته است و امروز شاهد این هستیم که در بسیاری از حوزه ها بر لبه دانش روز دنیا گام بر می داریم.

بیشتر بخوانید:

حکمرانی نخبگانی با تشکیل انجمن‌های علوم انسانی حکمی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه اظهار امیدواری کرد اساتید بسیجی در این مسیر بیش از گذشته نقش آفرین بوده و برای نظام جمهوری اسلامی و در راستای نیل به اهداف ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند، گام بردارند.

مردانی افزود: مساله فناوری و نوآوری در گام دوم انقلاب اسلامی و برای تمدن سازی در چله دوم انقلاب مساله بسیار مهمی است و در این مسیر اساتید می‌توانند نقش آفرین باشند و این موضوعی است که باید به آن توجه کرد و احساس می کنم این حرکت در بسیج اساتید شروع شده است .

وی با بیان اینکه از آغاز مسئولیت خود در بسیج اساتید، اولین و مهم‌ترین بنای رویکرد را بر اهتمام به علم و فناوری گذارده بر تقویت این بخش تاکید کرده و گفت: اساتید بسیجی در جامعه دو نقش اساسی دارند یکی نقش انقلابی، جهادی و در صحنه بودن و همچنین ارتقای معرفت، بصیرت و معنویت جامعه است و نقش دوم بهره مندی جامعه از تخصص و مهارت ایشان که هر چند در دانشگاه محقق می‌شود اما با تکیه بر مسئولیت انقلابی و اجتماعی می‌توان این تخصص را به بهترین نحو پای کار نظام و انقلاب آورد.

مردانی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های عظیم نهضت استادی بسیج برای شبکه سازی نخبگانی در مسیر تمدن سازی تاکید کرد.

وی افزود: مباحث مهمی در این جلسه مطرح شد و نگاه‌های اساتید بسیار دقیق است. پیشنهادات مطرح شده باید دسته‌بندی شده و در حوزه‌های مختلف چون نیرو انسانی و حوزه ساختاری به کارگیری شود تا زیرساخت‌ها و اقدامات لازم در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست همچنین از رویدادهای مهمی در بسیج اساتید در هفته‌های آتی خبر داد و از اساتید خواست پیشنهادات خود را در حوزه فناوری و نوآوری جهت اصلاح آیین نامه ها ارائه کنند.

وی همچنین از ضرورت حضور موثر اساتید رشته‌های فنی و مهندسی با ایجاد هسته‌های فناور در دانشگاه سخن گفت و بر تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت از طریق بسیج اساتید به عنوان حلقه میانی بین دانشگاه و صنعت و قوای سه‌گانه تاکید کرد.

مردانی افزود: در همه استان‌ها در پارک‌های علم و فناوری می‌توان کانون فناوری محور بسیج اساتید ایجاد کرده و معاونت فناوری و نوآوری رابط میان دانشگاه و محققان و بدنه اساتید استان باشد. در این حوزه می‌بایست نقشه راه تعریف کرده و بر اساس آن در کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت نیازها را احصا کنیم تا به معنای واقعی این شبکه ایجاد شود. اساتید باید در این خصوص همت کنند. مخصوصا اساتید جوان و دانشجویان دکترا می‌توانند در تشکیل و تقویت هسته‌های علمی مساله محور اهتمام ورزند.

وی همچنین بر تشکیل شورا و ساختار تشکیلاتی و تقسیم مسئولیت ها و پیش بینی برنامه ۵ ساله فناوری و نوآوری و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های انقلاب اسلامی و امام حسین (ع) و وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد.

مردانی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره شهید چمران بسیج اساتید در ۱۴۰۴ از ضرورت برنامه ریزی در جهت تقویت بخش فناوری و نوآوری در جشنواره آتی سخن گفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =