خوابگاه به چه دانشجویانی تعلق نمی‌گیرد؟

دانشگاه‌ها بر اساس آیین نامه «اداره خوابگاه‌های دانشجویی» با شرایط خاص، به برخی از دانشجویان خوابگاه ارائه نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خوابگاه در واقع خانه دوم دانشجویان در دوران دانشجویی محسوب می‌شود، فضای که دانشگاه‌ها برای رفاه دانشجویان در اختیارشان می‌گذارند. این شرایط بر اساس آیین نامه «اداره خوابگاه‌های دانشجویی» مشخص می‌شود که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده است.

ایسکانیوز در نظر دارد قوانین و شرایط ارائه خوابگاه، اسکان دانشجویان و غیره را در آستانه آغاز نیمسال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بررسی کند. در ادامه شرایط واگذاری خوابگاه و نحوه اسکان دانشجویان آورده شده است.

چه دانشجویانی شرایط دریافت خوابگاه را ندارند؟

دانشجویان سنواتی در کلیه رشته‌ها، دانشجویان مقاطع p.hD و رزیدنتی، جابجایی، انتقالی، بورسیه سازمان‌های نظامی اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر سازمان‌ها از اولویت استفاده از خوابگاه برخوردار ن نیست؛ اما در صورت وجود ظرفیت و امکانات و مقدورات با نظر کمیته اسکان و اخذ هزینه های تمام شده ارایه خوابگاه بلا مانع است.

البته این ماده دارای تبصره‌ای است که براساس آن به برخی از دانشجویان خوابگاه تعلق نمی‌گیرد. این دانشجویان شامل دانشجویان سنواتی در کلیه رشته‌ها، دانشجویان مقاطع phd و رزیدنتی، جابجایی، انتقالی، بورسیه سازمان های نظامی اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر سازمان ها بوده که از اولویت استفاده از خوابگاه برخوردار نیستند. همچنین دانشجویانی که ودیعه و وام مسکن دریافت می‌کنند، مجاز به استفاده از خوابگاه نیستند.

به دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، انصراف یا اخراج از دانشگاه همچنین دانشجویانی که به هر دلیل قطع ارتباط آموزشی دارند(مرخصی تحصیلی، تعلیق انضباطی) مجوز استفاده و ادامه سکونت در خوابگاه داده نخواهد شد.

البته گفتنی است در صورت وجود ظرفیت و امکانات با نظر کمیته اسکان و اخذ هزینه‌های تمام شده، ارائه خوابگاه بلامانع است.

تعیین اتاق با اداره امور خوابگاه‌ها است

تعویض اتاقی که دانشجو به آن معرفی شده است فقط در موارد ضروری با اخذ مجوز کتبی از اداره امور خوابگاه‌ها میسر خواهد بود. اتاق یا خوابگاه دانشجو در مدت زمان سکونت در خوابگاه، بنا به ضرورت و مصلحت به تشخیص اداره امور خوابگاه‌ها ممکن است تغییر یابد. بنابراین دانشجو موظف است در مکان‌هایی که برای وی تعیین شده، اقامت کند.

تعیین تعداد نفرات هر اتاق به عهده اداره امور خوابگاه‌ها است و دانشجویان ساکن در اتاق اجازه ندارند با ورود افراد جدیدی که مجوز سکونت در اتاق را دریافت کرده‌اند، مخالفت کنند.

بر اساس این آیین نامه دانشجویانی که مجوز سکونت در خوابگاه را دریافت کرده‌اند؛ در صورت عدم انصراف در موعد مقرر (حداکثر ده روز پس از آغاز ترم تحصیلی ) هزینه کامل نیمسال تحصیلی بهره‌مندی از خوابگاه مطابق مقررات صندوق رفاه برای آنها محاسبه خواهد شد.

مطابق با تبصره در صورت وجود امکانات، دانشجویان واجد شرایط می توانند از آغاز تحصیل حداکثر به ترتیب: کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۴ نیمسال، کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ۸ نیمسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته ۵ نیمسال، دکترای حرفه ای ۱۴ نیمسال از خوابگاه دانشجویی استفاده کنند. در این بخش تبصره ای نیز آورده شده که کمیته اسکان می تواند در صورت کمبود ظرفیت و امکانات زمان حداکثر مدت سکونت را کاهش دهد. همچنین افزایش دوره اسکان در موارد خاص با تصویب کمیته اسکان و با رعایت مقررات صندوق رفاه دانشجویان میسر است.

بر اساس تبصره ۷ آیین نامه «اداره خوابگاه‌های دانشجویی»، چنانچه دانشجوی ساکن خوابگاه در موعد تعیین شده توسط اداره امور خوابگاه‌ها اتاق را تخلیه نکند، اتاق وی با حضور نماینده معرفی شده از طرف حراست دانشگاه، رئیس یا سرپرست اداره خوابگاه‌ها و مسئول شیفت خوابگاه تخلیه خواهد شد. سپس مراتب مورد تخلف دانشجو به مراجع ذی‌صلاح جهت پیگیری‌های بعدی گزارش می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =