توزیع ناعادلانه پزشک در کشور / امارات به پزشکان ایرانی پیشنهاد زندگی لاکچری می‌دهد

تراکم پزشک در شهرهای برخوردار، مشکلات حوزه توزیع پزشک، مهاجرت پزشکان، اجرا نشدن نظام ارجاع و پزشک خانواده همه دست در دست هم داده تا امروز مردم برای مراجعه به پزشک متخصص مجبور باشند که به شهرهای بزرگ سفر کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سال گذشته دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۱۶ پزشک در کشور داریم، تصریح کرد، در آینده دچار کمبود پزشک در کشور نخواهیم شد.  این درحالی است که چند روز پیش رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگویی عنوان کرد: جامعه پزشکی در برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی با چالش‌های اساسی مواجه است و از این رو ممکن است در آینده فارغ‌التحصیلی از این رشته‌ها نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید

کار اجباری پرستاران در بیمارستان‌ها / استخدام نیروی جدید به صرفه نیست!

بی‌رغبتی پزشکان جوان برای ورود به برخی رشته‌ها

او با بیان اینکه پزشکان جوان رغبتی برای ورود به برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی به دلیل چالش‌های جدی موجود در آنها، ندارند، ادامه داد: این بی‌رغبتی تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی می‌تواند به "پس‌رفت چهل ساله" در برخی عمل‌های جراحی بیانجامد، در این صورت برای برخی عمل‌های جراحی نیاز به وارد کردن جراح و پزشک از خارج کشور و یا فرستادن بیماران به خارج از کشور خواهیم داشت و این یک هشدار جدی است.

برخی معتقدند که این کمبود ناشی از ظرفیت کم برخی رشته‌ها در جذب دانشجو است. احمد راستینه نماینده مجلس در این باره به ایسکانیوز گفت: اگر با افزایش دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور ظرفیت را ارتقا دهیم و تسهیلات برای حضور افراد در مناطق محروم در حوزه آموزش، بومی گزینی، هزینه‌های درمانی و پرداخت یارانه فراهم شود، این مسئله راحت تر به نتیجه می‌رسد و نگاه تمرکزگرا در حوزه پزشکی و تخصص شکسته می‌شود و اینگونه می‌توانیم یک توزیع عادلانه در سرانه پزشکی داشته باشیم.

علی دباغ معاون فنی نظام پزشکی تهران و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور نظر دیگری در این باره دارد و معتقد است ما بیش از کمبود پزشک در توزیع پزشک مشکل داریم. او در این باره به ایسنا گفت:  مهم‌تر از کسری منابع، توزیع و برنامه‌ریزی برای آن است. وقتی ۷۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر در تهران داریم و در سیستان و بلوچستان ۶ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر داریم، این موضوع به چه معناست؟؛ بی‌تردید به این معنی است که اور لود (بیش از حد نیاز) پزشک داریم. وقتی می‌گوییم پزشک زیاد داریم، اما در مناطق محروم با کمبود پزشک مواجهیم، افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مشکلی را حل نمی‌کند. هرچقدر هم پزشک اضافه داشته باشید، وقتی درست مدیریت نکنید، مجددا به مناطق برخوردار می‌آیند یا اینکه از کشور می‌روند. این موارد فقط هم مختص پزشک نیست، ‌بلکه سایر نیروهای حوزه سلامت را هم شامل می‌شود.

دباغ توضیح داد: به نظر می‌رسد که در مناطق برخوردار تهران تراکم پزشک بیش از مناطق غیر برخوردار است. در این زمینه هم به مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز است که برای مناطق کم‌برخوردارتر اهرم‌های تشویقی در نظر بگیرند.

امارات به پزشکان پیشنهاد لندکروز و زندگی لوکس می‌دهد

گذشته از این آمار مهاجرت پزشکان هم در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. شیخی؛ سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگویی به درآمد میلیونی پزشکان در امارات اشاره کرده و  گفته است: امارات ماهی ٣۵٠ میلیون تومان به پزشکان ایرانی پیشنهاد می‌دهد تا قطب سلامت در منطقه شوند و پزشکان را از ایران تامین می‌کنند و بدون امتحان زبان بچه‌های پرستاری و پزشکی ایرانی را جذب می‌کنند. ما هنوز در برخی تخصص‌ها مشکل داریم و وزارت بهداشت برخی تخصص‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و این در حالی است که امارات با زندگی لوکس و ماشین لندکروز به من پیشنهاد دادند که یک کلینیک در تخصص خودم راه اندازی کنم و من، چون فرزند شهید هستم در مملکت خودم مانده‌ام اما بروید ببینید چند نفر از رتبه‌های زیر ١٠٠ پزشکی هم دوره‌های من در ایران ماندند.

شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما هنوز در برخی تخصص‌ها مشکل داریم و وزارت بهداشت برخی تخصص‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و این در حالی است که امارات با زندگی لوکس و ماشین لندکروز به من پیشنهاد دادند که یک کلینیک در تخصص خودم راه اندازی کنم و من، چون فرزند شهید هستم در مملکت خودم مانده ام، اما بروید ببینید چند نفر از رتبه‌های زیر ١٠٠ پزشکی هم دوره‌های من در ایران ماندند.

یکی از سایت‌های مهاجرت در ایران هم میانگین حقوق دریافتی پزشکان عمومی در امارات را حدود ۳۸۱۰۰ درهم امارات یا معادل ۱۰ هزار دلار آمریکا عنوان کرده است.

روی زمین ماندن نظام ارجاع زمینه‌ساز مشکلات توزیع پزشک

برخی از کارشناسان هم می‌گویند که روی زمین ماندن طرح‌هایی مانند نظام ارجاع و پزشک خانواده زمینه‌ساز مشکلات امروز در حوزه توزیع  پزشک شده است. دکتر سعید مسکینی مود؛ پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: به اتفاق نظر همه کارشناسان، برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع وسیله مناسبی برای مدیریت منابع مالی نظام سلامت است و اگر از ١٧ سال پیش این برنامه به درستی اجرا می‌شد قطعا امروز در این شرایط اقتصادی به مردم کمک فراوانی می‌کرد اما این قصور و فرصت‌سوزی باعث شده تا از یک سو شاهد نارضایتی مردم از خدمات‌ گران قیمت سلامت باشیم و از سوی دیگر با نارضایتی و مهاجرت قشر زحمت‌کش و تلاشگر بهداشت و درمان مواجه شدیم.

او افزود: یک تجزیه و تحلیل ساده نشان می‌دهد که در این ١٧ سال، همواره امکان اجرای برنامه پزشکی خانواده وجود داشته است و کمبود بودجه و نیروی انسانی، نبود زیرساخت‌های الکترونیکی و غیره توجیه کسانی است که تعارض منافع آنان ایجاب می‌کند که به هر شکلی برنامه پزشکی خانواده را به مفاهیمی چون نظام ارجاع، پرونده الکترونیک و نظام پرداخت سرانه‌ای سنجاق کنند و برخلاف بیانات مقام معظم رهبری، نقطه امید مردم را در داشتن خدمات سلامت ارزان و با کیفیت که با اجرای این برنامه محقق می‌شود را کور و دست نایافتنی جلوه دهند.  

انتقال  قابل توجه اعتبارات به استان‌های برخوردار

دکتر ابراهیم نوری گوشکی؛ پزشک خانواده هم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در این خصوص عنوان کرد: در حال حاضر حدود۹۰ هزار پزشک عمومی با سرانه بیش از یک پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور وجود دارد. مطابق ضوابط تعریف شده در برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی که  بیش از ۲۸ میلیون نفر از جمعیت ساکن کشور را پوشش می‌دهد، به ازای هر چهار هزار نفر جمعیت روستایی، یک پزشک خانواده در نظر گرفته شده است.

او افزود: به نظر  می‌رسد که طبق آخرین آمار، تعداد پزشکان به کارگیری شده مناسب است اما توزیع و پراکندگی پزشک در مناطق مختلف کشور نامتوازن است. براساس آمارها میزان حضور پزشکان در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های محروم و مرزی کشور بسیار پایین است، به طوری که در استان سیستان و بلوچستان  در برخی مراکز خدمات جامع سلامت روستایی، بعضا تا بیش از ۱۵ هزار نفر از جمعیت طی یکسال توسط یک پزشک پوشش داده شده است اما در استان تهران میانگین تعداد پزشک کافی است.

نوری درباره دلایل تمایل نداشتن پزشکان خانواده به اشتغال در مناطق محروم گفت: طی سال‌های اخیر مهم‌ترین علت تمایل نداشتن پزشکان خانواده به اشتغال در مناطق محروم کشور، اختلاف منطقی در سهم سرانه  اختصاص داده شده از محل منابع اعتباری برنامه به مناطق  محروم در مقایسه با  مناطق و استان‌های برخوردار بوده است.

او عنوان کرد: تغییر در جمعیت مبنای پرداخت اعتبار بوده و این موضوع منجر به انتقال  قابل توجه اعتبارات به استان‌های برخوردار خصوصا استان تهران که جمعیت بیمه شده روستایی قابل توجهی نداشته شده و نهایتا مناطق محروم  و غیربرخوردار با کمبود یا کسری اعتبار مواجه شدند که نتیجه این کمبود اعتبار، تعویق در پرداخت به موقع به پزشکان، معوقات طولانی مدت و خالی شدن مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از پزشک بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، تراکم پزشک در شهرهای برخوردار، مشکلات حوزه توزیع پزشک، مهاجرت پزشکان، اجرا نشدن نظام ارجاع و پزشک خانواده همه دست در دست هم داده تا امروز مردم برای مراجعه به پزشک متخصص علاوه بر تقبل هزینه درمان مجبور باشند که به شهرهای بزرگ به ویژه تهران سفر کنند. مطب پزشکان متخصص هر روز شلوغ‌تر شده و نوبت‌دهی‌ها طولانی‌تر می‌شود. این شرایط ما را روز به روز از هدف درمان کم هزینه و در دسترس برای همه دور می‌کند. شاید لازم باشد که مسئولان با استفاده از نظر کارشناسان خبره در این حوزه، تشکیل کارگروه‌های متعدد و آسیب‌شناسی عمیق موضوع در راستای بازنگری در شیوه توزیع پزشک قدم بردارند تا مجبو نباشیم که به عقب برگردیم و مجدد شاهد حضور پزشکان خارجی در ایران باشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1154834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =