عاصمه قاسمی، مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اقدامات صورتگرفته در حوزه زنان در دوره ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد: یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین اقدامات دکتر طهرانچی در حوزه زنان، به رسمیت شناختن این حوزه و وارد کردن آن به ساختار رسمی دانشگاه بود. اگرچه پیش از این نیز مشاورانی در این زمینه فعالیت داشتند، اما با حمایت ایشان، این حوزه نهتنها تثبیت، بلکه تقویت و ساختارمند شد.
وی افزود: از سال ۹۷ که دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه را برعهده گرفتند، تلاش شد نگاه مسئولیتپذیر اجتماعی دانشگاه نسبت به زنان و خانواده، وارد برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان شود. از فروردین ۱۴۰۱ که بهعنوان مشاور عالی در حوزه زنان و خانواده فعالیت خود را آغاز کردم، این مسیر با جدیت بیشتری دنبال شد.
قاسمی ادامه داد: نخستین اقدام جدی، مرجعیتبخشی به حوزه زنان و خانواده در سازمان مرکزی دانشگاه بود؛ به این معنا که این حوزه تبدیل به مرجع تصمیمسازی در مسائل مرتبط با زنان در سطح دانشگاه و حتی فراتر از آن شد. نگاه دانشگاه اجتماعی، که یکی از رویکردهای کلیدی دکتر طهرانچی است، بخش مهمی از تحقق خود را در گرو توانمندسازی بانوان میبیند؛ چه در میان اساتید، چه کارکنان، و چه دانشجویان دختر.
ساختارسازی رسمی دفاتر زنان و خانواده در واحدهای دانشگاهی
مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد در امور زنان و خانواده با اشاره به دومین گام مهم در این حوزه گفت: تا پیش از این، در برخی واحدها مسئول یا رابط امور زنان داشتیم، اما فاقد ساختار رسمی و مصوب بودیم. با حمایت ریاست دانشگاه و ابلاغ بخشنامهای در سال ۱۴۰۱، مقرر شد در واحدهای بالای ۷۰۰۰ دانشجو، دفتر امور زنان و خانواده با مسئول مستقل تأسیس شود و در واحدهای کوچکتر نیز رابطین مشخص شوند. این اقدام گامی مهم در نهادینهسازی حوزه زنان در بدنه رسمی دانشگاه بود.
نگاه شبکهای و نقشآفرینی اجتماعی بانوان
قاسمی به سومین رویکرد راهبردی اشاره کرد و گفت: نگاه شبکهای به حوزه زنان بود. دکتر طهرانچی بانوان دانشگاه را ظرفیتی عظیم میدانستند که باید در قالب شبکهای همافزا و پویا به فعلیت برسد. این شبکه هم اساتید را دربرمیگیرد، هم کارکنان و هم دانشجویان دختر را؛ شبکهای که نهتنها میتواند اهداف دانشگاه را در حوزههای علمی و فرهنگی پیش ببرد، بلکه در نقشآفرینی اجتماعی زنان نیز مؤثر خواهد بود.
وی تصریح کرد: نگاه ایشان به زنان، نگاهی عمیق و ریشهدار بود؛ ایشان معتقد بودند اگر در جامعه یا دانشگاه قرار است تحولی رخ دهد، زنان باید در کنار مردان حضور پررنگ داشته باشند. این نگاه برگرفته از اصل قرآنی زوجیت بود؛ یعنی هر حرکتی در هستی، باید با مشارکت دو جنس صورت گیرد.
تعلیم و تربیت اجتماعی؛ بستری برای توانمندسازی بانوان
قاسمی با اشاره به بیانیه «تعلیم و تربیت اجتماعی» که توسط دکتر طهرانچی تدوین و ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: در این بیانیه، بانوان بهعنوان یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت معرفی شدهاند. ایشان نقش مهمی برای استادان زن در فرآیند پرورش دانشجویان قائل بودند، بهویژه در ارتباط با دانشجویان دختر. این نگاه باعث شد بستر مناسبی برای رشد علمی، اجتماعی و هویتی بانوان فراهم شود.
وی افزود: در معاونتهایی همچون علوم تربیتی و سایر حوزههایی که نیاز به نقشآفرینی انسانی و تربیتی دارند، زنان نقش پررنگی ایفا کردند. همچنین تلاش شد با ایجاد فرصتهایی برای شناخت بیشتر بانوان از توانمندیها و هویت فردیشان، بستر اثرگذاری آنان در دانشگاه و جامعه گسترش یابد.
تغییر نگاه، هدف نهایی اقدامات در حوزه زنان
قاسمی تأکید کرد: دکتر طهرانچی همواره بر تغییر نگاه به بانوان تأکید داشتند. ایشان بهجای تمرکز صرف بر موضوعاتی نظیر افزایش سهم مدیریتی بانوان – که البته مهم هم هست – تلاش داشتند این باور را در میان زنان تقویت کنند که آنها دارای ظرفیتهای بنیادین برای نقشآفرینی هستند. تمرکز اصلی بر ایجاد زمینه رشد، ارتقا و اثربخشی واقعی بود، نه صرفاً حضور نمادین.
در سالهای اخیر، حوزه زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد تحولاتی ساختاری و محتوایی بوده است؛ تحولاتی که به گفته عاصمه قاسمی، مشاور عالی رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده، ریشه در نگاه تحولگرایانه مرحوم دکتر ترانجی داشته و ثمرات آن در سطوح مدیریتی، تربیتی و آموزشی مشهود است.
نقش زنان در مسئولیتهای دانشگاهی
قاسمی با اشاره به اعتماد دکتر ترانجی به ظرفیتهای مدیریتی بانوان گفت: در دوره مسئولیت دکتر طهرانچی، بانوان در سطوح مختلف مدیریتی دانشگاه از جمله معاونتهای آموزشی، تربیتی و فناوری در مدارس و سازمان مرکزی حضور فعالی داشتند. نگاه ایشان به زنان، فراتر از جنسیت بود. ملاک اصلی شایستگی بود، در عین حال تأکید میکردند مسئولیتهای محوله به نحوی باشد که نقش خانوادگی بانوان نیز لطمه نبیند.
سه محور تحولساز در حوزه زنان و خانواده
مشاور عالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده، با اشاره به اقدامات جدید این حوزه در سال ۱۴۰۴، به سه محور اصلی اشاره کرد:
۱. تمرکز بر توانمندسازی دانشجویان دختر: در قالب رویدادهایی مانند دختران نقشآفرین، سعی کردیم هویتیابی، اعتماد به نفس، مهارتافزایی و نقشآفرینی دختران دانشجو را تقویت کنیم.
۲. تحول در محتوای درس دانش خانواده: با توجه به شرایط روز، از جمله گسترش رسانهها و هوش مصنوعی، نیاز به بازطراحی جدی در این درس احساس میشد. با دکتر ترانجی برنامهریزی کردیم تا این درس به زبانی روزآمد و متناسب با فضای فکری نسل جدید ارائه شود؛ هم برای دانشجویان و هم اساتید این حوزه.
۳. گسترش ارتباطات بینالمللی حوزه زنان: ایجاد پیوند با اندیشمندان زن در جهان اسلام، تولید محتوای رسانهای به زبانهای بینالمللی و معرفی الگوی زن ایرانی، از جمله محورهای مهم بینالمللی ما بوده که مورد تأکید ویژه قرار گرفت.
نگاه غیرتشریفاتی به زنان
قاسمی تأکید کرد که در نگاه دکتر طهرانچی، حوزه زنان نه یک جایگاه نمادین، بلکه یک بازوی جدی تحول در دانشگاه بود: ایشان هیچگاه رویکرد نمایشی یا تشریفاتی به حوزه زنان نداشتند. باور داشتند اگر قرار است جامعهای تعالی یابد، نقش زنان در آن اساسی است؛ چه بهعنوان استاد و معلم، چه دانشجو و پژوهشگر.
خاطرهای از یک الگوی ماندگار
در بخش پایانی این گفتوگو، خانم قاسمی از ویژگیهای شخصیتی دکتر طهرانچی گفت: ایشان یک دانشمند مؤمن، دغدغهمند و تحولگرا بودند. در عین ایمان عمیق به مسیر انقلاب، پر از انگیزه و امید بودند، اما هیچگاه امیدشان توخالی نبود؛ همیشه با برنامه، با طرح و با نگاه عمیق جلو میرفتند. بزرگترین درس برای ما این است که در مواجهه با موانع، امید را با تعقل و برنامهریزی همراه کنیم. انس عمیق دکتر ترانجی با قرآن، منبع الهام ایشان در همه این مسیرها بود.
انتهای پیام/
نظر شما