گلایه دانشجویان از تخصیص ناعادلانه بودجه نشریات/ طرح رتبه‌بندی اختصاص بودجه را عادلانه می‌کند؟

بی‌عدالتی در تخصیص بودجه به نشریات دانشجویی، گلایه بسیاری از فعالان دانشجویی است و وزارت علوم برای حل آن در نظر دارد نشریات را رتبه‌بندی کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشریات دانشجویی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذار ترین راه‌های ارتباطی تشکل‌های دانشگاهی با دانشجویان است که در جریان سازی در دانشگاه‌ها یا جامعه اهمیت بسزایی دارند. پرورش قدرت تحلیل دانشجویان، رشد و کادرسازی و افزایش اثرگذاری از مهم‌ترین این اهداف قلمداد می‌شوند. 

بودجه مشکل بزرگ و مشترک نشریات دانشجوییست؛ تفاوتی هم نمی‌کند که این نشریات در کدام یک از حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی یا صنفی فعالیت می‌کنند. « کمبود بودجه» واژه‌ایست که تمامی دانشجویان فعال در حوزه نشریات از آن می‌نالند. چگونگی تامین بودجه انتشار یا توزیع آن سوالی است که بسیاری از فعالان در پاسخ به آن با مشکل مواجه شده‌اند.

بر اساس تبصره یک ماده ۲۸ دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، معاونت دانشجویی و فرهنگی و سایر نهادهای فرهنگی دانشگاه باید در چارچوب قوانین و در حدود اختیارات و امکانات از نشریات دانشگاهی حمایت کند. بنابراین این معاونت باید سالیانه از محل بودجه فرهنگی دانشگاه، مبلغی را برای حمایت، تبلیغ و انتشار نشریه پیش بینی و در اختیار آنها قرار دهد.  همچنین براساس قوانین مندرج در آیین نامه فعالیت نشریات که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تدوین شده، ۳ درصد بودجه دانشگاه باید به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد. بودجه نشریات نیز در این بودجه نظر گرفته شده است.

معیاری برای میزان تخصیص بودجه به نشریات دانشجویی وجود ندارد

نبود تبصره یا آیین نامه‌ای که به صورت مشخص نشان دهد، ردیف بودجه نشریات دانشجویی در بودجه معاونت فرهنگی چه میزان است، باعث شده تا بسیاری از مدیران مسئول نشریات دانشجویی از ناعادلانه بودن تخصیص این بودجه گلایه داشته باشند.

 علی اسدی عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم معتقد است که هیچ معیار یا ملاکی برای میزان تخصیص بودجه به نشریات دانشجویی وجود ندارد. در نتیجه معاونان فرهنگی بر اساس سلیقه، هزینه‌ای در اختیار نشریات قرار می‌دهند. 

وی تصور می‌کند که «نظام رتبه بندی نشریات دانشجویی تا حدود زیادی مشکل تامین بودجه را حل می‌کند»؛ چرا که  برخی از نشریات دانشجویی از نظر محتوا، قالب بندی و طراحی جلد نسبت به سایر نشریات ضعیف‌تر هستند، در نتیجه نباید به میزان مساوی بودجه دریافت کرده و مورد حمایت مسئولان دانشگاهی قرار بگیرند.

سنگ اندازی برخی معاونان فرهنگی بر سر راه نشریات دانشجویی

براساس شیوه نامه فعالیت نشریات دانشجویی، معاونان فرهنگی موظف هستند بودجه‌ای در اختیار نشریات قرار دهند؛ اما متاسفانه ردیف این بودجه یا میزان کم و زیاد بودجه با توجه به فعالیت نشریه، مشخص نشده است. بنابراین بودجه اختصاص یافته از سوی معاونان فرهنگی به نشریات علاوه بر اینکه ملاک مشخصی ندارد، بر اساس کیفیت و عملکرد اعضا یا میزان مخاطبان تعیین نمی‌شود.

امیر رضا خرم روز سردبیر نشریه «فیض بوک» دانشگاه لرستان از عملکرد نامناسب برخی از معاونان فرهنگی در دانشگاه‌ها در حوزه نشریات گلایه دارد، زیرا بر این باور است که آنان درک درستی از میزان اهمیت نشریات دانشجویی ندارند. این افراد باعث تخصیص نیافتن بودجه به نشریات می‌شوند. همچنین برخی از معاونان فرهنگی در روند انتشار نشریات سنگ اندازی می‌کنند و به‌طور کلی مشخص نیست ردیف بودجه برخی نشریات در دانشگاه‌ها چه می‌شود.

وی در این باره می‌گوید: «ما هیچ بودجه‌ای از معاونت فرهنگی دریافت نکردیم. این موضوع در حالی است که دریافت بودجه، حق اعضای تحریریه است؛ اما تمام هزینه‌های تولید محتوا، صفحه‌بندی و انتشار به صورت شخصی بوده است.»

 سجاد دنیوی عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی مشهد نیز یکی دیگر از مدیران مسئول نشریان دانشجویی است که به نبود نظام رتبه بندی نشریات دانشجویی برای تخصیص بودجه، نقد دارد. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید زمانی که نظام یا قانونی برای رده بندی و تخصیص بودجه به نشریات دانشجویی وجود نداشته باشد؛ سلیقه یا اولویت شخصی مسئولان جایگزین می‌شود. مثلا برخی از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها بین نشریات دانشجویی علمی و نشریات غیر علمی (صنفی) تفاوت گذاشته و تبعیض قائل می‌شوند. در همین راستا، به  نشریات علمی ۲ یا ۳ برابر سایر نشریات بودجه می‌دهند.

وزارت علوم محورهای مناسبی برای رتبه‌بندی نشریات در نظر نگرفته است

«بی‌عدالتی در تخصیص بودجه به نشریه‌های مختلف» یکی از مواردی است که یونس فرزین فرد مدیر مسئول نشریه ریحان دانشگاه صنعتی اصفهان بیان می‌کند و آن را باعث دلسردی فعالان این حوزه می‌داند. وی تصریح می‌کند که  اگر از تمام نشریات به یک میزان حمایت مالی شود؛ نشریه‌ای که فعال بوده و تعداد مخاطبان بیشتری دارد یا موضوعات تخصصی را پیگیری می‌کند، حقش تضعیف خواهد شد. از سوی دیگر نشریاتی که فعال نیستند نیز بودجه‌ای دریافت می‌کنند که حق آنها نیست. با ادامه این روند، نشریات با کیفیت از گردونه رقابت حذف شده و تاسیس و انتشار نشریات بی‌کیفیت بیشتر خواهد شد.

نشریات دانشگاهی تا پایان سال جاری رتبه‌بندی می‌شوند

«نظام رتبه بندی نشریات دانشجویی تا پایان سال اجرا می‌شود» این خبر یا وعده‌ای است که عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده است. وی اعتقاد دارد که برای اینکه بودجه معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به صورت عادلانه و مناسب به نشریات دانشجویی و دانشگاهی تخصیص یابد، باید هر چه زودتر معیاری برای رده‌بندی آنها مشخص شود. 

تنوع موضوعات، متغییر بودن میزان تخصصی بودن تولید محتوای یا قدرت تحلیل دانشجویان دلایلی است که کلانتری برای دشوار بودن رتبه بندی نشریات بر می‌شمارد.  البته معاون فرهنگی وزارت علوم، قول داده است که با وجود تمام دشواری‌ها تلاش می شود تا هر چه سریعتر این نظام نامه تدوین شده و دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و نشریات اطلاعات خود را در سامانه‌ای مشخص بارگذاری کنند. وی با صراحت بیان می‌کند که متاسفانه در حال حاضر نه تنها نشریات رتبه‌بندی نمی‌شوند؛ بلکه دانشگاه‌ها هم فاقد نظام ارزیابی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند. 

به گزارش ایسکانیوز، طبیعتاً باید تمایزی بین نشریات فعال و غیرفعال وجود داشته باشد، همچنین محتوای ارائه شده نیز می‌تواند بین نشریات تفاوت ایجاد کند. وجه تمایز نشریات با یکدیگر می‌تواند سهم بودجه آنان را تعیین کند؛ به همین منظور باید امتیازاتی برای نشریات فعال، محبوب و فاخر در نظر گرفته شود. انتظار می‌رود احصای شاخص‌های طرح رتبه‌بندی نشریات هر چه سریع‌تر انجام شود تا میزان تخصیص بودجه به هر نشریه را نسبت به شرایط حاضر عادلانه‌تر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =