وقتی جنگیدیم به دریافت تسهیلات از بنیاد فکر نمی‌کردیم / هنر ما در حوزه دفاع مقدس در و پیکر ندارد

جانباز هشت سال دفاع مقدس گفت: آنچه تاکنون در سینمای دفاع مقدس ارائه شده دارای افراط و تفریط بوده است. در واقع هنر ما در حوزه دفاع مقدس در و پیکر ندارد و هیچ اصول و چارچوبی در این زمینه ندیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، هنوز ۱۵ سالش تمام نشده بود که تصمیم می‌گیرد عازم جبهه شود و علی‌رغم مخالفت‌های خانواده به خواسته‌اش می‌رسد، با وجود جراحت‌های زیادی که از جنگ بر می‌دارد اما، دست از تلاش بر نداشته و تحصیل خود را تا مقطع دکتری ادامه می‌دهد.

حاج مصطفی بیات از جانبازان ۴۰ درصد جبهه دفاع مقدس است که با خدای خود معامله کرد و در دوران دفاع مقدس از چندین ناحیه مجروح شد. سری به خانه او زدیم و پای درددلش نشستیم. حاج مصطفی با همان روحیه صمیمی و آرامش ذاتی‌اش برای ما از خاطراتش گفت. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گپ و گفت یک ساعته با این رزمنده است.

سه ماه تعطیلی تابستان در مناطق جنگی بودم

- کمی از خودتان و نحوه اعزامتان به جبهه بگویید

اواخر سال ۶۰ بود که با نیروهای پشتیبانی به جبهه اعزام شدم، در آن موقع هویزه به‌تازگی آزاد شده بود و به منطقه عمومی هویزه اعزام شدم. در آن زمان بیشتر در تدارکات شرکت داشتم تا اینکه سال ۶۱ بود که آموزش دیدم و برای جنگ اعزام شدم، اما از آنجایی که محصل بودم بیشتر سه ماه تعطیلی سال را به مناطق جنگی می‌رفتم.

در عملیات‌های کربلای ۱ برای آزادسازی مهران، کربلای ۲، کربلای تکمیلی یا ۵ حضور داشتم و بعد از آن در عملیات کربلای ۸ حاضر شدم که چشم از سمت راست و در عملیات نصر ۴ جراحت سنگینی از ناحیه ران پا، و چشم چپ برداشتم و در حلبچه هم شیمیایی شدم.

- با توجه به سن کمی که داشتین خانواده با رفتن شما به جبهه مخالفت نکردند؟

بله، علی‌رغم اینکه در یک خانواده انقلابی بزرگ شده‌ام، اما خب آنها نیز مخالفت‌هایی در این زمینه داشتند ولی توانستم رضایت آنها را جلب کنم.

- انگیزه‌تان از رفتن به جبهه چه بود؟

انگیزه اصلی من در آن سال‌ها صحنه‌ای بود که از جنگ در تلویزیون تماشا کردم و موضوع دیگر روح و نفس قدسی امام بود که قلب‌ها را به تسخیر خود درمی‌آورد که البته هنوز هم این‌گونه است.

- در مجموع چه مدت در جبهه حضور داشتید؟

از آنجایی که محصل بودم، دو سال و چند ماه بیشتر در جبهه حضور نداشتم و بیشتر هم سه ماه تعطیلی و مواقع عملیات عازم می‌شدم.

- جانباز چند درصد هستین و از کدام نواحی؟

جانباز ۴۰ درصد هستم. از ناحیه ران پا، چشم راست، پارگی پلک دچار جراحت شده‌ و در حلبچه هم که شیمیایی شدم.

- تا مقطع دکتری تحصیل کرده‌اید، با شرایط جانبازی که داشتید ادامه تحصیل برایتان دشوار نبود؟

حقیقت امر این است که انجام این کار بسیار دشوار بود، اما بعد از اینکه ازدواج کردم همسرم در این زمینه کمک شایانی به من کرد.

ابراهیم یزدی دروغ می‌گوید که امام شروع‌کننده جنگ بود

- برخی عنوان می کنند که امام شروع‌کننده جنگ بود، آیا این حرف صحت دارد؟

این حرف درست نیست. در حقیقت مرحوم ابراهیم یزدی به دروغ عنوان می‌کند که امام شروع‌کننده جنگ بوده و ادامه جنگ هم دست ایشان بوده است. اما ما می‌دانستیم که چه اتفاقی افتاده است.

انقلاب ما ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و اولین حمله‌ای که صدام به‌طور رسمی انجام داد بمباران گمرک شهر مهران فعلی در تاریخ فروردین ۵۸ بود، زمانی که تنها ۲ ماه از پیروزی انقلاب گذشته بود، با وجود این شرایط آیا هیچ عقل سلیمی چنین حرفی را باور می‌کند که ما شروع‌کننده جنگ باشیم. در واقع این صدام بود خلق عرب را تشویق به جنگ کرد. اما رسانه‌های عبری و عربی سخنان امام را به صورت تقطیع شده نشان می‌دهند و عنوان می‌کنند که امام شروع‌کننده جنگ بوده در صورتی که این یک دروغ بزرگ است. این جنگ، یک جنگ تحمیلی بود و شروع‌کننده آن صدام.

 مصطفی بیات

- آیا جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم همان جامعه آرمانی است که شما و هم نسلانتان قصد ساختنش را داشتند؟

جامعه‌ای که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم با جامعه آرمانی که در آن سال‌ها در ذهن خود متصور بودیم فاصله زیادی دارد ولی مهم این است که ما به سمت آن جامعه آرمانی در حال حرکت هستیم اما خب این حرکت با کُندی همراه است و دلیلش هم این است که به قول آقا ما هنوز دولت اسلامی تشکیل نداده‌ایم و بعد از تسکیل دولت اسلامی باید یک جامعه اسلامی بسازیم، در این صورت است است که جامعه آرمانی هم تحقق می‌یابد.

مردم مسئولند برای اینکه در انتخابات به این افراد رای دادند

- با توجه به اینکه می‌گویید هنوز به آن چیزی که می‌خواستید دست نیافته‌اید، از رفتن به جبهه پشیمان نیستید؟

درست است که به اهداف خود نرسیدیم اما از رفتنم به جبهه پشیمان نیستم. در حال حاضر من و امثال من بیشتر از حرف‌هایی که از سوی برخی مطرح می‌شود خون دل خورده‌ایم، از اینکه عنوان می‌کنند اسلام ناکارآمد است و دست از آرمانگرایی بردارید.

در واقع افق آرمانی که در نظر امام بود هنوز اجرایی نشده و حالا اینکه مسبب آن که بوده باید گفت که عامل آن هم مسئولان هستند و هم مردم. در واقع مردم مسئولند برای اینکه در انتخابات به این افراد رای دادند.

- حمایت‌های بنیاد از جانبازان چگونه است؟

متاسفانه کارهای بنیاد به‌گونه‌ای است که هر کس برای انجام امور خود باید به‌صورت حضوری اقدام کرده و به قولی پاشنه آنجا را درآورد، در غیر این صورت هیچ اقدامی انجام نخواهد شد. حقیقت آن است که جانبازان نسبت به اموری که بنیاد برای آنها انجام داده آگاهی ندارند چرا که اطلاع‌رسانی درستی صورت نمی‌گیرد. اما خب، باید بگویم که هدف هیچ کدام از جانبازان دریافت تسهیلات از  بنیاد نبوده و حتی به آن فکر نمی‌کردیم و دنبالش هم نبودیم.

ولی اگر بگوییم که بنیاد هیچ‌گونه رسیدگی انجام نداده بی‌انصافی کرده‌ایم اما این رسیدگی به اندازه‌ای نبوده که کفاف زندگی برخی از جانبازان را بدهد، چرا که هیچ‌گونه مدیریت درستی وجود ندارد.

در فیلم‌ها افراد مذهبی را ما فوق بشر نشان می‌دهند

- در عرصه سینما فیلم‌‎های زیادی در عرصه دفاع مقدس ساخته شده، آن چیزی که نمایش داده شده با آن چیزی که شما در جبه‌های جنگ تجربه کرده‌اید چقدر فاصه دارد؟

آن چیزی را که من با توجه به مشاهداتم می‌توانم بیان کنم، این است که آنچه تاکنون ارائه شده دارای افراط و تفریط بوده است.

مثلا در فیلم‌ها افراد مذهبی را ما فوق بشر نشان می‌دهند و یا برعکس این موضوع را بسیار پیش پا افتاده‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهند، ولی حقیقت آنچه ما در جنگ مشاهده کردیم بسیار متفاوت‌تر از این‌هاست. هنر ما در حوزه دفاع مقدس در و پیکر ندارد و هیچ اصول و چارچوبی در این زمینه ندیده‌ایم.

سینمای دفاع مقدس در بیان راوایات اغراق‌ می‌کند

- بهترین فیلمی که در حوزه دفاع مقدس دیده‌اید، چه بوده؟

فیلم آخرین روزهای زمستان کاری از محمدحسین مهدویان، در این فیلم شهید باقری همانطور که بود نشان داده بود و هیچ گونه اغراقی در آن نشده بود. بعضا مشاهده می‌کنیم که در بیان راوایات اغراق‌هایی صورت می‌گیرد اما به این فکر نمی‌کنیم که مخاطب جوان ما چگونه باید آن را هضم کند.

- و به عنوان کلام پایانی؟

من خطاب به لندن‌نشینان و معاندین نظان می‌گویم از ماهایی که دوره انقلاب حضور داشتیم بشنوید، اگر فکر می‌کنید می‌توانید شهری را به تسخیر خود در آورید بدانید که این یک خیال باطل است و این پنبه را از گوش خود درآورید که این انقلابی که این همه خون به پایش ریخته شده آن هم نه از روی احساس، بلکه از روی عقل و منطق، به این زودی‌ها از پا در آید. زمانی مخالفین نظام هم که به لحاظ عِده و عُده بسیار فراتر شما بودند، چنین تصوری داشتند اما همگی دیدیم که در چه اشتباه بزرگی به سر می‌بردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =