تلویزیون در زمینه الگوسازی دینی سیاست مشخصی ندارد / نباید با مسائل خنثی برخورد کرد

کارشناس رسانه گفت: مشکلی که در حال حاضر شاهدیم این است که تلویزیون در زمینه الگوسازی دینی رویه خاص و سیاست مشخصی نداشته که همین موضوع در مسائل تبلیغاتی و فرهنگی نمود پیدا کرده است.

زهیر اصفهانی کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: متاسفانه بزرگ‌ترن ضعفی که در دکترین مسائل تبلیغاتی داریم این است که نسبت به استفاده از رسانه و کارکردهای آن آگاهی کافی نداریم.

وی ادامه داد: اهمیت رسانه تا جایی است که حتی در اتتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مشاهده کردیم که توییتر نفر اول سیاست آمریکا را فیلتر کرد یعنی می‌توان گفت که قدرت رسانه تا این اندازه در دنیا برای همگان آشکار است.

اصفهانی افزود: در قضیه اخیر ایران بر خلاف آنچه رهبر انقلاب فرمودند که در مسائل باید آفندی کار شود نه پدافندی، مشاهده کردیم در زمینه اتفاقاتی که حول محور مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور رخ می‌دهد همیشه چند گام عقب‌تر هستیم و دشمن نیز همواره سعی می‌کند تا از این مسئله سواستفاده کرده و اتفاقات را تحریف و آنها را آن‌طور که خودش می‌خواهد بازتاب دهد.

کارشناس رسانه عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که دشمن از آن استفاده می‌کند اقناع فریب است، به صورتی که در هنگام بازگو کردن مطالب به ۸۰ درصد یا بیشتر پایبند بوده اما بقیه را آنطور که می‌خواهد بازگو می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه انتظار می‌رفت رسانه ملی در قضایای اخیر پر رنگ‌تر حاضر شود، گفت: البته باید به این مسئله نیز اشاره کرد که بعضی الزامات نیز در دستور کار رسانه ملی وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود که با مسائل به صورت خنثی برخورد کرد، چرا که در این صورت دشمن نهایت استفاده را کرده و از هر ترفندی برای پیش بردن مقاصد خود بهره می‌برد.

اصفهانی ادامه داد: اگر بخواهیم در رابطه با قضایای صورت گرفته موشکافانه برخورد کنیم، باید بگوییم که دشمن سعی داشته تا با ایجاد یک فضای هیجانی و تحریک احساسات به‌خصوص زنان جامعه و به‌کارگیری شعارهای بسیار جذاب و استفاده مناسب از کاستی‌هایی که در جامعه نسبت به اقشار مختلف وجود دارد، اهداف خود را پیش ببرد.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که دکترین رسانه ملی هر چه زودتر شکل بگیرد تا وحدت رویه‌ای حاکم شود که در این‌گونه موارد بهتر عمل شود. اگر عملکرد رسانه‌های غربی را مشاهده کنیم متوجه یک تقسیم کار زیبا در بین آنان می‌شویم که در زمینه خبر رسانی و تحریف خبرها علیه کشور ما انجام داده‌اند.

کارشناس رسانه تاکید کرد: مشکلی که در حال حاضر شاهد هستیم این است که تلویزیون در زمینه الگوسازی دینی رویه خاص و سیاست مشخصی ندارد که همین موضوع در مسائل تبلیغاتی و فرهنگی نیز نمود پیدا کرده است. وقتی در سریال‌سازی افراد بدبخت و بیچاره را مذهبی نشان می‌دهیم و افراد تحصیلکرده را در غالب زندگی غربی، این مسئله به طور ناخواسته در ضمیر ناخودآگاه افراد تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلویزیون به سمت شعارزدگی رفته، گفت: الگوسازی با شعاردهی متفاوت است. با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ما هنوز به یک الگوی ثابت برای ارائه به جامعه دست نیافته‌ایم و همین مسئله باعث شده تا جامعه دچار گنگی و سردرگمی شود.

اصفهانی افزود: ما افراد را در مسائل به صورت صفر و یک می‌بینیم و این اشتباه است، مهم‌ترین اصل در نظام طبق فرمایشات مقام معظم رهبری جذب حداکثری و دفع حداقلی است و باید به افراد جامعه به صورت خاکستری نگاه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =