آمریکا از موضوع تبادل زندانیان برای دستاوردسازی از مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کند / بازی پیچیده‌ای برای توقف تعامل با ایران در جریان است

عزیزی با بیان اینکه ایران همواره موضوع تبادل زندانیان را از موضوع هسته‌ای جدا کرده، تاکید کرد: آمریکایی‌ها با گره زدن موضوع آزادی زندانیان با مسائل دیگر قصد دارند از این مسئله به عنوان یک دستاورد در مذاکرات هسته‌ای استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، خبر آزادی دو زندانی سیاسی دو تابعیتی (سیامک و باقر نمازی) در هفته جاری موجب گمانه‌زنی‌های جدید در مورد مذاکرات هسته ای شد؛ برخی تحلیلگران تلاش کردند تا این مسئله را به عنوان سیگنالی مثبت در ارتباط با گفتگوهای ایران با کشورهای غربی نشان دهند. این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای چند هفته‌ای است که به حالت تعلیق در آمده و قرار است بعد از انتخابات ماه نوامبر کنگره آمریکا ادامه پیدا کند. همزمان با آزادی دو زندانی مذکور، خبری در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در یکی از کشورها منتشر شد که احتمالا با میانجیگری  قطر در حال پیگیری است.  گروه بین الملل ایسکانیوز به منظور بررسی بیشتر آاین موضوعات مصاحبه‌ای با دکتر یوسف عزیزی –تحلیلگر مسائل بین الملل- انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط بین آزادی دو شهروند ایالات متحده آمریکا با خبر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران اظهار کرد: ایران همیشه این دو موضوع را به صورت مجزا در نظر گرفته و حتی از زمان دولت آقای روحانی نیز به همین صورت بوده است؛ این در حالی است که دولت‌های آمریکا –هم در زمان ترامپ و هم در دولت کنونی- موضوع آزادی زندانیان را به مسائل دیگر گره زده‌اند. وی در خصوص دلیل گره زدن موضوع آزادی زندانیان با مسائل دیگر، خاطر نشان کرد: احتمالا دولت بایدن همچون دولت اوباما قصد دارد از این مسئله به عنوان یک دستاورد در مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده و با توجه به اهمیت «نجات جان شهروندان آمریکا» در افکار عمومی این کشور، از این مسئله بهره‌برداری کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه احتمالا مذاکرات تا پس از پایان انتخابات ماه نوامبر آمریکا پیش نخواهد رفت، گفت: دلیل تعلیق مذاکرات هم این نیست که دولت آمریکا منتظر ترکیب جدید کنگره است، بلکه تمرکز بر مذاکرات موجب فشار بر دولت بایدن می‌شود که احتمالا فشار رقبای جمهوری‌خواه علیه دموکرات‌ها را افزایش خواهد داد. وی افزود: دو الی سه ماه بعد از انتخابات آمریکا یک فرصت طلایی یا به اصطلاح «پنجره باز» به وجود خواهد آمد که دو طرف می‌توانند از آن استفاده کنند.   

عزیزی با تکرار اینکه موضوع تبادل زندانیان در آمریکا با هدف دستاوردسازی از مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌شود، تصریح کرد: این موضوع را نمی‌توان به عنوان یک سیگنال و پالس مثبت در مورد تداوم مذاکرات هسته‌ای باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سوالی در مورد حل گام به گام مسئله هسته‌ای، گفت: ایران از همان ابتدای دور جدید مذاکرات تاکید کرده که مسئله هسته باید به صورت یکپارچه حل شود و تمایلی به انعقاد قراردادهای موقت ندارد. ایشان در ادامه با پرداختن به موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران با بیان اینکه ایران هرگز در ازای چند میلیارد دلار امتیازات قابل توجهی از جمله تعلیق غنی سازی 60 درصد نخواهد داد، گفت تنها در صورتی ایران حاضر به توقف توسعه برنامه هسته‌ای خواهد شد که امتیازات قابل توجهی و مستمری در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده و فروش نفت دریافت کند.

در انتهای این مصاحبه در مورد تاثیر اعتراضات اخیر بر مذاکرات هسته‌ای گفتگو شد. دکتر یوسف عزیزی در تحلیل این موضوع خاطر نشان کرد: در زمان ترامپ شعارهای تند افرادی مثل مسیح علینژاد –که کاملابا لابی اسرائیل و محافظه‌کاران همکاری می‌کردند- تا مذاکراتی با جمهوری اسلامی انجام نشود، به دو دلیل خیلی جواب نمی‌داد؛ زیرا اولا رفتار ترامپ در جامعه جهانی مقبولیتی نداشت و دست آنها برای اقدام بسته بود. از طرف دیگر، وجود دولت غربگرا در ایران در آن مقطع زمانی مانع همکاری آنها می‌شد. وی افزود: رئیس جمهور کنونی ایران با وجود اینکه به دنبال هم‌افزایی با همه جهان است اما از راه‌های تنوع بخشی به سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی بهره‌گیری می‌کند.

عزیزی با بیان اینکه دولت بایدن قصد دارد همچون دولت اوباما ایران را به بازی بگیرد، افزود: اولویت‌های امنیت ملی آمریکا در شرق اروپا و شرق آسیاست و از همین رو دولت آمریکا می‌خواهد ایران را به بازی بگیرد. لذا چون ان‌جی‌او ها و گروه‌های رسانه‌ای علیه ایران در یک بازی ترکیبی قرار می‌گیرند، تلاش می‌کنند تا بر روندها تاثیر بگذارند. این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حضور مسیح علینژاد در «شبکه سی ان ان» تصریح کرد: این شبکه قبلا هیچگاه به وی اجازه حضور نداده بود که حتی این امر موجب انتقاد علینژاد شده بود که چرا به جای استفاده از وی، به افراد حامی مذاکره فرصت داده می‌شد.

به اعتقاد عزیزی، اکنون شبکه‌ای مثل سی ان ان همان نقشی را ایفا می‌کند که فاکس نیوز در زمان ترامپ و پمپئو بازی می‌کرد. وی خاطر نشان کرد: بازی بسیار پیچیده‌ای علیه ایران جریان دارد تا از این طریق –همانطور که بعد از 2009 و جنبش سبز اتفاق افتاد- مانع هرگونه توافق با ایران شوند.

ایشان در ادامه افزود: برخی خبرنگاران ایرانی «بی بی سی» از جمله بهمن کلباسی و همدانی مرتبا تلاش می‌کنند تا از مقامات اروپایی بپرسند که چرا با نظام ایران –که مدعی هستند مردم خود را سرکوب می‌کند-مذاکره می‌کنند. به گفته عزیزی، پاسخ مقامات اروپایی این است که کشوری مثل ایران که «در زمینه حقوق بشر در داخل کشور بد است» در صورت داشتن سلاح اتمی خطرناک تر خواهد شد و بهتر است که توانمندی هسته‌ای ایران متوقف شود. وی در انتها تاکید کرد: حمله گسترده رسانه‌ای برای تبدیل کردن «راهبرد فشار حداکثری اقتصادی» به یک فشار حداکثری همه جانبه علیه ایران در همه حوزه‌ها در جریان است که هدف آن نه تنها ختم مذاکرات هسته‌ای بلکه بسترسازی برای حمله مستقیم نظامی به ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =