ایجاد دودستگی در دانشگاه/ فضای گفتگو حاکم نیست

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن تشریح علل افزایش تجمعات اعتراضی دانشجویان گفت: در حال حاضر فضای دانشگاه‌ها دچار نوعی دو دستگی شده است که این موضوع آسیب‌های آموزشی و فرهنگی در پی خواهد داشت.

امیرمحمد کولانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه ناآرامی یا اغتشاشات اخیر در دانشگاه‌ها نتیجه کم کاری نهادهای فرهنگی است، اظهار کرد: متاسفانه برخی مسئولان دانشگاه فقط به فکر حفظ آبرو و شخصیت خود در داخل یا خارج دانشگاه هستند تا اینکه حافظ منافع انقلاب و جامعه بین دانشجویان یا محیط دانشگاه باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها در حوادث اخیر کشور ضربه سختی خوردند، گفت: در رخ دادن این حوادث نیز نهادهای مختلفی دخیل هستند. مثلا مسئولی در سیستم آموزش عالی برای پرورش شخصیت و هویت دانشجویی، سرمایه‌گذاری یا سیاست گذاری انجام نداده است؛ چون در حال حاضر نیروهای غیر متخصص و ناکارآمد به عنوان رئیس یا معاون فرهنگی_دانشجویی در دانشگاه‌ها فعالیت دارند. 

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد از مسئولان دانشگاهی به علت مسئولیت ناپذیری در مقابل اجرای ارزش‌های انقلاب در دانشگاه‌ها یادآور شد: شاید فضای تنش‌زا در دانشگاه‌ها کم رنگ و از آتش اعتراضات کاسته شده باشد؛ اما هنوز به صورت کامل برطرف نشده است. بنابراین مسئولان باید در این حوزه چاره اندیشی کوتاه  مدت و بلند مدت داشته باشند. 

علل ناآرامی در دانشگاه‌ها چیست؟

وی درباره علل افزایش تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته عنوان کرد: دانشجویان به علت تعطیلی دانشگاه‌ها و آموزش مجازی نزدیک به سه سال از فضای کنشگری میدانی دور بودند. بنابراین همزمانی بازگشایی دانشگاه‌ها یا مدارس در مقاطع متوسطه با فوت مهسا امینی باعث شد تا آتش دانشجویان در ایجاد ناآرامی تند باشد؛ البته باید به تغییر نسل دانشجویان نیز توجه کرد. به این معنا که در حال حاضر بیشتر دانشجویان متولد دهه ۸۰ هستند، بنابراین نگاه آنها به جامعه، دانشگاه یا وقایع روز نسبت به دانشجویان متولد دهه ۷۰ متفاوت است. 

کولانی ادامه داد: علاوه بر علل ذکر شده، نباید فراموش کرد که کشور به ویژه در حوزه اقتصادی دارای نواقص و مشکلاتی است. این مشکلات در نهایت منجر به وقوع نارضایتی بین مردم و دانشجویان می‌شود. این نارضایتی با گذشت زمان، حس ناامیدی در افراد را تقویت می‌کند. تجمیع این حس و مشکلات عامل مهمی است تا دانشجویان به همراه مردم به رخ دادن هر اتفاقی حساس شوند و واکنش تندی داشته باشند.

این فعال دانشجویی با تصریح بر اینکه در حال حاضر شرایط دانشگاه‌ها مثلا دانشگاه صنعتی شریف از فضای کسب علم و دانش یا انجام فعالیت‌های فرهنگی دور شده است، گفت: متاسفانه ساحت مقدس دانشگاه توسط عده‌ای خدشه دار شد. به عنوان مثال هیچکس از یک دانشجوی دانشگاه شریف انتظار نداشت که اینگونه در تجمعات شعار دهد. 

وی افزود: در حال حاضر فضای دانشگاه‌ها دچار نوعی دو دستگی شده است که این موضوع آسیب‌های آموزشی و فرهنگی در پی خواهد داشت. به عنوان مثال امکان اعتراض این دو گروه به یکدیگر در کلاس‌های درس وجود دارد. 

کولانی با تصریح بر اینکه امکان آشتی بین دو جریان دانشجویی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، گفت: در حال حاضر دانشجویی که معترض است یا در دانشگاه اغتشاش می‌کند، حاضر به مذاکره یا گفت‌وگو با طیف فکری مخالف خود نیست. به عنوان مثال در دانشگاه فردوسی مشهد تریبون آزادی برگزار شد؛ اما هیچکدام از دانشجویان معترض، پشت این تریبون قرار نگرفتند. 

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تاکید بر حفظ فضای گفتمانی مبتنی بر عقلانیت بین دانشجویان انقلابی مطرح کرد: به عقیده من، برگزاری تریبون آزاد یا کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها یکی از محتمل ترین راهکارها برای آرام کردن جو دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =