روی خوش و ناخوش منفی شدن نرخ مهاجرت در تهران / پایتخت‌نشین‌ها چرا کوچ می‌کنند؟

منفی شدن نرخ مهاجرت در تهران و کوچ پایتخت نشین‌ها علاوه بر تاثیرات مثبت آن در افزایش کیفیت زندگی در تهران می‌تواند تبعات منفی هم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هاشم آقای سریال متهم گریخت را یادتان هست همان مرد مکانیک ساده‌ای که همراه خانواده به امید زندگی بهتر راهی پایتخت شد؛ امروز ۱۷ سال از سریال خاطره‌انگیز عطاران می‌گذرد و دیگر کمتر کسی با امید رسیدن به آرزوهایش راهی تهران می‌شود؛ مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور هم از منفی شدن نرخ مهاجرت در تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: مهاجرت معکوس از تهران به سمت شهرستان‌های استان تهران مانند اسلام‌شهر، پرند، پردیس و شهرهای دیگر انجام می‌شود که دلیل آن گران شدن زمین و مسکن و سخت‌تر شدن شرایط زندگی در تهران است.

بیشتر بخوانید

تلاش برای بقا در کنار ابرشهرها

تمرکززدایی آلودگی هوا را کم می‌کند؟

موضوع منفی شدن نرخ مهاجرت از منظر اجتماعی هم مثبت است و هم منفی؛ وجه مثبت آن تمرکززدایی از تهران در راستای افزایش کیفیت زندگی در این کلان شهر و کاهش آلودگی هوا است اما نوشین دانش‌پژوه پژوهشگر حوزه آلودگی هوا  در گفت‌وگویی که با ایسکانیوز داشت در باره نقش مرکززدایی از تهران در کاهش آلودگی بیان کرد: مرکززدایی در بیان ساده است اما فارغ از هزینه ساخت شهرک‌های جدید اگر شهرک جدید بسازیم، مردم را هم منتقل کنیم اما شغلی ایجاد نشود مجدد همین جمعیت به سمت تهران می‌آیند و افزایش سفرها خود آلودگی را تشدید خواهد کرد.

مهاجرت معکوس ناشی از مشکلات اقتصادی زمینه‌ساز افزایش حاشیه‌نشینی می‌شود

علاوه بر این مهاجرت معکوس ناشی از مشکلات اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش حاشیه‌نشینی و تشکیل سکونت‌گاه‌های غیررسمی باشد. محمدرضا محبوب‌فر کارشناس بحران‌های محیطی و پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی به ایسکانیوز گفت: حاشیه‌نشینی امروز نه تنها در تهران بلکه در اطراف سایر شهرهای بزرگ هم دیده می‌شود. با توجه به تورم و مشکلاتی که در حوزه خرید و اجاره مسکن وجود دارد، آمار حاشیه‌نشینی و مهاجرت از مرکز شهرها به پیرامون افزایش پیدا کرده است. اگر در گذشته مهاجرت از روستا به شهر بود امروز مهاجرت از مرکز شرهای بزرگ به سمت حاشیه است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه درصد بسیاری از مردم اجاره‌نشین هستند و هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کرده خانواده‌ها نمی‌توانند خانه‌ای متناسب با درآمدشان پیدا کنند و راهی حاشیه شهرها می‌شوند. با این حساب جمعیت زیادی از مردم در مناطقی ساکن هستند که مسکن وضعیت درستی ندارد و ما به این گروه بدمسکن می‌گوییم. حاشیه‌نشینی ارتباط مستقیمی با نرخ فلاکت اجتماعی دارد که فلاکت اجتماعی هم جمع دو شاخص تورم و بیکاری است. بهبود وضعیت اقتصادی و رفع تحریم‌ها به برون رفت از این مشکلات کمک خواهد کرد.

بلاتکلیفی حریم تهران

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران هم به موضوع بلاتکلیفی حریم شهر تهران اشاره کرد و به ایسکانیوز گفت: یکی از مسائلی که ما با آن درگیر هستیم بلاتکلیفی حریم تهران است و معمولا سکونت‌گاه‌های غیررسمی هم در همین حریم تهران شکل گرفته‌اند. ما شهرهای مختلفی در اطراف تهران داریم  که با محدوده شهری تداخل پیدا می‌کنند و حریم شهر تهران از کنترل شهرداری خارج شده است. استانداری باید وارد عمل شود و قوانین لازم در این حوزه را ابلاغ کند که هر ورودی به حریم تهران با هماهنگی شهرداری انجام شود تا مسئله حاشیه‌نشینی تاحدی کنترل شود.

به گزارش ایسکانیوز، سکونت افراد در شهرهای اقماری با وجود اینکه همچنان شغلشان در تهران است، دردی از مشکلات پایتخت حل نخواهد کرد. گذشته از مشکلاتی که ممکن است در شهرهای اقماری اطراف تهران وجود داشته باشد روی دیگر منفی شدن نرخ مهاجرت در تهران افزایش حاشیه‌نشینی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی است. براساس آماری که رئیس‌ سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد،  بیش از ۴۰۰-۵۰۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی مناطق حاشیه ای شهر زندگی می‌کنند. حاشیه‌نشینی می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد شود.

تمرکززدایی از تهران اگرچه در بیان اتفاق خوبی است اما اگر دلیل این تمرکززدایی مشکلات اقتصادی نباشد و شاهد بازگشت افراد به شهرهای کوچک و روستاها برای رونق بخشیدن به آن مناطق باشیم آن موقع می‌توان با روی خوش به منفی شدن نرخ مهاجرت نگاه کرد و شاید لازم باشد مسئولان نیم نگاهی هم به وضعیت اقتصادی افرادی که پایتخت را رها کرده و راهی دیگر نقاط می‌شوند داشته باشند و موضوع را این بار با عینک مردم ببینند.

ایجاد شغل پایدار در شهرهای کوچک، رسیدگی به مشکلات زیست محیطی و وضعیت روستاییان می‌تواند جمعیتی را که از تهران خارج می‌شود در مقصد تثبیت کند تا مشکلات اقتصادی افراد به سمت حاشیه‌نشینی سوق ندهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1157193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =