افت دانشگاه‌های آمریکایی در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان/ هزینه‌های تحقیق و توسعه ایالات متحده به پایین‌ترین حد در ۷۰ سال گذشته رسید

آخرین رتبه‌بندی موضوعی آموزش عالی تایمز نشان‌دهنده افت دانشگاه‌های آمریکایی در بین برترین دانشگاه‌های جهان است. کارشناسان معتقدند این افت به کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه این کشور در ۷۰ سال گذشته برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آخرین رتبه‌بندی موضوعی آموزش عالی تایمز (times higher education) نشان‌دهنده افت دانشگاه‌های آمریکایی در بین برترین دانشگاه‌های جهان است. نتایج این رتبه‌بندی که ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ منتشر شد، بیانگر کاهش سلطه سنتی آمریکا در آموزش عالی و تحقیقات جهانی است.

رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در بخش آموزش عالی تایمز سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که اگرچه آمریکا در رتبه‌بندی موضوعی 11 حوزه، همچنان در رتبه اول قرار دارد؛ اما تعداد دانشگاه‌های آمریکا در ۱۰ دانشگاه برتر در برخی رتبه‌بندی‌های موضوعی مانند تجارت، اقتصاد و سلامت کاهش یافته است.

 در مقابل، تعداد دانشگاه‌های انگلستان در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان افزایش یافته است. تعداد دانشگاه‌های عربستان هم در چند رتبه موضوعی از جمله علوم کامپیوتر، مهندسی و علوم فیزیکی افزایش یافته است.

برای مثال کینگز کالج لندن به ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه‌های سلامت و روانشناسی ملحق شد و عربستان هم دارای پنج دانشگاه در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در مقابل، دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا از ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه بالینی و بهداشت به رتبه یازدهم سقوط کرد و در حوزه مهندسی، آمریکا ۹ دانشگاه برتر در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دارد. به طوری کلی؛ فقط آمریکا و انگلستان در همه چهار رتبه‌بندی موضوعی شامل هنر و علوم انسانی، علوم زیستی، روانشناسی و علوم اجتماعی، در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارند.

اروپا بیشترین تعداد دانشگاه را در همه رتبه‌بندی‌های موضوعی دارد. اسپانیا در بین کشورهای اروپایی جایگاه خود را در یک سال گذشته و در حوزه‌های آموزش و حقوق ارتقا بخشیده است.

در گزارش آموزش عالی تایمز آمده است که بررسی روند جایگاه دانشگاه‌های آمریکایی در رتبه‌بندی موضوعی بیانگر افت قابل توجه این کشور در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان سال ۲۰۲۳ است. فیل باتی Phil Baty یکی از مدیران آموزش عالی تایمز در مورد دلایل افت جایگاه آمریکا در آموزش عالی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افت جایگاه آمریکا، کاهش هزینه‌های فدرال برای تحقیق و توسعه است. به طوری که هزینه‌های تحقیق و توسعه به پایین‌ترین حد در هفت دهه گذشته رسیده است. در نتیجه، بودجه دانشگاه‌های دولتی بزرگ آمریکا به نحو نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است.

جزئیات بیشتر در مورد ۱۰ رتبه برتر در هر حوزه موضوعی که از گزارش آموزش عالی تایمز به دست آمده است، در ادامه می‌آید:

هنر و علوم انسانی

فقط آمریکا و انگلستان در بین ۱۰ کشور برتر حضور دارند. دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به ترتیب مقام‌های اول و دوم خود را حفظ کرده‌اند و پس از آن دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. (بدون تغییر نسبت به سال گذشته)

دانشگاه هاروارد با یک رتبه از ششم به پنجم، دانشگاه کالیفرنیا و برکلی از رتبه نهم به هشتم، دانشگاه شیکاگو با دو پله سقوط از هشتم به ۱۰ رسیده است.

تجارت و اقتصاد

فقط کشورهای آمریکا، انگلستان و چین در بین ۱۰ کشور برتر تجارت و اقتصاد حضور دارند. نخستین بار است که چین در میان ۱۰ کشور برتر قرار گرفته؛ چرا که دانشگاه Tsinghua از رتبه یازدهم به هشتم صعود کرده است.

MIT آمریکا سال گذشته رتبه اول را به صورت مشترک با دانشگاه اکسفورد داشت؛ اما امسال به رتبه دوم سقوط کرد. دانشگاه آکسفورد انگلستان از رتبه چهارم در سال گذشته به رتبه سوم رسید، در حالی که دانشگاه کمبریج از رتبه سوم به ششم سقوط کرد.

بالینی و بهداشتی

چهار کشور انگلستان، آمریکا، چین و کانادا در بین ۱۰ کشور برتر حوزه بالینی و سلامت هستند. انگلستان از ۱۰ رتبه برتر در سال گذشته، رتبه 5 را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه آکسفورد و امپریال کالج لندن به ترتیب جایگاه‌های اول و چهارم خود را حفظ کردند و دانشگاه کمبریج از چهارم به دوم صعود کرد. دانشگاه هاروارد آمریکا از رتبه دوم به سوم سقوط کرده، در حالی که استنفورد و ییل به ترتیب جایگاه‌های خود را در رتبه‌های ششم و نهم حفظ کردند.

علوم کامپیوتر

پنج کشور در بین ۱۰ کشور برتر علوم کامپیوتر حضور دارند: بریتانیا در رتبه اول (دانشگاه آکسفورد)، ایالات متحده (MIT در رتبه دوم از سوم و استانفورد در رتبه سوم از دوم)، سوئیس (ETH Zurich در رتبه دوم از رتبه چهارم)، سنگاپور (دانشگاه ملی سنگاپور از رتبه هشتم به هفتم مشترک صعود می‌کند) و آلمان (دانشگاه فنی مونیخ در رتبه ۱۰، از رتبه ۱۴).

آموزش

ایالات متحده شش جایگاه در بین ۱۰ رتبه برتر دارد، از جمله سه جایگاه برتر (بدون تغییر نسبت به سال ۲۰۲۲) که در اختیار استنفورد، دانشگاه برکلی و هاروارد است. دانشگاه ایالتی میشیگان در آمریکا به ۱۰ دانشگاه برتر در جایگاه نهم پیوسته که از رتبه ۱۲ بالاتر رفته است.

دانشگاه هنگ کنگ با یک پله صعود از رتبه ششم مشترک به پنجم و دانشگاه پکن در چین از هشتم به هفتم ارتقا یافته است.

مهندسی

ایالات متحده در بین ۱۰ رتبه برتر مهندسی قرار دارد و ۶ جایگاه از جمله چهار رتبه برتر (هاروارد، استنفورد، دانشگاه برکلی و MIT) را به خود اختصاص داده است. چهار رتبه دیگر کشور توسط بریتانیا (آکسفورد پنجم و کمبریج هفتم) و همچنین دانشگاه ملی سنگاپور که از رتبه ۱۰ به رتبه هشتم ارتقا یافته است و ETH زوریخ در سوئیس که از رتبه نهم به دهم سقوط کرده است.

به طور کلی، عربستان سعودی و بریتانیا نمایندگی خود را در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر افزایش داده‌اند و هفت دانشگاه عربستان سعودی در رتبه چهارم قرار گرفته‌اند و ۳۷ دانشگاه بریتانیا در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر از ۳۴ رتبه بالاتر هستند.

حقوق

5 دانشگاه ایالات متحده در بین ۱۰ دانشگاه برتر حقوق قرار دارند، از جمله استنفورد (اول)، دانشگاه نیویورک (دومین، از رتبه سوم)، ییل (از رتبه نهم به پنجم)، هاروارد (از رتبه هفتم به ششم) و دانشگاه شیکاگو. ، که دوباره به ۱۰ دانشگاه برتر می پیوندد و از رتبه سیزدهم به رتبه ۱۰ صعود می‌کند.

در بریتانیا، دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد و LSE به ترتیب در رتبه‌های سوم (نزول از دوم)، چهارم و هفتم مشترک (نزول از دوازدهم) قرار دارند. دانشگاه ملبورن در استرالیا از رتبه پنجم به هفتم مشترک سقوط می‌کند، در حالی که دانشگاه ملی سنگاپور از هشتم به نهم رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =