کاهش آب پشت سدهای تهران / پایتخت با کم آبی مواجه است

مهر ماه امسال بود که شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حجم مصرف آب در شروع پاییز با میزان مصرف آب در روزهای اوج مصرف در تابستان تفاوتی نکرده و این میزان مصرف تهران را با کم آبی رو به رو خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مهر ماه امسال بود که شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حجم مصرف آب در شروع پاییز با میزان مصرف آب در روزهای اوج مصرف در تابستان تفاوتی نکرده و با وجود هشدارهای هواشناسی مبنی بر شروع پاییزی خشک در تهران این میزان مصرف تهران را با کم آبی رو به رو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

امکان جیره بندی آب چقدر است؟

مصرف بالای آب در تهران

در این اطلاعیه آمده «این حجم مصرف آب با میزان مصرف آب در روزهای اوج مصرف در تابستان گذشته تفاوتی ندارد و میزان مصرف آب در تهران در شرایطی هم‌چنان بالاست که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی استان تهران میزان بارش‌ها در مهر و آبان امسال کاهش محسوسی نسبت به میانگین بلندمدت دارد هم چنین میزان بارش‌های استان تهران در مقایسه با متوسط بلندمدت با کاهش ۲۶ درصدی مواجه بوده است.

میزان ورودی آب به مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال آبی گذشته مواجه است و در آستانه فصل پاییز و شروع سال آبی جدید با ۴۱۱ میلیون متر مکعب ذخیره آبی و کسری ۸۹ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته وارد سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ می شویم.»

نگرانی بابت تامین آب شرب وجود ندارد

اخبار متعدد از موضوع کم آبی تهران روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان را برآن داشت تا دوم آبان اطلاعیه‌ای صادر کرده و اعلام کند که نگرانی بابت تامین آب شرب ساکنان شهر تهران وجود ندارد.

باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم

اما مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه سوم آبان در جریان یکصدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران از کاهش میزان آب پشت‌های سدهای تهران خبر داد و اظهار داشت: میزان آب پنج سد اطراف تهران بسیار پایین است و به گفته مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب اگر باران نیاید  با توجه به شرایط فعلی، تهران ۱۰۰ روز بیشتر آب ندارد.

او با بیان اینکه واقعیت ها را باید به مردم گفت، توضیح داد: در سدهای اطراف تهران آب وجود ندارد و باید گفت آب نیست. اکنون که در فصل پاییز و زمستان دچار کمبود آب هستیم باید برای فصل تابستان و سال‌های بعد چاره اندیشی کنیم چون واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوییم، مردم حساسیت موضوع را احساس نمی‌کنند.

تهران گنجایش سکونت‌پذیری جدید را ندارد

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با ارایه تذکر دیگری در خصوص بحث سکونت پذیری شهر تهران گفت: از دولتمردان می خواهم نسبت به سکونت پذیری شهر تهران تجدیدنظر کنند چراکه تهران بیش از ۱۰ میلیون نفر گنجایش ندارد. در شهر پرند حتی با گذر از ۴۰۰ متر به آب نمی‌رسیم؛ پرند ظرفیت گنجایش بیشتر و آب و برق هم ندارد.

پیرهادی با بیان اینکه مدیرعامل آب و فاضلاب بارها طی نامه‌های مختلف اعلام کرده است که شهر پرند ظرفیت ندارد، گفت: بر اساس اعلام مجموعه آب و فاضلاب، شهر پرند برای سکونت پذیری بیشتر آب و زیرساخت ندارد .

آب جیره‌بندی می‌شود؟

بعد از این اظهارات موضوع جیره‌بندی آب مطرح شد که فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در واکنش به این اخبار توضیح داد: در حال حاضر واردات آب و جیره بندی آب در دستور کار قرار نداشته و با توجه به برنامه‌ریزی‌های موجود مبنی بر تغذیه مجدد مخازن آب و برش باران در پاییز و زمستان قطعاً به سمت جیره بندی نخواهیم رفت، مگر آنکه پیش بینی‌های انجام شده تحقق پیدا نکند و در شرایطی قرار بگیریم که مقدار محدودی آب برای مدت زمان طولانی باید مدیریت شود و در این شرایط امکان جیره بندی آب وجود دارد اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته که با وضعیت موجود تأمین آب اتفاق می‌افتد.

سخنگوی صنعت آب در خاتمه با اشاره به اینکه در شرایط نامناسب آبی قرار داریم و مردم باید مدیریت مصرف داشته باشند گفت: از نظر شاخص تنش‌های آبی کل کشور در شرایط تنش آبی قرار دارد ولی از نظر آب شرب به گونه‌ای پیش بینی کرده‌ایم که جیره بندی و قطعی آب وجود نداشته باشد. ولی کل کشور باید مدیریت مصرف را جدی بگیرند زیرا از لحاظ علمی در شرایط بسیار نامناسب آبی قرار داریم.

وزیر کشور: مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند

کم آبی موضوع داغ سومین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران هم بود. در این جلسه که سه‌شنبه شب با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شهردار تهران و دیگر مسئولان انتطامی، کشوری و شهری در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، احمد وحیدی وزیر کشور درباره کم آبی تهران گفت: یکی از مشکلات شهر تهران با توجه به کاهش نزولات آسمانی، میزان آب ذخیره شده پشت پنج سدی است که آب تهران را تامین می‌کنند. متاسفانه همانطور که گفتم وضعیت آب پشت این پنج سد خوب نیست و لازم است که مردم صرفه‌جویی کنند. 

وزیر کشور از مردم خواست که در این شرایط مطابق با الگوی مصرف و دستورالعمل اعلام شده از سوی وزارت نیرو عمل کنند تا مشکل کم‌آبی برطرف شود. در همین راستا نیز بازهم از مردم می‌خواهم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. 

انتهای پیام /

کد خبر: 1158115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =