غرب می‌خواهد روابط تهران با کشورهای همسایه را مختل کند/ عربستان در صدد تاثیرگذاری بر جامعه ایران از طریق ابزارهای رسانه‌ای

جلال چراغی با اشاره به اینکه روابط ایران و عربستان در مسیر بهبودی قرار دارد، اظهار کرد: غرب به دنبال ایجاد اختلال در روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای تولیدکننده نفت و گاز است تا از طریق ایران هراسی مانع نزدیکی آنها به جمهوری اسلامی ایران شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در روزهای اخیر خبری مبنی بر «حمله قریب الوقوع» جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی در رسانه‌های بین المللی منتشر شد. نکته جالب در مورد این خبر مشخص کردن زمان قطعی برای این حمله است. این ادعا در حالی مطرح شده که در ماه‌های گذشته مذاکراتی با میانجیگری عراق به منظور عادی سازی روابط ایران و عربستان در جریان است. به نظر می‌رسد مطرح کردن چنین ادعایی در راستای ایران هراسی بوده و با هدف افزایش فشارهای بین المللی به جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود؛ راهبردی که احتمالا همزمان با وقوع اعتراضات داخلی ایران در دستور کار غربی‌ها قرار گرفته و از هر موضوعی برای افزایش فشار به ایران استفاده می‌شود. علاوه بر ادعای حمله ایران به عربستان، چند هفته‌ای است که پهپادهای ایرانی مورد توجه غربی‌ها قرار گرفته‌اند. به منظور ارزیابی اهداف پشت پرده طرح ادعای حمله ایران به عربستان، مصاحبه‌ای با دکتر جلال چراغی –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- به نظر جنابعالی ادعاهایی که در مورد حمله ایران به عربستان مطرح می‌شود، چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

گزارش‌های ادعایی که اخیر دراین‌باره‌، مطرح شد که منبع آن نیز روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بود را باید در بافت تحولات داخلی و منطقه‌ای‌ ایران مورد بررسی قرار داد. سیاستی که اکنون ایران در پیش گرفته است «سیاست حسن همجواری» است که معطوف به‌ بهبود روابط با کشورهای همسایه است. عربستان سعودی و به‌طور کلی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز در مسیر این ریل گذاری سیاسی قرار دارند. روابط ایران و عربستان هم‌اکنون بر خلاف تبلیغات رسانه‌های سعودی علیه تحولات داخلی ایران، در جهت بهبودی قرار دارد و مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه عربستان با تلویزیون العربیه نیز گواهی بر این امر است. غرب به‌دنبال‌ این است تا با ایجاد اختلال در برابر این سیاست ایران، کشورهای عربی به‌ویژه کشورهای تولیدکننده نفت و گاز را به سوی خود سوق دهد و با سیاست ایران‌هراسی‌، مانع از گرایش عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه به شرق شود، به‌ویژه در سایه جنگ کنونی اوکراین و کمبود منابع انرژی در غرب. بنابراین،‌ اجمالا می‌توان گفت که این گزارش‌ها و ادعاها در چارچوب سیاست برهم‌زدن روابط بین کشورهای منطقه و شرق و وابسته کردن آن‌ها به غرب تفسیر و تحلیل‌پذیر است.

- در شرایطی که دو کشور ایران و عربستان در حال گفتگو به منظور احیای روابط سیاسی بودند، انتظار می‌رفت که اقدامات ضدایرانی عربستان کاهش یابد. این تضاد چطور قابل تحلیل است؟

عربستان سعودی در سطح رسمی از حجم اظهارات ضدایرانی خود بسیار کاسته است و مقام‌های‌ رسمی این کشور از اظهارنظرهای تند علیه ایران پرهیز می‌کنند. وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه اخیر که با شبکه العربیه داشت، از هر گونه اظهارنظر علیه ایران پرهیز کرد و به صراحت اعلام کرد که در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کند و کشورش به‌دنبال‌ توسعه روابط با تهران است. وی همچنین،‌ درباره گفت‌وگوهای دوجانبه در بغداد بین دو کشور که قرار است دور دیگر آن در آینده برگزار شود، ابراز امیدواری کرد. عربستان بنا به دلایل مختلف به این نتیجه رسیده است که باید سرفصل جدیدی در روابط خود با ایران و به‌طور کلی کشورهای منطقه و شرق باز کند. یکی از این دلایل این است که کشورهای منطقه در حال تجدید نظر در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران هستند و عربستان نمی‌خواهد دراین‌باره‌، از دیگر کشورها عقب بماند. از سوی دیگر،‌ عربستان در حال تمایل به روسیه و رویگردانی از آمریکا و دولت جو بایدن است. دراین‌باره‌، موضع اخیر عربستان در چارچوب اوپک پلاس در کاهش تولید نفت به‌شدت سبب عصبانیت دولتمردان آمریکا شد.

نکته‌ای‌ که دراین‌باره‌، شایان توجه است عملکرد رسانه‌های فارسی‌زبان و عرب‌زبان‌ متعلق به عربستان سعودی است که این روزها به‌شدت به دامنه هجمه تبلیغی علیه ایران افزوده‌اند. در تحلیل این دوگانگی سیاسی و تبلیغی عربستان سعودی اشاره به این نکته حائز اهمیت است که رقیب اصلی شبکه‌های‌ ماهواره‌ای در ایران از جمله شبکه‌های‌ فارسی‌زبان معاند، شبکه‌های‌ اجتماعی هستند. با محدود کردن دسترسی به این شبکه ها در ایران اما بخش زیادی از مخاطبان و کاربران آن‌ها به رسانه‌های معاند فارسی‌زبان روی آوردند و این رسانه‌ها نیز این امر را فرصت مناسبی برای افزایش شمار مخاطبان خود تلقی کردند.

یکی از اهداف اصلی عربستان از فعالیت‌های‌ تبلیغی علیه ایران این است که با تبدیل کردن رسانه‌های وابسته به خود به‌ رسانه‌های  مرجع و معتبر در ارتباط با اخبار ایران‌، بتواند در مذاکرات و تعامل آتی با ایران از آن‌ها به عنوان اهرم چانه‌زنی و فشار استفاده کند. در واقع،‌ عربستان در این خصوص رویکرد قطر را در ارتباط با شبکه الجزیره در پیش گرفته است، زیرا الجزیره در ارتباط با کشورهای عربی و تحولات آن‌ها قوی‌ترین و تاثیرگذارترین اهرم‌ سیاست خارجی قطر به‌شمار می‌رود. عربستان با پی بردن به ضعف و بلکه خلاء رسانه‌ای موجود در ایران و با بهره برداری از دگراندیشان، مخالفان و معارضان، درصدد است تا این نقش و معادله را در ارتباط با ایران اجرا کند.

- از نظر جنابعالی بهترین راهبرد برای مقابله با سیاست‌های ضدایرانی برخی کشورهای منطقه چیست؟

با توجه به اینکه تبلیغات و هجمه رسانه‌ای زمینه‌ساز سیاست‌ها و کنشگری‌های‌ ‌ ضد ایرانی به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر،‌ پاشنه آشیل ایران و به‌طور کلی محور مقاومت نیز ضعف رسانه‌ای آن است، مناسب‌ترین‌ گزینه برای مقابله با این هجمه تبلیغی‌ خنثی‌سازی آن‌هاست و این نیز از رهگذر ایجاد رسانه‌های قدرتمند و مهار و نه فیلترینگ شبکه‌های‌ اجتماعی تحقق‌پذیر است. امپراتوری رسانه‌ای غربی و عربی تلاش می‌کند از بسترهای موجود رسانه‌ای برای اعتبارزدایی برای حاکمیت‌ها و حکومت‌ها و در نتیجه پیشبرد سیاست‌های‌ خود بهره‌برداری‌ کنند اما چنین فضایی و تلاشی در ایران دیده نمی‌شود. بنابراین،‌ همسو با سیاست همسایگی ایران، لازم است پیوست رسانه‌ای قدرتمندی هم در جهت ترویج این سیاست‌ها و هم در جهت مقابله با سیاست‌های‌ خصمانه شکل گیرد و از بسترهای غربی در شبکه‌های‌ اجتماعی نیز بهره‌برداری‌ کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =