پیشنهاد عراق  به بانک مرکزی برای بالا بردن قیمت دینار

نخست‌وزیر سابق عراق پیشنهاد کرده که بانک مرکزی ارزش دینار در برابر دلار را افزایش دهد تا جلوی بالا رفتن قیمت‌ها در این کشور گرفته شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از العربی، سیاست‌مداران و نمایندگان پارلمان عراق در تلاش هستند تا بانک مرکزی را بر آن دارند تا ارزش دینار در برابر دلار را بالا ببرد و از این طریق روند افزایش قیمت‌ها در این کشور کنترل شود.

بیشتر بخوانید

افزایش نرخ رسمی ارزهای مهم

بانک مرکزی عراق در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ ارزش دینار در برابر دلار را پایین آورده و به خاطر بحران ناشی از سقوط قیمت نفت و همچنین شیوع کرونا، برابری هر دلار را به ۱۴۶۰ دینار رسانده بود. تا پیش از آن هر دلار برابر با ۱۱۸۲ دینار عراقی بود. در پسِ این اقدام شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار عراق به خصوص در حوزه مواد غذایی بودیم؛ چراکه این کشور برای تأمین مایحتاج خود به واردات وابسته است.

نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق، در توئیتر پیشنهاد داده که برابری دلار - دینار به ۱۳۷۵ دینار افزایش یابد.

وی گفته که کاهش ارزش پول ملی و عدم جبران تبعات آن برای شهروندان باعث ایجاد مشقت اقتصادی و بحران هزینه‌های زندگی در این کشور شده است. امروز دولت عراق باید به گونه‌ای این مشکل را حل کند که نه مردم عراق آسیب ببیند و نه اقتصاد ملی.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر جدید عراق اعلام کرده است که اگرچه وی با این موضوع موافق است، اما بانک مرکزی عراق صلاحیت تصمیم‌گیری برای بالا بردن ارزش پول ملی را دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام /

کد خبر: 1158798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =